Subru konečně vypustilo oficiální údaje ke svému nejostřejšímu modelu, Impreze WRX STi. A bude ostrá jako řádně nabroušená břitva.
Impreza WRX STi.
Ta slova. Ta vášeň. Ta rychlost. Stačí jen někde zaslechnout...a vy už v duchu sedíte uvnitř. V závodnické kombinéze. V helmě. S navigátorem na sedadle spolujezdce. S motorem vytočeným do astronomických otáček. Čekáte, až před vámi konečně mávnou tím zpropadeným praporkem...
Legenda předchází toho jméno mnohem dříve, než samo přišlo. I zde jsme o něm psali již víckrát, zatím vždy jen ve spekulacích. Konečně to tu máme definitivně. WRX STi je tu!
Plochý dvoulitrový čtyřválec dostal obří dávku antiastmatik a dokáže ze sebe dávat neskutečné výkony. Až 306 koní z přeplňovaného dvoulitru je neskutečný výkon. Subaru se dušuje, že dalo pozor na to, aby přísun výkonu byl co možná nejlineárnější. Točivý moment nastupuje na vrchol v 4400 ot./min. a to s hodnotou 422 Nm. Výkon dosáhne maxima ve 6400ot./min.
Přes šestistupňový manuál jde výkon na všechna čtyři kola. Obě nápravy mají samosvorné diferenciály a středový diferenciál obsahuje systém DCCD (Driver’s Control Center Differential), který by měl zaručit to, aby každé kolo dostalo přesně tolik síly, kolik potřebuje. U Subaru nemáme důvod tomu nevěřit. Přes kola 245/40 R18 se výkon má šanci dostat i na silnici. Pomůže mu v tom inovovaný systém kontroly trakce a jízdní stability VDC. Ten je možné úplně vypnout, nebo zvolit jeden ze dvou módů – normal a traction.
Je libo brzdit? Brembo pomůže. Podobně jako i v minulosti, Subaru spolupracovalo na vývoji brzdového systému právě s touto renomovanou firmou.
K lepším jízdním vlastnostem by měla dopomoct přepracovaná konstrukce vozu. Motor je o 2,2 cm níže, což má blahodárný vliv na těžiště. Rozchody kol se naopak zvětšily na obou nápravách přibližně o 4 cm. Rozvor je 2625 mm.
4415 mm, to je hodnota délky, 1795 mm je Impreza široká a vysoká je 1475 mm. Zavazadlový prostor má 300 litrů. Zkrátka rodinný hatchback. Tedy dokud neodmávnou ten praporek...
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?