Audi to myslí se supersportem s dieselovým motorem pood kapotou naprosto vážně. A aby nezůstalo jen u slov, je tu revoluce mezi špičkovými supersporty pod kapotu modelu R8 přichází dvanáctiválcový turbodiesel, který byl nedávno představen u modelu Q7.
Audi R8 V12 TDI tak bude mít pod kapotou šestilitrový motor o výkonu 500 koní, který dokáže vyvinout maximální točivý moment 1000 Nm.
Audi tak píše novou kapitolu v technologii dieselových motorů. Model vznikl ve spolupráci s divizí Audi Motorsport, a výsledkem je Audi R8 TDI Le Mans v červené barvě Brilliant Red, model se skvělou ovladatelností, jízdními vlastnostmi, průkopnickou technologií a s fescinujícím designem.
Motor V12 TDI je bvlízkým příbuzným motoru v Audi R10, které dvakrát vyhrálo slavný závod 24h Le Mans. Audi R8 s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,2 sekundy, a maximální rychlost překračuje 300 km/h. Nejvyšší točivý moment je dosahován v pouhých 1750 otáčkách, a vůz tak nabízí skvělé zrychlení již od nízkých otáček.
Motor V12 TDI v závodním Audi R10 dává výkon 650 koní, přitom jeho zdvihový objem je "pouhých" 5,5 litru. Maximální rychlost R10 tak dosahuje až 330 km/h, v závislosti na nastavení převodových stupňů. Zajímavá na motoru je jistě i jeho tichost - není obvyklé, aby závodní speciály pouze "šeptaly".
Pro použití v komerčním voze byl zdvihový objem V12 TDI zvětšen na 6 litrů, a maximální výkon poněkud snížen. Přesto je to stále úctyhodných 500 koní. Tento motor je vyráběn v maďarském Györu, a protože narozdíl od klasických modelů Audinení motor v R8 umístěn ned přední nápravou, nýbrž uprostřed vozu, tedy poblíž jeho těžiště, ani vyšší hmotnost dvanáctiválcového dieselu nezhoršuje výrazně sportovní jízdní vlastnosti vozu.
Motor má kompresní poměr 16:1 a je vybaven přímým vstřikováním nafty common-rail nejnovější generace, kdy v systému je dosahován tlak až 2000 barů - systém je dodávám firmou Bosch a o dávkování paliva do válců se starají piezoelektrické vstřikovače s osmi otvory.
Motor je přeplňován dvojicí turbodmychadel, která dokáží vyvinout tlak až 2,6 baru. Maximum točivého momentu 1000 Nm je tak k dispozici v rozmezí 1750 až 3000 otáček. O chlazení vzduchu proudícího do válců se stará dvojice turbodmychadel a ve výfukovém systému s dvojicí koncovek jsou zařazeny také dva filtry pevných částic. Audi R8 TDI Le Mans tak již nyní plní emisní předpis Euro 6, který by měl začít platit v roce 2014. Za to vděčí kromě výše uvedených filtrů pevných částic i dalším katalyzátorům, které se starají o snižování obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech.
Audi R8 má samozřejmě také stálý pohon všech kol quattro, a jak se na sportovní vůz s uprostřed umístěným motorem sluší, je točivý moment rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60.
Zdroj: Audi
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.