Netrpělivě očekávaný sportovní vůz GT 86 se představí 30. listopadu 2011 ve světové premiéře na letošním tokijském autosalonu. Model GT 86 se na evropských trzích začne prodávat od léta 2012.
Model navržený se specifickým důrazem na nejdůležitější atributy klasického sportovního vozu zprostředkuje nejčistší radost z jízdy. To bude dosaženo díky přesné a okamžité odezvě i na nepatrný pokyn od pedálu akcelerace nebo řízení. GT 86 je určen pro všechny, kteří si pobyt za volantem vychutnávají a nepovažují jej za pouhou nutnost.
Nové GT 86 s nízkou a vysoce aerodynamickou karoserií úspěšně aplikuje několik konstrukčních řešení a staví na zcela nové platformě. Konstruktéři se záměrně vyhnuli zástavbě velkého a těžkého motoru s vysokým zdvihovým objemem. GT 86 se tak vrací ke sportovním kořenům automobilky Toyota a přichází se světově ojedinělou kombinací kompaktního vysokootáčkového zážehového motoru konstrukce boxer umístěného vpředu a pohonem zadních kol.
Toto jedinečné uspořádání systému pohonu jde ruku v ruce s designem nejkompaktnějšího čtyřmístného sportovního vozu na světě, nízkou hmotností, malou setrvačností a nízkým těžištěm ve snaze dosáhnout co nejlepšího poměru výkonu a hmotnosti. Uvedené vlastnosti propůjčují modelu GT 86 živou a dostupnou výkonovou charakteristiku, která je zárukou atraktivních a snadno dosažitelných dynamických schopností s minimálním zapojením elektroniky a maximálním potěšením z jízdy.
Konstrukce přinášející vrcholné potěšení ze sportovní jízdy
Díky své délce 4 240 mm, výšce pouhých 1 285 mm a rozvoru 2 570 mm je nové GT 86 nejkompaktnějším čtyřmístným sportovním vozem na světě. S ohledem na optimální vyvážení je motor umístěn co nejníže a současně co nejvíce vzadu. Totéž platí pro polohu řidiče za volantem. GT 86 se tak chlubí téměř dokonalým rozložením hmotnosti (v poměru 53:47). Plochá konstrukce vpředu umístěného motoru s protiběžnými písty jde ruku v ruce s nejnižší polohou řidiče v rámci všech sériově vyráběných vozů této značky. GT 86 díky tomu vykazuje nezvykle nízké těžiště pouhých 475 mm.
Toyota GT 86 dokáže maximálně využít výhod malých rozměrů, nízké setrvačnosti na úrovni supersportů a nesmírně nízkého těžiště. Zavěšení se vzpěrami McPherson vpředu a dvojitými lichoběžníky vzadu doplňují velké a výkonné kotoučové brzdy s odvětráváním na předních i zadních kolech o rozměru 17". Řidič si tak může v nové sportovní Toyotě plně vychutnat příkladné jízdní chování, dynamickou agilitu a přesné průjezdy zatáčkami.
Celosvětově první plochý motor s protiběžnými písty a technologií D-4S
Atmosférický zážehový motor 2,0 l v GT 86 vzešel ze společného vývoje automobilek Subaru a Toyota. Spojuje přitom jejich odborné technické zkušenosti a společné nadšení pro sportovní vozy. Nově vyvinutý čtyřválec Subaru boxer s protiběžnými písty a zdvihovým objemem 1998 cm3 používá technologii D-4S od Toyoty. Technologie D-4S se současným vstřikováním přímo do válců a do sacího kanálu využívá vysoký kompresní poměr 12,5:1.
Výsledkem je vyšší výkon i točivý moment v širokém spektru otáček motoru, nicméně bez zvýšení spotřeby paliva nebo škodlivých emisí. Nový motor se čtvercovou charakteristikou vrtání a zdvihu (zde symbolických 86 x 86 mm) vyvine maximální výkon 200 k DIN při 7000 ot/min a nejvyšší točivý moment 205 Nm při 6600 ot/min. GT 86 tak dokáže nabídnout dokonalé jízdní vlastnosti.
Plochý zážehový čtyřválec s protiběžnými písty může spolupracovat buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatickou převodovkou se stejným počtem převodových stupňů. Manuální převodovka nabídne rychlou a přesnou odezvu s krátkými drahami řazení a příjemně sportovním ovládáním, zatímco automatická převodovka bude vybavena sportovním režimem řazení s ovládáním pomocí páček pod volantem.
Výkon bude účinně přenášen na kola zadní nápravy pomocí samosvorného diferenciálu kvůli optimálním záběrovým schopnostem za všech jízdních situací. Systém ABS i vypínatelný stabilizační systém VSC byl speciálně vyladěn tak, aby nabídl dynamickou stabilitu na hranici výkonových možností vozidla s minimálními zásahy do řízení pro maximální radost z jízdy.
Design s odkazy na minulost spojující ikonický styl s funkční krásou
Model GT 86, navržený v duchu „neofunkcionalismu“, spojuje technická omezení co nejkompaktnějších rozměrů s nízkým těžištěm a špičkovými aerodynamickými parametry, které se inspirovaly ve světě F1. Současně přichází se splývajícími liniemi, jež vyvolávají vzpomínky na sportovní modely Toyota známé z minulých let.
Smělé, jednoduché, ale současně ikonické stylistické pojetí začleňuje dva klíčové pilíře nového designového jazyka automobilky Toyota: designové ztvárnění čelních partií (označované jako Under Priority) s lichoběžníkovým otvorem v masce chladiče, které strhává pozornost na spodní část vozu ve snaze dosáhnout nápadnějšího a asertivnějšího vzhledu; a dále přístup Keen Look zaměřený na čisté, inteligentní a expresivní pojetí stylu.
Nový designový jazyk je ještě akcentován smělým provedením spodní části masky chladiče ve tvaru štíra, které GT 86 propůjčuje ještě agresivnější sportovní vzhled. Mezi další sportovní prvky patří speciálně navržená litá kola o průměru 17", zadní spoiler, zdvojené výfukové potrubí a logo pístu ‘86’, které poukazuje na jedinečnou konfiguraci s motorem boxer vpředu a pohonem zadních kol.
Kokpit úzce zaměřený na řidiče je zcela novou interpretací absolutní podstaty řízení sportovního vozu, kdy se vychází z dokonalé ergonomie a funkčnosti všech prvků, se kterými řidič spolupracuje, aby mohl s GT 86 pracovat stejně, jako by bylo prodloužením jeho těla. Povrchy opěradel a čalounění jsou navrženy tak, aby nabídly optimální oporu při akceleraci i bočním zrychlení. Přední sedadlo bylo navíc vytvarováno tak, aby poskytlo potřebné pohodlí, ale současně nepřekáželo v oblasti lokte při manipulaci s řadicí pákou.
Volant o průměru pouhých 365 mm (nejméně ze všech modelů Toyoty v historii) se semišovým povrchem je výsledkem intenzivního testování zkušebními jezdci a nabídne špičkové vlastnosti s maximálním záběrem za všech podmínek panujících v kokpitu vozu.
Při návrhu sdruženého ukazatele na přístrojové desce, jemuž dominuje velký otáčkoměr, se věnovala zvláštní pozornost rozvržení ukazatelů, použitým značkám a řezu písma s ohledem na optimální okamžitou čitelnost a viditelnost během sportovní jízdy. O jednoznačně sportovním charakteru kokpitu vypovídají též obklady imitující karbonová vlákna, sportovní černé čalounění střechy, červené švy čalounění, „letecké“ kolébkové spínače a odlehčené hliníkové pedály.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?