Před třemi lety vstupoval čínsko-izraelský Qoros do Evropy s velkými ambicemi vyrovnat se zavedeným německým, francouzským či japonským výrobcům. Pilotní zemí pro postupnou expanzi se stalo Slovensko, kde však prodeje zůstaly daleko za očekáváním a Qoros se tak rozhodl ze starého kontinentu na čas stáhnout. Jeho další aktivity to ale nezastavilo, proto se aktuálně prezentuje novým SUV 5.
Premiéra 4587 mm dlouhého konkurenta Hondy CR-V nebo Toyoty RAV4 proběhne na domácím autosalonu v Guangzhou, jako místo předpremiéry si však Qoros vybral trochu překvapivě milánské Expo. Překvapení je to hlavně z toho pohledu, že evropské aktivity značky jsou zatím u ledu a primárně se vedení soustředí na domácí čínský trh, protože ani tam není pozice tak růžová, jak bylo původně plánováno.
Nechme ale místo premiéry stranou a raději se věnujme samotnému autu, o němž každopádně zatím příliš nevíme. Jeho vzhled byl vytvořen v souladu s třemi principy - jednoduchost, symetrie a proporce. Qoros pak v tiskové zprávě uvádí, že SUV 5 nabídne dokonalou vyváženost mezi evropskou jednoduchostí a východním duchem.
Přední část nese typické velké logo výrobce, některými liniemi nicméně připomene v Číně populární Range Rover Evoque. Nejhezčí pohled na Qoros 5 je tak z profilu, kde vyniknou 19palcová kola, vyšší světlá výška i plastem obehnané blatníky a prahy dveří. Vzadu je to opět typický model čínského výrobce s výraznou převahou oceli nad sklem.
O technice se tisková zpráva nezmiňuje, podle zákulisních informací čínských médií se ale pod kapotou objeví přeplňovaná zážehová šestnáctistovka v kombinaci se šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?