Na autosalonu v Ženevě se světu představil také zajímavý prototyp vozu nové generace, který nepotřebuje k provozu benzín ani žádnou další spalovací pohonnou hmotu. Vystačí si jen se stlačeným vzduchem.
AirPodu jsme zatím nevěnovali na našich stránkách pozornost a to je přirozeně chyba, kterou musíme napravit. Za vývojem stojí Francouz Guy Négre, který svoji koncepci vozu na stlačený vzduch prosazuje již dlouhá léta. Zatím bez větších úspěchů, změní se to?
Výrobci jsou si svojí technologií jistí. Před dvěma lety se jim podařilo prodat licenci na výrobu motorů na vzduch a to známému Ratanu Tatovi. Licence je platná jen pro Indii. Evropu si firma nechává pro sebe.
Jak to tedy je s tím pohonem. Pod podlahou AirPodu najdeme tlakové lahve o objemu 175 litrů. Ty jsou plné stlačeného vzduchu. Pohon je podobný klasickým spalovacím motorům, vzduch expanduje ve válci a vytlačuje píst. Z výfuku tak vychází jen studený vzduch.
Tankování je možné provádět dvěma způsoby. Buď připojíme auto na klasickou síť 230V a auto se natankuje díky vestavěnému kompresoru samo, nebo u čerpací stanice, která má vzduch již stlačen. Potom trvá tankování dvě minuty, tedy podobnou dobu, na jakou jsme zvyklí i dnes.
Výkon motoru je 18 koní, což není příliš mnoho. Na druhou stranu se pere jen se čtyřmi metráky hmotnosti a maximální rychlost je tak 90 km/h, což do města s přivřením oka stačí. V dalších modelech se počítá i s nasazením pomocného benzínového motoru.
O tříkolku je zatím zájem hlavně na letištích, bude tak zkoušena v Paříži a Amsterodamu. MDI, výrobce, se bude snažit prorazit i jinde. Při ceně 6000 eur (165 tisíc korun) by mohl mít šanci. Řidič si jen bude muset zvyknout na inovativní ovládání joystickem, zadní cestující zase na sezení v obráceném směru, než na jaký jsme zvyklí.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.