AirPod - auto jezdící na vzduch

Airpod
Airpod, foto: MDI
Marek Litzman 9. března 2009 08:06
Sdílej:

Na autosalonu v Ženevě se světu představil také zajímavý prototyp vozu nové generace, který nepotřebuje k provozu benzín ani žádnou další spalovací pohonnou hmotu. Vystačí si jen se stlačeným vzduchem.

AirPodu jsme zatím nevěnovali na našich stránkách pozornost a to je přirozeně chyba, kterou musíme napravit. Za vývojem stojí Francouz Guy Négre, který svoji koncepci vozu na stlačený vzduch prosazuje již dlouhá léta. Zatím bez větších úspěchů, změní se to?

 Výrobci jsou si svojí technologií jistí. Před dvěma lety se jim podařilo prodat licenci na výrobu motorů na vzduch a to známému Ratanu Tatovi. Licence je platná jen pro Indii. Evropu si firma nechává pro sebe.

Jak to tedy je s tím pohonem. Pod podlahou AirPodu najdeme tlakové lahve o objemu 175 litrů. Ty jsou plné stlačeného vzduchu. Pohon je podobný klasickým spalovacím motorům, vzduch expanduje ve válci a vytlačuje píst. Z výfuku tak vychází jen studený vzduch.

Tankování je možné provádět dvěma způsoby. Buď připojíme auto na klasickou síť 230V a auto se natankuje díky vestavěnému kompresoru samo, nebo u čerpací stanice, která má vzduch již stlačen. Potom trvá tankování dvě minuty, tedy podobnou dobu, na jakou jsme zvyklí i dnes.

Výkon motoru je 18 koní, což není příliš mnoho. Na druhou stranu se pere jen  se čtyřmi metráky hmotnosti a maximální rychlost je tak 90 km/h, což do města s přivřením oka stačí. V dalších modelech se počítá i s nasazením pomocného benzínového motoru.

O tříkolku je zatím zájem hlavně na letištích, bude tak zkoušena v Paříži a Amsterodamu. MDI, výrobce, se bude snažit prorazit i jinde. Při ceně 6000 eur (165 tisíc korun) by mohl mít šanci. Řidič si jen bude muset zvyknout na inovativní ovládání joystickem, zadní cestující zase na sezení v obráceném směru, než na jaký jsme zvyklí.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?