Designéři Audi moderně interpretovali u nových modelů TT a TTS nezaměnitelné tvary původního TT z roku 1998 a obohatili je o mnoho dynamických prvků. Výsledkem je vzhled atleta s pevně napnutými svaly, připraveného ke skoku. Verze Coupé má vnější délku 4,18 metru a při rozvoru 2,51 metru patřičně krátké převisy.
Přídi dominují horizontální linie. Maska chladiče Singleframe je široká a nízká, zatímco vzájemně propojené otvory pro přívod vzduchu jsou rozdělené příčkami. Také světlomety jsou strukturovány dělicími příčkami, které nesou zdroje světla pro denní svícení. Na přání dodává Audi také světlomety LED nebo inovativní Matrix LED, u nichž jsou dálková světla tvořena drobnými samostatnými elektroluminiscenčními diodami, které lze individuálně regulovat. Světlo dynamických ukazatelů směru se pohybuje směrem, kam chce řidič odbočovat, a usnadňuje tak orientaci ostatním účastníkům silničního provozu.
Mnoho detailů v profilu nových modelů TT a TTS záměrně připomíná klasický design první generace. Kontura bočních prahů tvoří výraznou světelnou hranu, široké podběhy kol mají podobu samostatných geometrických těles. Podběhy předních kol protínají linii spáry kapoty motoru, která pokračuje přes dveře k zádi jako linie Tornado. Nízké prosklení kabiny působí jako samostatné těleso a decentní zalomení tvaru zadního bočního okna zdůrazňuje střešní sloupek C. Víčko palivové nádrže v klasickém kruhovém designu TT se otvírá zatlačením na jeho povrch. Pod víčkem už není žádný uzávěr hrdla nádrže – řidič tak může čerpací pistoli zasunout přímo do hrdla.
Horizontální linie zdůrazňují sportovní šířku nových modelů TT a TTS také na zádi. Další novinkou Audi jsou příčky v sériově dodávaných zadních světlometech LED, které opakují motiv předních světlometů a svítí společně se světly pro denní svícení. Třetí brzdové světlo v podobě tenkého pruhu na hraně víka zavazadlového prostoru propojuje světelnou siluetu na zádi.
Inteligentní smíšená konstrukce: karoserie
Karoserie modelů TT a TTS představuje svým konceptem smíšené konstrukce nový evoluční stupeň prostorového rámu ASF (Audi Space Frame) na základě modulární platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Ve struktuře přední části vozu a podlahy prostoru pro cestující nalézá uplatnění velký počet komponentů z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Skelet prostoru pro cestující a všechny vnější panely jsou z hliníku. Verze Coupé 2.0 TFSI s mechanickou převodovkou má pohotovostní hmotnost (bez řidiče) jen 1230 kilogramů – to je až o 50 kilogramů méně než dosud. Značka Audi tak podruhé v řadě snížila při generační obměně hmotnost modelu TT.
V době zahájení prodeje budou pro nový model TT na výběr dva motory, jeden TDI a jeden TFSI. TTS sjíždí z výrobní linky s vrcholnou jednotkou TFSI. Trojice přeplňovaných čtyřválců dosahuje výkonu od 135 kW (184 k) do 228 kW (310 k) a spotřebuje výrazně méně paliva než předchozí agregáty. Systém start-stop se montuje sériově. Generátor zvuku zajišťuje ve spojení se systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select (na přání; pro TTS sériově) sonorní zvuk.
TT 2.0 TDI ultra s mechanickou převodovkou a pohonem předních kol nabízí nejvyšší výkon 135 kW (184 k) a maximální točivý moment 380 N.m. Stejně jako všechny motory pro novou modelovou řadu TT splňuje tento dvoulitrový turbodiesel emisní normu Euro 6 a v průměru se spokojí s 4,2 litru paliva na 100 kilometrů, což je společně s emisemi CO2 110 gramů na kilometr nový rekord v tomto segmentu. Motor 2.0 TFSI je v modelu TT vyladěn na nejvyšší výkon 169 kW (230 k) a maximální točivý moment 370 N.m, v modelu TTS mají tyto výkonové parametry hodnotu 228 kW (310 k) a 380 N.m. Vrcholný model zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy.
Motor 2.0 TFSI spolupracuje v modelech TT a TTS sériově s šestistupňovou mechanickou převodovkou, na přání s šestistupňovou převodovkou S tronic. Dvouspojková převodovka řadí extrémně rychle a bez citelného přerušení toku hnací síly, v režimu manuálního řazení ji lze na přání ovládat také pádly na volantu. Je-li systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select v režimu efficiency, přechází S tronic do režimu setrvačné jízdy s motorem běžícím na volnoběh, jakmile řidič uvolní pedál plynu.
Nový evoluční stupeň: trvalý pohon všech kol quattro
Trvalý pohon všech kol quattro, který se dodává pro nové Audi TT 2.0 TFSI na přání a pro TTS sériově, se prezentuje ve zcela novém vývojovém stupni. Jeho elektrohydraulická lamelová mezinápravová spojka zajišťuje přenos hnací síly v běžném provozu na přední kola, ale v případě potřeby dokáže extrémně rychle přenášet točivý moment také na zadní nápravu. Elektronické řízení spojuje potěšení z jízdy a bezpečnost na zcela nové úrovni. Při sportovní jízdě je pohon zadních kol připojován rychleji a obecně častěji. Nové modely TT a TTS jsou tak doslova vtlačeny do zatáčky. Na vozovce s nízkou přilnavostí umožňuje pohon quattro jízdu v řízeném, bezpečném smyku.
Další novinka spočívá v začlenění řízení mezinápravové spojky do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select (na přání pro TT, sériově pro TTS), který nabízí režimy comfort, auto, dynamic, efficiency a individual. Audi drive select ovlivňuje způsob činnosti pedálu plynu a posilovače řízení. Kromě toho může zahrnovat také další na přání dodávané systémy, mezi něž patří například adaptivní tlumiče Audi magnetic ride (sériově pro TTS).
Náročná konstrukce: podvozek
Přední kola nových modelů Audi TT a TTS jsou zavěšena na vzpěrách McPherson. Hliníkové komponenty v konstrukci přední nápravy snižují velikost neodpružených hmot. Progresivní řízení je součástí sériové výbavy. Hřebenová tyč řízení má s rostoucím úhlem natočení volantu strmější převod. Čtyřprvková zadní náprava zachycuje podélné a příčné síly nezávisle na sobě.
Nové Audi TT nabízí díky náročné konstrukci podvozku a tuhé charakteristice odpružení dynamické jízdní vlastnosti s velmi precizní ovladatelností. Pokud si zákazník zvolí model TTS, sportovní paket S line, nebo adaptivní tlumiče Audi magnetic ride, má vůz o 10 milimetrů nižší světlou výšku. Modely TT 2.0 TFSI a TT 2.0 TDI jezdí na 17“ kolech, z nichž každé má hmotnost pouhých 8,7 kilogramu. Pneumatiky mají rozměr 225/50. Pro TTS platí průměr ráfku 18“ a rozměr pneumatik 245/40. Nabídka výbavy na přání zahrnuje kola s průměrem až 20 palců.
V závislosti na motoru mají přední kotoučové brzdy s vnitřním chlazením průměr 312 až 338 milimetrů. Nová elektromechanická parkovací brzda působí na zadní kola. TTS zpomaluje na přední nápravě pomocí nově vyvinutých brzd s hliníkovými pevnými třmeny s mimořádně nízkou hmotností.
Sportovní jízdní vlastnosti završuje elektronicky řízený stabilizační systém ESC, který lze částečně nebo kompletně vypnout. Mezi jeho funkce patří elektronická uzávěrka diferenciálu, která podle potřeby přenáší větší hnací sílu na vnější kolo dobře dávkovanými brzdnými zásahy na odlehčeném vnitřním kole. U verzí s pohonem všech kol quattro plní regulace hnací síly na jednotlivých kolech stejný úkol, přičemž zahrnuje i zadní kola.
Sportovní vzhled: vnitřní design
Sportovní charakter nových modelů Audi TT a TTS je vyjádřen také interiérem, jehož linie vyvolávají svou lehkostí dojem, že se vznášejí. Základní koncept interiéru je zaměřen na řidiče. Proto jsou kolem něj seskupeny všechny ovládací prvky. Středová konzola a výplně dveří se vyznačují plynulými, vzájemně na sebe navazujícími liniemi a plochami. Při pohledu seshora se štíhlá přístrojová deska podobá křídlu letadla, zatímco kruhové výdechy ventilační soustavy, klasický prvek vozů TT, připomínají letecké proudové motory.
V konceptu ovládání hrají výdechy ventilační soustavy důležitou roli, protože nesou ovládací prvky klimatizace, resp. na přání dodávané komfortní automatické klimatizace. V jejich osách jsou uloženy ovládací prvky pro vyhřívání sedadel, recirkulaci vzduchu, teplotu, rozdělování a intenzitu proudění vzduchu. Výdechy ventilační soustavy jsou jen jedním příkladem vysokých nároků, které klade tato prémiová značka na funkci, design a kvalitu zpracování všech dílů v interiéru. Designéři Audi kompletně přepracovali paletu barev a materiálů, aby ještě více zdůraznili sportovní charakter nových modelů TT a TTS.
Rovněž nově vyvinutá, nízko uložená sportovní sedadla mají dohromady o pět kilogramů nižší hmotnost než sedadla předchůdce. Na přání (sériově pro TTS) montuje Audi sportovní sedadla S s integrovanými opěrkami hlavy a výrazně tvarovanými, pneumaticky nastavitelnými bočními polštáři.
TT s 2+2místným interiérem je sportovním vozem s dobrými užitnými vlastnostmi pro každodenní provoz. Zavazadlový prostor pod protaženým zadním víkem nabízí objem 305 litrů, o 13 litrů více než předchůdce.
Novinka: Audi virtual cockpit a koncept ovládání
Analogové přístroje a monitor MMI jsou v novém TT nahrazeny digitálními sdruženými přístroji Audi virtual cockpit s variabilním zobrazováním s vysokým rozlišením. Řidič může přepínat plně digitální displej s úhlopříčkou 12,3“ mezi dvěma režimy zobrazování. V klasickém náhledu stojí v popředí rychloměr a otáčkoměr. V režimu „Infotainment“ je pozornost zaměřena například na mapu navigačního systému, zatímco kruhové přístroje jsou menší. Blízkost modelu TTS k motoristickému sportu je vyjadřena grafickým řešením s centrálně umístěným otáčkoměrem.
Od základu nově vyvinutý systém ovládání je plně zaměřený na řidiče. Na výběr jsou dvě varianty multifunkčního volantu. Rovněž nový ovládací prvek MMI vystačí s šesti fyzickými tlačítky. V kombinaci se systémem MMI Navigation plus je součástí výbavy MMI smart touch wheel, touchpad na horní straně otočného tlačítka, jehož prostřednictvím může řidič například měnit měřítko navigační mapy nebo zadávat znaky. Struktura menu je inspirována chytrými telefony, včetně funkce vyhledávání. Všechny důležité funkce jsou v dosahu několika kliknutí, prostřednictvím postranních tlačítek jsou dostupné inteligentně propojené funkce a volby.
Velkorysá: výbava
Nové Audi TT přichází na český trh v říjnu 2014 za základní cenu 999 900 Kč. Sériová výbava je velkorysá, zahrnuje například Audi Parking systém, rádio MMI a xenonová světla Plus. Nabídku završují komfortní prvky výbavy na přání, jako například komfortní klíček či tmavě tónovaná skla oken. V oblasti asistenčních systémů sahá paleta od sériově dodávaného systému sledování únavy řidiče, přes Audi side assist, Audi active lane assist a rozpoznávání dopravních značek až po parkovacího asistenta se zobrazováním okolí.
Nabídka informačních a zábavních systémů je koncipována modulárně. Na vrcholu stojí MMI Navigation plus s MMI touch. Rozšiřující modul Audi connect přináší do vozu na míru střižené internetové služby značky Audi prostřednictvím rychlého standardu LTE (Long Term Evolution). Audi phone box umožňuje mimořádně pohodlné připojení mobilního telefonu a audiosystém Bang & Olufsen ozvučuje interiér dvanácti reproduktory.
Rozhovor s vedoucím divize Audi v České Republice, Thomasem Otterem:
Co je z vašeho pohledu klíčové na novém modelu TT?
"Nové Audi TT nabízí kombinaci velmi nízké hmotnosti, nízko položeného těžiště i nízký posaz, výkonné motory a precizní převodovky a pohon všech kol. To vytváří kombinaci, která ve je výsledku tím klíčovým, co zákazníkům nabízí".
Nové TT nabízí velmi pokročilé technologie v oblasti připojení k internetu a také přístrojový štít tvořený displejem, je to cesta, kterou by se chtěla Audi vydat i u dalších modelů?
"Nové technologie a udržení kroku s novou dobou, je dlouhodobý cíl značky Audi. Vidíme velký potenciál v připojení automobilu s interntetem. Není snad úžasné využívat služby Google Street View, nebo online booking letenek přímo z automobilu, či kontrolování emailů nebo novinek na Facebooku?"
Nebude tato možnost odpoutávat pozornost řidiče od řízení?
"Při vývoji jsme dbali velkou pozornost na zachování pozornosti a bezpečnosti řidiče, ale na druhou stranu, pokud řidič používá svůj telefon, tak se také nevěnuje plně řízení, v tomto případě má vše v zorném poli a tím pádem má větší kontakt s vozovkou."
Kdy se můžeme těšit na nejsilnější verzi TTRS?
"Zatím nemáme konkrétní informace o této verzi, nicméně doufáme a věříme, že se brzy dočkáme nejsilnější verze nového TT, možná právě verze TTRS. Zatím však máme v nabídce ostrou verzi TTS, která je velmi podařená a já osobně jsem si velmi užil čas za volantem této prozatím nejsilnější verze TTS."