Debut Saab 9-3

9-3
9-3, foto: Saab
Jan Fiala 17. září 2007 22:20
Sdílej:

Výrazný styling přední části vozu, inspirovaný cenami ověnčeným konceptem Saab Aero X, má zdůraznit sportovní náturu nového modelu Saab řady 9-3. V jejím rámci budou představeny motory, které jsou schopny spalovat tři typy paliva.

Půjde o inovativní turbodiesel o objemu 1,9 litru s dvoustupňovým přeplňováním a výkonem 180 koní (132 kW), přeplňovaný benzinový šestiválec V6 o objemu 2,8 litru a výkonu 280 koní (206 kW), a konečně o přeplňovaný dvoulitr o výkonu 175 koní, který je však kromě benzínu schopen spalovat i palive E85 - v takové případě dosahuje produkovaný výkon hranice 200 koní (147 kW).

O přenos výkonu motoru na kola se kromě převodovky může starat také nový pohon všech kol Saab XWD - 'cross wheel drive'. Konkrétně je dostupný pro limitovanou edici Turbo X a verze 9-3 Aero Sport Sedan a SportCombi. Součástí systému jsou vylepšení v řízení prokluzu kol a použití elektronicky řízeného zadního diferenciálu s omezenou svorností.

Evoluce turbodieselu TiD Nový turbodiesel o objemu 1,9 litru nabízí skvělou spotřebu paliva a v prémiovém segmentu jde o první použití systému dvoustupňového přeplňování. Motor 1.9 TTiD je čtyřválec se 16 ventily, který produkuje výkon 180 koní (132 kW) a maximální točivý moment 400 Nm. Kombinovaná spotřeba paliva je přitom jen 5.9 l/100km.

Dvoustupňové přeplňování je zajištěno dvěma výfukovými turbodmychadly o různých velikostech. Obě turbodmychadla jsou namontována sekvenčně a každé z nich má samostatný obtokový ventil. Mohou tedy pracovat buď samostatně, nebo v tandemu.

To má poskytnout řidiči nejlepší zážitky v oblasti turbodieselových motorů: dostatek točivého momentu v širokém rozmezí již od nejnižších otáček - to díky nízkotlakému malému turbodmychadlu - a dostatek výkonu v otáčkách vysokých, kdy pracuje naplno velké turbo.

Od volnoběhu do 1500 otáček je zapojeno pouze malé turbo. Mezi 1500 a 3000 otáčkami jsou roztáčeny výfukovýmy plyny obě turbodmychadla, a nad 3000 otáčkami pak pracuje jen velké turbo.

Nový motor TTiD je evolucí současného šestnáctiventilového motoru 1.9TiD a používá přímé vstřikování common rail s více vstřiky v každém pracovním cyklu. Motor pracuje s přetlakem až 1.8 bar (dosud to bylo 1.4 bar), kompresní poměr se lehce zmenšil na 16.5:1 (dříve 17.5:1). Blok motoru je litinový, hlava motoru je z lehkých slitin a důležité součástky byly zesíleny tak, aby snesly vyšší tepelné zatížení. Motor by měl při vybavení filtrem pevných částic v budoucnu plnit i emisní předpis Euro 5.

Nový motor 2.0t BioPower Saab zaujímá v Evropě čelné postavení v segmentu vozů, spalujících palivo E85. U motoru 2.0t je kombinováno přeplňování s možností spalování E85 - to zvyšuje výkon motoru i celého vozu a přitom snižuje emise oxidu uhličitého. Nový Saab 9-3 tak nabízí výkonnější motor BioPower.

Při provozu na E85 (směs 85% bioethanolu a 15% benzinu) dává nový motor 2.0t ve voze Saab 9-3 BioPower o 14% vyšší výkon (200 koní/147kW oproti 175 koním/129 kW) a o 13% vyšší točivý moment (300 Nm versus 265 Nm). U verze 9-3 Sport Sedan při spalování E85 je zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,9 sekundy a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň za 10,0 s - pro zajímavost, při provozu na čistý benzin jsou to hodnoty 8,5 s a 11,1 s.

Palivo E85 má totiž proti benzinu vyšší oktanové číslo (104 RON proti 95 RON), a díky přeplňování dokáže Saab BioPower při provozu na E85 zvýšit přetlak turbodmychadla i změnit časování zážehu tak, aby toho dokázal patřičně využít bez rizika detonačního spalování.

Saab používá speciální 32-bitový systém Trionic 8, který nejenže řídí veškeré potřebné parametry motormanagementu, ale současně monitoruje kvalitu paliva po každém tankování a automaticky upravuje režim řídící jednotky motoru v závislosti na provozu na E85 nebo benzin a jejich libovolné kombinace. To znamená, že majitel vozu Saab BioPower může kdykoliv namísto E85 natankovat jen benzin (to především na stanicích mimo Švédsko, kde není E85 běžně k dostání). Vylepšený motor 2,8 V6 Turbo Pro nové kodely Saab 9-3 Aero XWD a limitovanou edici Turbo X byl současný přeplňovaný motor V6 o objemu 2,8 litru s 24 ventily vylepšen. Jeho maximální výkon stoupl na 280 koní (206 kW) a točivý moment dosahuje hodnoty 400 Nm. Lepších hodnot bylo dosaženo zvýšením přeplňovacího přetlaku z 0,5 na 0,8 bar. Díky tomu Saab Aero XWD Sport Sedan zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,3 sekundy a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h  na pátý rychlostní stupeň činí 7,9 sekundy.

Zroj: Saab

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?