Jako automobilový redaktor strávím velkou část svého času za volantem nových modelů aut a někdy by se člověk nestačil divit, co vše může zhlédnout za situace na našich silnicích. I tohle je důvodem ke vzniku následujícího článku.
Vybrzďování
První velký nešvar českých řidičů je poměrně hodně rozšířený a na našich silnicích se s ním setkáváme dnes a denně. Někteří "slušnější" řidiči vás jen probliknou brzdovými světly a upozorní vás, aby jste se od zádě jeho auta drželi o něco dál. Jenže ne všichni si uvědomují možné důsledky a není to zas tak dávno, co na to někteří řidiči doplatili trestem odnětím svobody.
Ještě horší pak je, že současný silniční zákon nezná pojem „vybrzďování“. Při jeho zhlédnutí dálniční hlídkou policie tak záleží hlavně na tom, jak byl manévr nebezpečný, zda došlo k dopravní nehodě a případně ke zranění. I tak bychom jej ale zásadně zákázali a každý, kdo tohle dělá, je naprostý tupec.
Souvislá jízda v levém pruhu na dálnici
Tahle situace je taktéž každodenní součástí jízd po našich dálnicích a někteří řidiči zkrátka a jednoduše jedou souvislou pomalejší jízdou v levém pruhu. Přitom je vůbec nezajímá, že levý pruh je určen pouze pro předjetí pomalejšího vozu v pravém pruhu a nikoliv k souvislé jízdě! Zákon navíc hovoří jasně : Na dálnici a silnici pro motorová vozidla o více pruzích se jezdí zásadně v pravém pruhu a levý slouží pouze k předjíždění.
Při porušení tohoto pravidla je pak narušena plynulost provozu a nedej bože, aby jste pomalu jedoucí vůz v levém pruhu problikali, to se pak můžete dostat k situaci, kterou jsem popsal v bodě prvním.
Nedodržování pravidla zipu
Možná nejdebilnější prohřešek ze čtyř zde uvedených. Pravidlo střídavého řazení do jednoho ze dvou pruhů v Česku platí od roku 2000 a spousta řidičů jej naprosto ignoruje a chová se, jako kdyby o něm nikdy neslyšela. Asi jste se i vy někdy setkali s tím, že řidič, před kterého se chcete zařadit v zůžení, o vás prokazatelně ví, ale mermomocí čumí dopředu a nechce vás pustit, protože on si přece vystál tu dlouhou frontu v pravém pruhu a vy jste jej hulvátsky předjeli v levém volnějším a nacpali se před něj.
Jenže i takovým jednáním ze strany nepouštějících řidičů dochází hlavně k narušení plynulosti dopravy. Za nedodržení pravidla zipu hrozí bloková pokuta do výše 2000 Kč nebo správní řízení a aby bylo jasno, v případě zipu a oznámení o něm dopravní značkou, je vhodné, aby řidič dojel v dotyčném pruhu až na konec a současně se střídali v tom, kdo vjede do určeného jednoho jízdního pruhu.
Špatné používání mlhovek
Tohle téma jsme tu nedávno probírali v souvislosti s reportáží TV Nova, která oznamovala, že mlhovky je potřeba používat vždy, když si myslíte, že je špatně vidět a nebo je šero. No nevím jak vy, ale já jsem po odvysílání tohoto blábolu potkával denodenně alespoň deset řidičů, kteří mi vypalovali do očí jejich mlhové světlomety a to přitom byl klasický lehce šerý den.
Je tak dobré zopakovat, že přední mlhová světla ozáří pouze bezprostřední prostor před předním nárazníkem a řidiče protijedoucích vozidel nepříjemně oslňují. Ještě mnohem horší je to u zadních mlhovek a tak jejich použití je krajně nezbytné až v případě husté mlhy, deště a nebo sněžení.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.