Audi to myslí se supersportem s dieselovým motorem pood kapotou naprosto vážně. A aby nezůstalo jen u slov, je tu revoluce mezi špičkovými supersporty pod kapotu modelu R8 přichází dvanáctiválcový turbodiesel, který byl nedávno představen u modelu Q7.
Audi R8 V12 TDI tak bude mít pod kapotou šestilitrový motor o výkonu 500 koní, který dokáže vyvinout maximální točivý moment 1000 Nm.
Audi tak píše novou kapitolu v technologii dieselových motorů. Model vznikl ve spolupráci s divizí Audi Motorsport, a výsledkem je Audi R8 TDI Le Mans v červené barvě Brilliant Red, model se skvělou ovladatelností, jízdními vlastnostmi, průkopnickou technologií a s fescinujícím designem.
Motor V12 TDI je bvlízkým příbuzným motoru v Audi R10, které dvakrát vyhrálo slavný závod 24h Le Mans. Audi R8 s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,2 sekundy, a maximální rychlost překračuje 300 km/h. Nejvyšší točivý moment je dosahován v pouhých 1750 otáčkách, a vůz tak nabízí skvělé zrychlení již od nízkých otáček.
Motor V12 TDI v závodním Audi R10 dává výkon 650 koní, přitom jeho zdvihový objem je "pouhých" 5,5 litru. Maximální rychlost R10 tak dosahuje až 330 km/h, v závislosti na nastavení převodových stupňů. Zajímavá na motoru je jistě i jeho tichost - není obvyklé, aby závodní speciály pouze "šeptaly".
Pro použití v komerčním voze byl zdvihový objem V12 TDI zvětšen na 6 litrů, a maximální výkon poněkud snížen. Přesto je to stále úctyhodných 500 koní. Tento motor je vyráběn v maďarském Györu, a protože narozdíl od klasických modelů Audinení motor v R8 umístěn ned přední nápravou, nýbrž uprostřed vozu, tedy poblíž jeho těžiště, ani vyšší hmotnost dvanáctiválcového dieselu nezhoršuje výrazně sportovní jízdní vlastnosti vozu.
Motor má kompresní poměr 16:1 a je vybaven přímým vstřikováním nafty common-rail nejnovější generace, kdy v systému je dosahován tlak až 2000 barů - systém je dodávám firmou Bosch a o dávkování paliva do válců se starají piezoelektrické vstřikovače s osmi otvory.
Motor je přeplňován dvojicí turbodmychadel, která dokáží vyvinout tlak až 2,6 baru. Maximum točivého momentu 1000 Nm je tak k dispozici v rozmezí 1750 až 3000 otáček. O chlazení vzduchu proudícího do válců se stará dvojice turbodmychadel a ve výfukovém systému s dvojicí koncovek jsou zařazeny také dva filtry pevných částic. Audi R8 TDI Le Mans tak již nyní plní emisní předpis Euro 6, který by měl začít platit v roce 2014. Za to vděčí kromě výše uvedených filtrů pevných částic i dalším katalyzátorům, které se starají o snižování obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech.
Audi R8 má samozřejmě také stálý pohon všech kol quattro, a jak se na sportovní vůz s uprostřed umístěným motorem sluší, je točivý moment rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60.
Zdroj: Audi
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.