Audi to myslí se supersportem s dieselovým motorem pood kapotou naprosto vážně. A aby nezůstalo jen u slov, je tu revoluce mezi špičkovými supersporty pod kapotu modelu R8 přichází dvanáctiválcový turbodiesel, který byl nedávno představen u modelu Q7.
Audi R8 V12 TDI tak bude mít pod kapotou šestilitrový motor o výkonu 500 koní, který dokáže vyvinout maximální točivý moment 1000 Nm.
Audi tak píše novou kapitolu v technologii dieselových motorů. Model vznikl ve spolupráci s divizí Audi Motorsport, a výsledkem je Audi R8 TDI Le Mans v červené barvě Brilliant Red, model se skvělou ovladatelností, jízdními vlastnostmi, průkopnickou technologií a s fescinujícím designem.
Motor V12 TDI je bvlízkým příbuzným motoru v Audi R10, které dvakrát vyhrálo slavný závod 24h Le Mans. Audi R8 s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,2 sekundy, a maximální rychlost překračuje 300 km/h. Nejvyšší točivý moment je dosahován v pouhých 1750 otáčkách, a vůz tak nabízí skvělé zrychlení již od nízkých otáček.
Motor V12 TDI v závodním Audi R10 dává výkon 650 koní, přitom jeho zdvihový objem je "pouhých" 5,5 litru. Maximální rychlost R10 tak dosahuje až 330 km/h, v závislosti na nastavení převodových stupňů. Zajímavá na motoru je jistě i jeho tichost - není obvyklé, aby závodní speciály pouze "šeptaly".
Pro použití v komerčním voze byl zdvihový objem V12 TDI zvětšen na 6 litrů, a maximální výkon poněkud snížen. Přesto je to stále úctyhodných 500 koní. Tento motor je vyráběn v maďarském Györu, a protože narozdíl od klasických modelů Audinení motor v R8 umístěn ned přední nápravou, nýbrž uprostřed vozu, tedy poblíž jeho těžiště, ani vyšší hmotnost dvanáctiválcového dieselu nezhoršuje výrazně sportovní jízdní vlastnosti vozu.
Motor má kompresní poměr 16:1 a je vybaven přímým vstřikováním nafty common-rail nejnovější generace, kdy v systému je dosahován tlak až 2000 barů - systém je dodávám firmou Bosch a o dávkování paliva do válců se starají piezoelektrické vstřikovače s osmi otvory.
Motor je přeplňován dvojicí turbodmychadel, která dokáží vyvinout tlak až 2,6 baru. Maximum točivého momentu 1000 Nm je tak k dispozici v rozmezí 1750 až 3000 otáček. O chlazení vzduchu proudícího do válců se stará dvojice turbodmychadel a ve výfukovém systému s dvojicí koncovek jsou zařazeny také dva filtry pevných částic. Audi R8 TDI Le Mans tak již nyní plní emisní předpis Euro 6, který by měl začít platit v roce 2014. Za to vděčí kromě výše uvedených filtrů pevných částic i dalším katalyzátorům, které se starají o snižování obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech.
Audi R8 má samozřejmě také stálý pohon všech kol quattro, a jak se na sportovní vůz s uprostřed umístěným motorem sluší, je točivý moment rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60.
Zdroj: Audi
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).