Jako automobilový redaktor strávím velkou část svého času za volantem nových modelů aut a někdy by se člověk nestačil divit, co vše může zhlédnout za situace na našich silnicích. I tohle je důvodem ke vzniku následujícího článku.
Vybrzďování
První velký nešvar českých řidičů je poměrně hodně rozšířený a na našich silnicích se s ním setkáváme dnes a denně. Někteří "slušnější" řidiči vás jen probliknou brzdovými světly a upozorní vás, aby jste se od zádě jeho auta drželi o něco dál. Jenže ne všichni si uvědomují možné důsledky a není to zas tak dávno, co na to někteří řidiči doplatili trestem odnětím svobody.
Ještě horší pak je, že současný silniční zákon nezná pojem „vybrzďování“. Při jeho zhlédnutí dálniční hlídkou policie tak záleží hlavně na tom, jak byl manévr nebezpečný, zda došlo k dopravní nehodě a případně ke zranění. I tak bychom jej ale zásadně zákázali a každý, kdo tohle dělá, je naprostý tupec.
Souvislá jízda v levém pruhu na dálnici
Tahle situace je taktéž každodenní součástí jízd po našich dálnicích a někteří řidiči zkrátka a jednoduše jedou souvislou pomalejší jízdou v levém pruhu. Přitom je vůbec nezajímá, že levý pruh je určen pouze pro předjetí pomalejšího vozu v pravém pruhu a nikoliv k souvislé jízdě! Zákon navíc hovoří jasně : Na dálnici a silnici pro motorová vozidla o více pruzích se jezdí zásadně v pravém pruhu a levý slouží pouze k předjíždění.
Při porušení tohoto pravidla je pak narušena plynulost provozu a nedej bože, aby jste pomalu jedoucí vůz v levém pruhu problikali, to se pak můžete dostat k situaci, kterou jsem popsal v bodě prvním.
Nedodržování pravidla zipu
Možná nejdebilnější prohřešek ze čtyř zde uvedených. Pravidlo střídavého řazení do jednoho ze dvou pruhů v Česku platí od roku 2000 a spousta řidičů jej naprosto ignoruje a chová se, jako kdyby o něm nikdy neslyšela. Asi jste se i vy někdy setkali s tím, že řidič, před kterého se chcete zařadit v zůžení, o vás prokazatelně ví, ale mermomocí čumí dopředu a nechce vás pustit, protože on si přece vystál tu dlouhou frontu v pravém pruhu a vy jste jej hulvátsky předjeli v levém volnějším a nacpali se před něj.
Jenže i takovým jednáním ze strany nepouštějících řidičů dochází hlavně k narušení plynulosti dopravy. Za nedodržení pravidla zipu hrozí bloková pokuta do výše 2000 Kč nebo správní řízení a aby bylo jasno, v případě zipu a oznámení o něm dopravní značkou, je vhodné, aby řidič dojel v dotyčném pruhu až na konec a současně se střídali v tom, kdo vjede do určeného jednoho jízdního pruhu.
Špatné používání mlhovek
Tohle téma jsme tu nedávno probírali v souvislosti s reportáží TV Nova, která oznamovala, že mlhovky je potřeba používat vždy, když si myslíte, že je špatně vidět a nebo je šero. No nevím jak vy, ale já jsem po odvysílání tohoto blábolu potkával denodenně alespoň deset řidičů, kteří mi vypalovali do očí jejich mlhové světlomety a to přitom byl klasický lehce šerý den.
Je tak dobré zopakovat, že přední mlhová světla ozáří pouze bezprostřední prostor před předním nárazníkem a řidiče protijedoucích vozidel nepříjemně oslňují. Ještě mnohem horší je to u zadních mlhovek a tak jejich použití je krajně nezbytné až v případě husté mlhy, deště a nebo sněžení.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?