Na trhu první bezvzduchová pneumatika

AutoRoad.cz, 1. dubna 2013, 01:36 Google+

Již celou řadu let se výrobci pneumatik snažili o vytvoření bezvzduchové pneumatiky. S nástupem nové pneumatiky ContiSpringContact 1 koncernu Continental se tento sen konečně stává skutečností. Prodej první série těchto pneumatik, o které již projevilo zájem několik největších výrobců automobilů, je zahájen právě dnes.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pneumatiky

Pneumatiky | foto: Continental

Sdílejte článek

100 % pneumatika, 0 % vzduch: ContiSpringContact 1

Moderní pneumatiky pro automobily jsou vyspělými produkty, které mají zpravidla jen jednu slabinu: při proděravění nebo dlouhodobém používání ztrácejí tlak. „Pneumatiky, které uvnitř nemají žádný vzduch, by mohly tento problém vyřešit. Avšak na druhou stranu nenabízejí potřebný tlumicí polštář mezi kolem a vozovkou,“ říká vývojový technik Ivan Eydea. „Pevná pryž nebude nikdy dostatečně flexibilní na to, aby pneumatiky měly dobré handlingové vlastnosti a současně nabízely požadovaný kilometrový výkon.“ U modelu ContiSpringContact 1 přišel Continental, přední hráč na evropském trhu, s převratným řešením. Nové pneumatiky jsou vybaveny pryžovým prstencem spojeným s ráfkem pogumovanými pružinami. Tyto pružiny propůjčují prstenci flexibilitu potřebnou ke zpracování sil působících po obvodu pneumatiky. Miniaturní senzory v pružinách detekují i jejich krátkodobé výraznější stlačení, čímž v řádu milisekund rozpoznávají výmoly na silnici a odesílají informace přes internet přímo na místní pracoviště správy silnic. S působením bočních sil se vypořádají přídavné „inteligentní“ pryžové prstence upevněné po stranách ráfků. Tyto prstence reagují na vibrace v pneumatice, při velkém zatížení se rychle smršťují a přitom stále zaručují spolehlivý přenos sil působících při zatáčení na vozovku. Pružiny a pryžové prstence jsou ukryty uvnitř pneumatiky, na jejíž bočnici najdete obvyklé údaje o rozměru a další povinné informace, kterými musí být všechny pneumatiky ze zákona opatřeny. Dezén běhounu nového modelu ContiSpringContact 1 vychází z osvědčené řady ContiEcoContact 5.


Náročný vývoj

Největší výzvou pro vývojové techniky bylo sladit funkci pružin a pryžových prstenců. Když tým pana Eydea podrobil první prototypy pneumatik testům na dráze Contidrom, ukázalo se, že vozidla „skáčou jako klokani“. Toto nekontrolovatelné skákání bylo způsobeno konfliktem frekvencí vibrujících komponent pneumatiky. Proto technici vyvinuli „inteligentní“ pryžové prstence a opatřili pružiny vrstvou pryže, čímž omezili flexi pneumatiky a zajistili její hladší chod.


Tajné testy vozidel

Continental se více než rok věnoval v hanoverském regionu přísně tajným testům nových pneumatik ContiSpringContact 1. Pneumatiky byly testovány na přibližně 40 vozidlech. Řidiči shledali, že pneumatiky mají stejně dobré vlastnosti při brzdění, akceleraci i zatáčení, na které byli zvyklí z klasických pneumatik. Odhalili však také jeden velký rozdíl. Nové pneumatiky měly zhruba dvojnásobný kilometrový výkon a žádný z řidičů nezaznamenal jediný defekt. Od dnešního dne jsou navíc pro místní pracoviště správy silnic zpřístupněna data o zaznamenaných výmolech.

Nové pneumatiky ContiSpringContact 1 jsou ode dneška k dostání u všech prodejců v 23 různých rozměrech – pro ráfky od 14” do 17” a rychlosti do 240 km/h. Continental plánuje uvedení dalších variant, zejména pak pro SUV.

Vytisknout

Diskuze: Na trhu první bezvzduchová pneumatika

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Kia Optima

Kia Optima prichádza s vylepšeným vzhľadom

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud