Trvalo to sice pěknou řádku let, ale dočkali jsme se. Legendární značka vozů Praga se vrací na silnici a to ve velké parádě!
Od roku 1947 nebylo homologováno k silničnímu provozu žádné vozidlo značky Praga. To se ovšem nyní změní. Nedávno totiž získala povolení k silničnímu provozu závodní raketa Praga R1R.
Se společností, která vyráběla čtyřkolové skvosty v první polovině 20. století, má vůz společné opravdu jen jméno a logo. Ale to nám vůbec nevadí a i tak jsme hrdí na to, co vzniklo v dílnách tuzemské automobilky, která se specializuje na závodní stroje.
Základním kamenem novinky R1R je okruhový speciál Praga R1. Ten byl společností prezentován jako „První cenově dostupný závodní vůz 21. století.“ Díky nižším cenovým nákladům a vysokému výkonu i spolehlivosti, se brzy „erjednička“ těšila obrovské oblibě mezi závodními týmy. Dokonce se vůz dočkal i vlastní závodní série Praga R1 Cup.
Již během spuštění tohoto speciálu se mluvilo o tom, že by se automobilka mohla pustit do výroby produkční verze. Netrvalo dlouho a je to tu.
Silniční R1R je na první pohled identická se svým závodním sourozencem. Řidič je tedy stále chráněn tvrdým karbonovým monokokem a my se stále můžeme kochat tou krásnou siluetou Pragy. Vůz musel být samozřejmě upraven pro pohyb na běžných silnicích.
Nyní prochází R1R již posledními testy a zanedlouho by se měla oficiálně představit světu ve své plné kráse. Do té doby snad výrobce uvolní více technických informací. Zatím totiž víme jen to, že poměr výkonu ku hmotnosti se bude pohybovat v míře 550 koní na tunu, což je území obývané supersporty jako je Bugatti Veyron.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.