Na autosalonu v Ženevě se světu představil také zajímavý prototyp vozu nové generace, který nepotřebuje k provozu benzín ani žádnou další spalovací pohonnou hmotu. Vystačí si jen se stlačeným vzduchem.
AirPodu jsme zatím nevěnovali na našich stránkách pozornost a to je přirozeně chyba, kterou musíme napravit. Za vývojem stojí Francouz Guy Négre, který svoji koncepci vozu na stlačený vzduch prosazuje již dlouhá léta. Zatím bez větších úspěchů, změní se to?
Výrobci jsou si svojí technologií jistí. Před dvěma lety se jim podařilo prodat licenci na výrobu motorů na vzduch a to známému Ratanu Tatovi. Licence je platná jen pro Indii. Evropu si firma nechává pro sebe.
Jak to tedy je s tím pohonem. Pod podlahou AirPodu najdeme tlakové lahve o objemu 175 litrů. Ty jsou plné stlačeného vzduchu. Pohon je podobný klasickým spalovacím motorům, vzduch expanduje ve válci a vytlačuje píst. Z výfuku tak vychází jen studený vzduch.
Tankování je možné provádět dvěma způsoby. Buď připojíme auto na klasickou síť 230V a auto se natankuje díky vestavěnému kompresoru samo, nebo u čerpací stanice, která má vzduch již stlačen. Potom trvá tankování dvě minuty, tedy podobnou dobu, na jakou jsme zvyklí i dnes.
Výkon motoru je 18 koní, což není příliš mnoho. Na druhou stranu se pere jen se čtyřmi metráky hmotnosti a maximální rychlost je tak 90 km/h, což do města s přivřením oka stačí. V dalších modelech se počítá i s nasazením pomocného benzínového motoru.
O tříkolku je zatím zájem hlavně na letištích, bude tak zkoušena v Paříži a Amsterodamu. MDI, výrobce, se bude snažit prorazit i jinde. Při ceně 6000 eur (165 tisíc korun) by mohl mít šanci. Řidič si jen bude muset zvyknout na inovativní ovládání joystickem, zadní cestující zase na sezení v obráceném směru, než na jaký jsme zvyklí.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?