Nový Fiat Tipo si zatím můžete objednat pouze v Itálii, navíc ještě v jedné ze dvou „uvítacích“ edic s extra výbavou za zvýhodněnou cenu. Již na začátku příštího roku nicméně turínská automobilka uvede 4532 mm dlouhý sedan i na ostatní evropské trhy. A proto je dobré znát jeho technické detaily.
Pohledná karosérie je až z 80 procent vyrobena z vysokopevnostní oceli, čímž se výrazně zvyšuje nejen její tuhost, ale rovněž i bezpečnost posádky. Na ni však dbá také základních šest airbagů, sledování tlaku v pneumatikách nebo elektronická kontrola stability, obsahující mimo jiné asistent pro jízdu s přívěsem, kontrolu trakce a asistent rozjezdu do kopce.
Podvozek má být vyváženým mixem mezi komfortem a jízdní dynamikou, vpředu tak najdeme nezávislé zavěšení typu MacPherson a vzadu má místo torzní příčka. Pod kapotou je už dříve zmiňovaná čtveřice motorů. Na benzín jezdí čtrnáctistovka o výkonu 95 koní při 6000 ot./min s točivým momentem 127 Nm při 4500 ot./min a šestnáctistovka o výkonu 110 koní při 5500 ot./min s točivým momentem 152 Nm při 4500 ot./min, naftu spaluje třináctistovka MultiJet o výkonu 95 koní při 3750 ot./min s točivým momentem 200 Nm při 1500 ot./min a šestnáctistovka MultiJet o výkonu 120 koní při 3750 ot./min s točivým momentem 350 Nm při 1750 ot./min.
Jistě Vám neuniklo, že ani jeden zážehový motor nemá přeplňování, naopak se jedná o léty prověřené a vysoce spolehlivé jednotky řady Fire, respektive novější řady E-torQ v případě šestnáctistovky. U slabší čtrnáctistovky a silnějšího turbodieselu pohání přední kola manuální šestistupňová převodovka, slabší „nafťák“ má pětistupňový manuál a silnější benzín dostal šestistupňový automat. Trochu zklamáním jsou pouze zadní bubnové brzdy s výjimkou nejsilnější naftové motorizace, disponující kotouči. Na druhou stranu, ani konkurence v podobě Škody Rapid nebo sedanů PSA kotouče vzadu nenabídne.
Základní čtrnáctistovka akceleruje z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy, rozjede se maximálně na 185 km/h a spotřebuje průměrně 5,7 l/100 km. Šestnáctistovka s automatem je na stokilometrové rychlosti za 11,2 sekundy, má maximální rychlost 192 km/h a průměrnou spotřebu 6,3 l/100 km. Nejúspornější je naftová třináctistovka s průměrnou spotřebou 4,1 l/100 km (režim Eco dokonce jen 3,7 l/100 km), vykoupeno je to ale akcelerací za 11,7 sekundy a maximální rychlostí 180 km/h. Silnější MultiJet je na 100 km/h za 9,7 sekundy, maximální rychlost je 199 km/h a průměrná spotřeba se pohybuje na 4,2 l/100 km. Tato data dělají z šestnáctistovky černého koně celé motorové palety Tipa.
V ceníku se objeví celkem tři výbavové stupně. Již ten základní nabídne vedle výše zmíněných prvků také manuální klimatizaci, rádio Uconnect s MP3 a Aux-In porty, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání, 3,5palcový LCD displej palubního počítače nebo 15palcová ocelová kola. Prostřední výbava přidá například chromované kliky dveří, zrcátka v barvě karosérie, 16palcová ocelová kola, elektrická zadní okna, kožený multifunkční volant, rádio Uconnect s pětipalcovou dotykovou obrazovkou nebo světelný a dešťový senzor. Na samém vrcholu bude model s 16palcovými litými koly, tempomatem, automatickou klimatizací nebo mlhovkami.
V úvodu zmiňované provedení Opening Edition má šest airbagů, mlhovky, zadní parkovací senzory, multifunkční kožený volant, automatickou klimatizaci, elektrické ovládání víka kufru, elektrická okna vpředu i vzadu, rádio Uconnect, dálkově ovládané centrální zamykání nebo 16palcová litá kola. Lepší provedení Opening Edition Plus má navíc rádio Uconnect s pětipalcovým dotykovým displejem, tempomat, TFT displej palubního počítače, couvací kameru nebo 17palcová litá kola.
Cena za Opening Edition se zážehovou čtrnáctistovkou (vedle ní je dostupná i naftová šestnáctistovka) je 14 500 euro (cca 392 000 korun), Opening Edition Plus je k dispozici jen s naftovou šestnáctistovkou a to za 19 900 euro (cca 538 000 korun). Až se do prodeje dostanou standardní výbavové linie, předpokládá se základní cena na úrovni 12 000 euro (cca 324 000 korun).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.