Lotus Elite: znovuzrození klasika

Lotus
Lotus, foto: Autoexpresss.co.uk
Jan Ševčík 20. září 2010 20:30
Sdílej:

Lotus uveřejnil fotografie modelu Elite chystaného na rok 2014, k vidění bude na autosalonu v Paříži. Nese jméno slavného předchůdce Elite.

Elite se alespoň názvem odkazuje na předchůdce ze sedmdesátých let. Možná trochu na škodu tohoto ambiciózního projektu je, že svého slavného jmenovce nijak nepřipomíná. Není podobný ani žádnému současnému modelu z produkce značky, to dává tušit, že nový Elite bude nositelem nového designového směru značky. U Lotusu se nevydali cestou retro designu a upřednostnili moderní design. Výsledný vzhled připomíná stylem japonské sporťáky.

Jde o 2+2 místné kupé, to bude mít v přídi uložen motor koncepce V8 a objemu 5 litrů z líhně Toyoty. Ten se dostane díky přepracování v dílnách Lotusu a doplnění systémem přeplňování na výkon až 612 koní.

Vzhled Elite je velmi dynamický, tvary jsou vyvážené. Krása novátorského Lotusu je především v detailech, krásně a citlivě jsou zakomponovány třeba světlomety, trojuhelníkové výfuky nebo nosníky držící kamery nahrazující zpětná zrcátka. Prosklená střecha je skládací koncepce hardtop.

Ze zajímavých technických fines připravených pro Elite stojí za zmínku poloutomatická dvouspojková převodovka, hybridní pohon či systém KERS. Lotus se chlubí, že Elite bude nejlehčím vozem své třídy, toho chtějí dosáhnout rozsáhlým použitím hliníku a kompozitních materiálů. Ekology potěší hodnota emisí 215g/km.

Jízdní parametry jako zrychlení na stovku za 3,5 sekundy a maximální rychlost 314 km/h znějí slibně. Lotus tímto modelem chce konkurovat třeba Ferrari California. Tomu nasvědčuje i cenovka 3,3 milionu Kč.

Takže jak je vidět, Elite bude určen především pro elitu. A to rozhodně klasický model Elite nebyl, ale časy se mění. Otázkou je jak takovýto high-tech Lotus přijmou tradiční příznivci značky, ti byli doposud zvyklí na lehké, spartánské a mrštné automobily.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.