Jakmile utichl humbuk kolem kompaktního sedanu Vesta, vyrukovala Lada s crossoverem Xray. Ačkoliv jsou si oba automobily na první pohled hodně podobné, ve skutečnosti jsou vlastně úplně jiné.
Zatímco Vesta má podvozek složený z dílů aliance Renault-Nissan, Xray dostal kompletní platformu Sandera Stepway tak, jak leží a běží. Díky mohutnější karosérii, která je dílem Steva Mattina, je však Xray dlouhý 4164 mm, vysoký 1570 mm a široký 1764 mm. Ruský zástupce tak toho rumunského o něco málo překonává.
Jak už bylo řečeno, tvary karosérie má na svědomí Steve Mattin a nutno podotknout, že zvolit si jako základ motiv písmene X byl velice dobrý tah. Sněhobílé provedení na fotkách bude v jedné z vyšších verzí výbavy, proto u něj najdeme litá kola, mlhovky nebo chromované detaily. Základní tvary přední části, vykrojené boky nebo nápis „Lada“ na pátých dveřích místo klasického loga nicméně budou sdílet všechny výbavové stupně.
Pod kapotou se objeví nejprve zážehová šestnáctistovka o výkonu 114 koní, tu později doplní její o osm koní slabší dvojče a také osmnáctistovka s výkonem 123 koní. U slabších motorizací bude k dispozici pohon přední nápravy a manuální pětistupňová převodovka, aktuálně laděná osmnáctistovka dostane rovněž automat a spekuluje se o použití pohonu všech kol.
Sériová výroba začne v Togliatti 15. prosince letošního roku, první auta se k zákazníkům dostanou příští rok v únoru. Začátkem listopadu Lada vypustila prvních 109 testovacích automobilů, do začátku výroby se jich pak po Rusku má pohybovat na 180.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?