Jaguar XJ – luxusní šelma konečně oficiálně

XJ
XJ, foto: Archiv AutoRoad.cz
ar7 10. července 2009 10:34
Sdílej:

Po nekonečném striptýzu, kdy byly postupně automobilkou odhalovány detaily nového XJ, se konečně Jaguar odhodlal a ukázal oficiální cestou svou novou kočičku v celé své nahotě.

Nový model těží po stránce designu ze sedanu XF, který jakoby celou firmu Jaguar polil živou vodou. XJ je však ve všech směrech dospělejší a zboku připomíná módní coupé limuzíny.

Tento trend před pár lety odstartoval Mercedes CLS a nyní prakticky není prémiová automobilka, která by něco podobného neměla na trhu nebo alespoň na rýsovacím prkně.

Díky ladným křivkám se podařilo designérům podstatně zvýšit aerodynamickou čistou celého vozu. Celkový součinitel odporu vzduchu Cx má hodnotu jen 0,29, což jej staví bok po boku právě s modelem XF na pomyslný vrchol výrobce. Pro srovnání doplňme, že stejným číslem se chlubí i konkurent Jaguaru, Porsche Panamera.

Délka základního modelu činí 512 cm, šířka 189 cm a výška jen 145 cm. Rozvor náprav se pak přehoupl přes 3 metry na 303 cm. K dispozici bude i verze s rozvorem prodlouženým o 12,5 cm, kterou budou vyhledávat zřejmě majitelé odpočívající na svých cestách vpravo vzadu. Konstrukce XJ je tvořena převážně hliníkem, magnesiem a nejrůznějšími kompozity, díky čemuž je auto mezi srovnatelnými soupeři vůbec nejlehčí.

Uvnitř exkluzivně vyhlížejícího interiéru najde dostatek pohodlí pětice cestujících, standardem bude i panoramatické střešní okno. Mezi příplatkovou výbavou pak najdeme například skvost v podobě 1200W audio systému Bowers & Wilkins.

Pokud jde o nabízené motory, budou si zákazníci moci vybrat z trojice zážehových a jednoho vznětového agregátu. Prvně zmiňované zastupuje pětilitrový osmiválec laděný na 385, 470 a 510 k, přičemž nejslabší z nich je bez přeplňování. S vrcholnou jednotkou zrychlí limuzína na stovku za 4,9 sekundy.  Z opačného konce spektra je pak naftový třílitr s dvěma turbodmychadly a výkonem 275 k. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,4 sekundy, přičemž průměrná spotřeba činí 7 litrů na 100 km a emise CO2 184 g/km.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.