Porsche pokračuje ve svém dobývání většího a většího podílu v koncernu Volkswagen.
Porsche a Volkswagen jsou svojí historií mimořádně provázaní. První a opravdový Volkswagen navrhl právě slavný Ferdinand Porsche. Majetkově jsou obě firmy také spřízněné. Porsche však v poslední době začalo skupovat akcie Volkswagenu velmi rychlým tempem.
Není tomu tak dávno co mělo Porsche přibližně 20% akcií. Bylo zbytečné jich mít více, takzvaný Zákon Volkswagenu pravil, že žádný akcionář nemůže mít více než pětinový hlasovací podíl na valné hromadě, ať má kolik akcií chce. Tato formulace však byla před nedávnem soudem zrušena, neboť odporovala zákonům a nařízením EU.
To vybudilo Porsche k reakci. Skoupilo další balík akcií, čímž se stalo majoritním akcionářem, který vlastní 51% mamutího koncernu. Docela slušné na malou automobilku, která se ještě před deseti lety potácela téměř na hranici krachu. Z této situace ho vynesla až výroba modelů Boxster a především Cayenne.
Celá věc však má i jiný zajímavý podtext. Zmínil jsem se o provázanosti Porsche a Volkswagenu. Za nákupem akcií stojí především sám Ferdinand Piech, který je předsedou dozorčí rady Volkswagenu. Mimo to ovšem také vnuk Ferdinanda Porscheho a díky tomu i majitel kontrolního balíku akcií v Porsche.
Rodinná automobilka Porsche tak skupuje koncern, který má během pár let ambice stát se největším na světě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.