Volvo a zvyšování bezpečnosti vozidel jsou v dnešní době téměř synonyma. Severská automobilka nechce usnout na vydobytých vavřínech a do sériové produkce pouští jeden systém za druhým. Tentokrát je to CitySafe.
CitySafe je novým systémem Volva, který hodlá zabránit mnoha kolizím především, jak název napovídá, ve městě.
Vše je založeno na radaru, který stále hlídá vzdálenost od předjedoucího vozu a v případě rozdílů rychlostí, který se tváří kolizně, nejprve řidiče upozorní a potom mu rovnou a nekompromisně zašlápne brzdu. Tím, pokud nezabrání nehodě úplně, alespoň zmírní její následky.
Podle vedení Volva se systém časem dostane do všech Volv napříč třídami v souladu se zlevňováním technologií, přednost samozřejmě budou mít vyšší modely. Systém debutoval v modelu XC60.
Technologie samozřejmě nepřináší nic nového. Testovali jsme Ford Mondeo, který obsahoval radar zatím jen pro funkci aktivního tempomatu, tato permanentní a nevypínatelná funkce je jen logickým pokračováním.
Systém, který stále monitoruje prostor před vozidlem používá například Mercedes ve svém systému Pre-safe nebo Lexus LS, který jsme také netradičně testovali zde.
Nikde jsem nevyčetl, umí-li CitySafe sám zastavit. V některých vozech se systém po dobrzdění pod určitou hranici (kolem 30 km/h) sám vypne a zbytek je na řidiči. Ten sice má na pedálu připravený plný brzdný účinek, ale tu nohu tam zkrátka mít musí. Vzhledem k tomu, že jde o systém do měst, čekám, že dobrzdění na nulu tam asi bude...
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.