Dnešní automobily jsou většinou elektronické hračky, jejichž dráty jsou obaleny silnou vrstvou plechů, plastů nebo karbonu. Připomenout fakt, že auta jsou primárně dílem lidské tvořivosti nám chce Toyota s „odhaleným“ konceptem Kikai (v překladu příležitost).
Podle tiskové zprávy má 3400 mm dlouhý, 1800 mm široký a 1550 mm vysoký kříženec hot rodu a buggyny ztělesňovat „jemné řemeslné zpracování, krásu, jednoduchost a fascinaci základními principy, ze kterých vycházejí všechny automobily.“ Demonstrovat to mají odhalené části karosérie jako palivové nádrž, výfukové potrubí, motor nebo odpružení kol.
Kabina je striktně trojmístná, kdy řidič sedí na centrálně umístěném sedadle a dva spolujezdci mají svá místa po stranách. S touto trojúhelníkovou konfigurací přišel už kdysi McLaren F1 a dodnes se pro ty, kteří chtějí navrhovat auto pevně spojená s člověkem, zdá být nepřekonatelná.
Velice zajímavým prvkem jsou dvě malá okénka u nohou řidiče, skrze něž lze sledovat pohyb pneumatik i zavěšení kol nebo záludnosti povrchu vozovky. Prostor kolem volantu vyplňuje, vzhledem ke kapesním rozměrům, už jen zakřivená kovová tyč, na níž jsou separátně umístěny čtyři budíky. Pod ní se pak nachází několik tlačítek.
Na případnou sériovou výrobu můžeme podle Toyoty zapomenout. Kikai je čistým showcarem, který po tokijském autosalonu nejspíše skončí v továrním muzeu. Nápaditost tohoto stroje je ale obdivuhodná.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.