Aby Mercedes ukázal co největší sjednocenost své nabídky, přejmenovává postupně jednotlivé modely podle toho, se kterou základní řadou jsou provázány. Z SUV GL se tak stalo GLS, z GLK je GLC a „MLko“ koupíte jako GLE. Jedním z posledních odolávajících byl roadster SLK. Po detroitském autosalonu však i on ponese jméno SLC.
Navzdory písmenu C na konci, které má demonstrovat technickou příbuznost s třídou C, je dvoumístný roadster pořád SLK, jak ho známe. Především tedy byla zachována pevná střecha s elektrohydraulickým systémem sklápění, které lze nově provádět až do 40 km/h. Podobně jako u nedávno odhaleného kabrioletu AMG S 65 se v kufru objevuje elektricky ovládaná dělící přepážka mezi zavazadly a složenou střechou. Pokud by její použití nebylo možné díky většímu množství zavazadel, elektronika na to řidiče upozorní a nedovolí střechu stáhnout. Exkluzivně pro SLC s panoramatickou střechou je vyhrazena funkce Magic Sky Control, díky níž lze skleněnou část zatmavit nebo odtemnit pouhým stiskem tlačítka.
Všechna nová SLC dostanou masku s diamantovým efektem, jejímž ústředním bodem je stříbrná lišta s logem automobilky. Přední nárazník má výrazněji tvarované nasávače vzduchu, na opačném konci automobilu nechybí černý difuzor s dvojitou koncovkou výfuku. Světla jsou standardně osazena LED diodami denního svícení, mezi příplatky se pak nově nachází full-LED světlomety se zatmaveným pozadím. Skupinové refelktory mají upravenou LED diodovou grafiku, která vůz opticky rozšiřuje. Paleta litých kol je složena z velikostí mezi 16 a 18 palci.
Facelift kabiny determinuje především multimediální systém. Ve slabších verzích je infotainment Audio 20 se sedmipalcovou obrazovkou a příplatkovou navigací, jejíž data jsou uložena na paměťové kartě, silnější SLC dostanou infotainment Command Online taktéž se sedmipalcovým displejem, DVD přehrávačem, navigací, internetovým rádiem, hlasovým ovládáním, možností spárování s výrobky od Applu nebo službami Connect me. Mezi lehce upravenými budíky je 4,5palcový TFT displej, před nimi se vyjímá nový tříramenný volant, volitelně potažený kůží Nappa nebo mikrovláknem. Pokud je řeč o použité usni (klasické i Nappa), je potřeba zmínit také její kvalitnější provedení na sedadlech včetně nových odstínů hnědé a bílé. Z luxusnějších Mercedesů bylo převzato vyhřívání Airscarf v oblasti krku. Dekory palubní desky tvoří světlý nebo tmavý hliník, respektive uhlíková vlákna. Rozšířeno bylo použití ambientního osvětlení.
Pod kapotou se objeví tři zážehové a jeden vznětový motor, všechny se čtveřicí válců. Základem je provedení SLC 180 o výkonu 156 koní při 5300 ot./min s točivým momentem 250 Nm mezi 1200 - 4000 ot./min. SLC 200 má 184 koní při 5500 ot./min a 300 Nm mezi 1200 - 4000 ot./min. Vrcholem je SLC 300 s výkonem 240 koní při 5500 ot./min a točivým momentem 370 Nm mezi 1300 - 4000 ot./min. Naftové provedení SLC 250 d má 204 koní při 3800 ot./min a 500 Nm mezi 1600 - 1800 ot./min. Pro dva nejslabší motory je standardem šestistupňový manuál, naftový agregát a nejsilnější benzín mají devítistupňový automat 9G-Tronic, dostupný pro ostatní motorizace za příplatek.
Technické údaje
SLC 180 SLC 180 SLC 200 SLC 200 SLC 300 SLC 250 d Výkon: 156 k 156 k 184 k 184 k 245 k 204 k Toč. moment: 250 Nm 250 Nm 300 Nm 300 Nm 370 Nm 500 Nm Převodovka: 6 MT 9 AT 6 MT 9 AT 9 AT 9 AT Zrychlení: 7,9 s 8,1 s 7,0 s 6,9 s 5,8 s 6,6 s Max. rychlost: 226 km/h 223 km/h 240 km/h 237 km/h 250 km/h 245 km/h Spotřeba: 5,6 l 5,6 l 6,1 l 5,7 l 5,8 l 4,4 lPřes systém Dynamic Select, který je dostupný pouze v kombinaci s automatickou převodovkou, lze nastavit motor, převodovku, řízení a podvozek auta do jednoho z režimů Comfort, Sport, Sport+, Eco a Individual. Volitelný je balíček Dynamic Handling s o 10 mm sníženým podvozkem, adaptivními tlumiči a upraveným řízením. Pro SLC 300 je dále standardem sportovní výfukový systém, SLC 200 s automatem jej dostane za příplatek v rámci paketů AMG Line a Sports. Z bezpečnostních asistentů jsou standardně nebo za příplatek dostupné autonomní brzdy, přednárazový systém, čtení dopravních značek, hlídání mrtvého úhlu, udržování v jízdním pruhu nebo adaptivní světlomety. Novinkou je automatická deaktivace airbagu spolujezdce ve chvíli, kdy je na sedadle detekována dětská sedačka.
Z Affalterbachu přijíždí provedení AMG SLC 43 s třílitrovým šestiválcem biturbo o výkonu 367 koní mezi 5500 - 6000 ot./min s točivým momentem 520 Nm mezi 2000 - 4200 ot./min. Motor je spojen výhradně s devítistupňovým automatem 9G-Tronic, který dostal speciální sportovní naladění a manuální režim řazení. SLC 43 s ním tak zrychlí na 100 km/h za 4,7 sekundy, dosáhne 250 km/h a spotřebuje průměrně 7,8 l/100 km. Upravena byla kinematika přední tříprvkové i zadní čtyřprvkové nápravy, za příplatek bude navíc dostupný sportovní podvozek AMG Ride Control s nastavitelnými tlumiči v režimech Comfort, Sport a Sport+ (ovládání přes volič jízdních režimů, který je pro AMG standardem). Jako každé správné AMG má i SLC automaticky ovládanou klapku výfukového potrubí, upravující celkový zvukový projev motoru. Zastavení mají na starosti perforované hliníkové kotouče. Nejzajímavějším příplatkem je bezesporu diferenciál s omezenou svorností, pomáhající s přilnavostí zadní poháněné nápravy, který je součástí paketu Handling.
Vzhledově poznáte AMG podle větších nasávacích otvorů v předním nárazníku, chromovaného splitteru, lesklého černého pozadí diamantové masky chladiče, krytů zrcátek v lesklé černé barvě, zadního spoileru, difuzoru se čtyřmi koncovkami výfuku a 18palcových kol ve specifickém designu. Uvnitř najdeme zploštělý sportovní volant, potažený kůží Nappa s červeným prošíváním, sportovní sedačky v kombinaci kůže Nappa a mikrovlákna, výplně dveří, potažené ručně šitou kůží a mikrovláknem, nebo budíky se šachovnicovou vlajkou a rychloměrem ocejchovaným do 280 km/h. V příplatkové výbavě se pak objevují LED světla, paket AMG Night, audio Harman Kardon Logic 7 nebo několik provedení koženého čalounění.
Premiéra Mercedesu SLC proběhne na lednovém detroitském autosalonu, do prodeje potom roadster zamíří v březnu. První objednávky ale začnou prodejci trojcípé hvězdy přijímat už v půlce ledna.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.