Audi R8 s dieselovým dvanáctiválcem TDI

Jan Fiala, 9. března 2008, 23:40 Google+

Audi to myslí se supersportem s dieselovým motorem pood kapotou naprosto vážně. A aby nezůstalo jen u slov, je tu revoluce mezi špičkovými supersporty pod kapotu modelu R8 přichází dvanáctiválcový turbodiesel, který byl nedávno představen u modelu Q7.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
R8 V12 TDI

R8 V12 TDI | foto: Audi

Sdílejte článek

Audi R8 V12 TDI tak bude mít pod kapotou šestilitrový motor o výkonu 500 koní, který dokáže vyvinout maximální točivý moment 1000 Nm.

Audi tak píše novou kapitolu v technologii dieselových motorů. Model vznikl ve spolupráci s divizí Audi Motorsport, a výsledkem je Audi R8 TDI Le Mans v červené barvě Brilliant Red, model se skvělou ovladatelností, jízdními vlastnostmi, průkopnickou technologií a s fescinujícím designem.

Motor V12 TDI je bvlízkým příbuzným motoru v Audi R10, které dvakrát vyhrálo slavný závod 24h Le Mans. Audi R8 s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,2 sekundy, a maximální rychlost překračuje 300 km/h. Nejvyšší točivý moment je dosahován v pouhých 1750 otáčkách, a vůz tak nabízí skvělé zrychlení již od nízkých otáček.

Motor V12 TDI v závodním Audi R10 dává výkon 650 koní, přitom jeho zdvihový objem je "pouhých" 5,5 litru. Maximální rychlost R10 tak dosahuje až 330 km/h, v závislosti na nastavení převodových stupňů. Zajímavá na motoru je jistě i jeho tichost - není obvyklé, aby závodní speciály pouze "šeptaly".

Pro použití v komerčním voze byl zdvihový objem V12 TDI zvětšen na 6 litrů, a maximální výkon poněkud snížen. Přesto je to stále úctyhodných 500 koní. Tento motor je vyráběn v maďarském Györu, a protože narozdíl od klasických modelů Audinení motor v R8 umístěn ned přední nápravou, nýbrž uprostřed vozu, tedy poblíž jeho těžiště, ani vyšší hmotnost dvanáctiválcového dieselu nezhoršuje výrazně sportovní jízdní vlastnosti vozu.

Motor má kompresní poměr 16:1 a je vybaven přímým vstřikováním nafty common-rail nejnovější generace, kdy v systému je dosahován tlak až 2000 barů - systém je dodávám firmou Bosch a o dávkování paliva do válců se starají piezoelektrické vstřikovače s osmi otvory.

Motor je přeplňován dvojicí turbodmychadel, která dokáží vyvinout tlak až 2,6 baru. Maximum točivého momentu 1000 Nm je tak k dispozici v rozmezí 1750 až 3000 otáček. O chlazení vzduchu proudícího do válců se stará dvojice turbodmychadel a ve výfukovém systému s dvojicí koncovek jsou zařazeny také dva filtry pevných částic. Audi R8 TDI Le Mans tak již nyní plní emisní předpis Euro 6, který by měl začít platit v roce 2014. Za to vděčí kromě výše uvedených filtrů pevných částic i dalším katalyzátorům, které se starají o snižování obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech.

Audi R8 má samozřejmě také stálý pohon všech kol quattro, a jak se na sportovní vůz s uprostřed umístěným motorem sluší, je točivý moment rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60.

Zdroj: Audi

Vytisknout

Diskuze: Audi R8 s dieselovým dvanáctiválcem TDI

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

S60

Volvo S60 již za 798 000,- od Srba Servis

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud