Audi R8 s dieselovým dvanáctiválcem TDI

Jan Fiala, 9. března 2008, 23:40 Google+

Audi to myslí se supersportem s dieselovým motorem pood kapotou naprosto vážně. A aby nezůstalo jen u slov, je tu revoluce mezi špičkovými supersporty pod kapotu modelu R8 přichází dvanáctiválcový turbodiesel, který byl nedávno představen u modelu Q7.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
R8 V12 TDI

R8 V12 TDI | foto: Audi

Sdílejte článek

Audi R8 V12 TDI tak bude mít pod kapotou šestilitrový motor o výkonu 500 koní, který dokáže vyvinout maximální točivý moment 1000 Nm.

Audi tak píše novou kapitolu v technologii dieselových motorů. Model vznikl ve spolupráci s divizí Audi Motorsport, a výsledkem je Audi R8 TDI Le Mans v červené barvě Brilliant Red, model se skvělou ovladatelností, jízdními vlastnostmi, průkopnickou technologií a s fescinujícím designem.

Motor V12 TDI je bvlízkým příbuzným motoru v Audi R10, které dvakrát vyhrálo slavný závod 24h Le Mans. Audi R8 s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,2 sekundy, a maximální rychlost překračuje 300 km/h. Nejvyšší točivý moment je dosahován v pouhých 1750 otáčkách, a vůz tak nabízí skvělé zrychlení již od nízkých otáček.

Motor V12 TDI v závodním Audi R10 dává výkon 650 koní, přitom jeho zdvihový objem je "pouhých" 5,5 litru. Maximální rychlost R10 tak dosahuje až 330 km/h, v závislosti na nastavení převodových stupňů. Zajímavá na motoru je jistě i jeho tichost - není obvyklé, aby závodní speciály pouze "šeptaly".

Pro použití v komerčním voze byl zdvihový objem V12 TDI zvětšen na 6 litrů, a maximální výkon poněkud snížen. Přesto je to stále úctyhodných 500 koní. Tento motor je vyráběn v maďarském Györu, a protože narozdíl od klasických modelů Audinení motor v R8 umístěn ned přední nápravou, nýbrž uprostřed vozu, tedy poblíž jeho těžiště, ani vyšší hmotnost dvanáctiválcového dieselu nezhoršuje výrazně sportovní jízdní vlastnosti vozu.

Motor má kompresní poměr 16:1 a je vybaven přímým vstřikováním nafty common-rail nejnovější generace, kdy v systému je dosahován tlak až 2000 barů - systém je dodávám firmou Bosch a o dávkování paliva do válců se starají piezoelektrické vstřikovače s osmi otvory.

Motor je přeplňován dvojicí turbodmychadel, která dokáží vyvinout tlak až 2,6 baru. Maximum točivého momentu 1000 Nm je tak k dispozici v rozmezí 1750 až 3000 otáček. O chlazení vzduchu proudícího do válců se stará dvojice turbodmychadel a ve výfukovém systému s dvojicí koncovek jsou zařazeny také dva filtry pevných částic. Audi R8 TDI Le Mans tak již nyní plní emisní předpis Euro 6, který by měl začít platit v roce 2014. Za to vděčí kromě výše uvedených filtrů pevných částic i dalším katalyzátorům, které se starají o snižování obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech.

Audi R8 má samozřejmě také stálý pohon všech kol quattro, a jak se na sportovní vůz s uprostřed umístěným motorem sluší, je točivý moment rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60.

Zdroj: Audi

Vytisknout

Diskuze: Audi R8 s dieselovým dvanáctiválcem TDI

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

S60

Volvo S60 již za 798 000,- od Srba Servis

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud