Fiat Tipo v detailech, má atmosférické zážehové motory a bohatou výbavu

Pod kapotou najdeme čtyři motory, Fiat Tipo.
Pod kapotou najdeme čtyři motory, Fiat Tipo., foto: Fiat
ar6 28. listopadu 2015 6:10
Sdílej:

Nový Fiat Tipo si zatím můžete objednat pouze v Itálii, navíc ještě v jedné ze dvou „uvítacích“ edic s extra výbavou za zvýhodněnou cenu. Již na začátku příštího roku nicméně turínská automobilka uvede 4532 mm dlouhý sedan i na ostatní evropské trhy. A proto je dobré znát jeho technické detaily.

Pohledná karosérie je až z 80 procent vyrobena z vysokopevnostní oceli, čímž se výrazně zvyšuje nejen její tuhost, ale rovněž i bezpečnost posádky. Na ni však dbá také základních šest airbagů, sledování tlaku v pneumatikách nebo elektronická kontrola stability, obsahující mimo jiné asistent pro jízdu s přívěsem, kontrolu trakce a asistent rozjezdu do kopce.

Podvozek má být vyváženým mixem mezi komfortem a jízdní dynamikou, vpředu tak najdeme nezávislé zavěšení typu MacPherson a vzadu má místo torzní příčka. Pod kapotou je už dříve zmiňovaná čtveřice motorů. Na benzín jezdí čtrnáctistovka o výkonu 95 koní při 6000 ot./min s točivým momentem 127 Nm při 4500 ot./min a šestnáctistovka o výkonu 110 koní při 5500 ot./min s točivým momentem 152 Nm při 4500 ot./min, naftu spaluje třináctistovka MultiJet o výkonu 95 koní při 3750 ot./min s točivým momentem 200 Nm při 1500 ot./min a šestnáctistovka MultiJet o výkonu 120 koní při 3750 ot./min s točivým momentem 350 Nm při 1750 ot./min.

Jistě Vám neuniklo, že ani jeden zážehový motor nemá přeplňování, naopak se jedná o léty prověřené a vysoce spolehlivé jednotky řady Fire, respektive novější řady E-torQ v případě šestnáctistovky. U slabší čtrnáctistovky a silnějšího turbodieselu pohání přední kola manuální šestistupňová převodovka, slabší „nafťák“ má pětistupňový manuál a silnější benzín dostal šestistupňový automat. Trochu zklamáním jsou pouze zadní bubnové brzdy s výjimkou nejsilnější naftové motorizace, disponující kotouči. Na druhou stranu, ani konkurence v podobě Škody Rapid nebo sedanů PSA kotouče vzadu nenabídne.

Základní čtrnáctistovka akceleruje z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy, rozjede se maximálně na 185 km/h a spotřebuje průměrně 5,7 l/100 km. Šestnáctistovka s automatem je na stokilometrové rychlosti za 11,2 sekundy, má maximální rychlost 192 km/h a průměrnou spotřebu 6,3 l/100 km. Nejúspornější je naftová třináctistovka s průměrnou spotřebou 4,1 l/100 km (režim Eco dokonce jen 3,7 l/100 km), vykoupeno je to ale akcelerací za 11,7 sekundy a maximální rychlostí 180 km/h. Silnější MultiJet je na 100 km/h za 9,7 sekundy, maximální rychlost je 199 km/h a průměrná spotřeba se pohybuje na 4,2 l/100 km. Tato data dělají z šestnáctistovky černého koně celé motorové palety Tipa.

V ceníku se objeví celkem tři výbavové stupně. Již ten základní nabídne vedle výše zmíněných prvků také manuální klimatizaci, rádio Uconnect s MP3 a Aux-In porty, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání, 3,5palcový LCD displej palubního počítače nebo 15palcová ocelová kola. Prostřední výbava přidá například chromované kliky dveří, zrcátka v barvě karosérie, 16palcová ocelová kola, elektrická zadní okna, kožený multifunkční volant, rádio Uconnect s pětipalcovou dotykovou obrazovkou nebo světelný a dešťový senzor. Na samém vrcholu bude model s 16palcovými litými koly, tempomatem, automatickou klimatizací nebo mlhovkami.

V úvodu zmiňované provedení Opening Edition má šest airbagů, mlhovky, zadní parkovací senzory, multifunkční kožený volant, automatickou klimatizaci, elektrické ovládání víka kufru, elektrická okna vpředu i vzadu, rádio Uconnect, dálkově ovládané centrální zamykání nebo 16palcová litá kola. Lepší provedení Opening Edition Plus má navíc rádio Uconnect s pětipalcovým dotykovým displejem, tempomat, TFT displej palubního počítače, couvací kameru nebo 17palcová litá kola.

Cena za Opening Edition se zážehovou čtrnáctistovkou (vedle ní je dostupná i naftová šestnáctistovka) je 14 500 euro (cca 392 000 korun), Opening Edition Plus je k dispozici jen s naftovou šestnáctistovkou a to za 19 900 euro (cca 538 000 korun). Až se do prodeje dostanou standardní výbavové linie, předpokládá se základní cena na úrovni 12 000 euro (cca 324 000 korun).

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.