Mini jako kombi!

Clubman
Clubman, foto: MINI
Jan Fiala 25. srpna 2007 09:25
Sdílej:

Nový člen rodiny vozů MINI nabídne flexibilitu, zábavu i výkon. Je konec dohadům - nové MINI Clubman skutečně rozšíří modelovou řadu MINI. Premiéra vozu se uskuteční na podzim letošního roku a do prodeje, který v Evropě začne v listopadu, přijdou zpočátku tři verze:

MINI Cooper Clubman, MINI Cooper D Clubman a MINI Cooper S Clubman.

Na americký trh se dostanou verze MINI Cooper Clubman a MINI Cooper S Clubman, a to počátkem roku 2008. Cena vozu by se měla pohybovat nad cenovou úrovní modelů Mini s pevnou střechou a pod cenou modelů se střechou odnímatelnou.

V porovnání se standardní podvozkovou platformou nabídne model Clubman o 8 cm více místo pro nohy cestujícím na zadních sedačkách  a pochopitelně také více místa pro zavazadla. Na straně spolujezdce jsou nově malá pomocná dvířka, která usnadňují nástup cestujících na zadní sedačky - konfigurace vozu tedy je, s trochou nadsázky, tříapůldveřový kombík. Zavazadlový prostor je přitom přístupný dělenými dveřmi. MINI Clubman je vpodstatě moderním nástupcem legendárních klasických minikombíků Morris Mini Traveller, Austin Mini Countryman, a Mini Clubman Estate.

Při debutu budou pro MINI Clubman k dispozici 3 motorizace. První z nich bude benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru s dvojitým přeplňováním, přímým vstřikem paliva a maximálním výkonem 175 koní v 5500 otáčkách za minutu. Motor bude k dispozici pro verzi MINI Cooper S Clubman a nabídne nejvyšší výkonovou úroveň. Vůz s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,6 sekundy při kombinované mspotřebě paliva 6,3 l/100km. Maximální rychlost vozu přitom bude 224 km/h.

Pro MINI Cooper Clubman bude k dispozici benzinový čtyřválec stejného objemu 1,6 litru, avšak atmosféricky plněný. Motor dává výkon 120 koní v 6600 otáčkách za minutu a je vybaven systémem proměnného časováním ventilů, díky čemuž se chlubí výborným výkonem při skvělé spotřebě paliva. S tímto motorem zrychlí vůz z klidu na 100 km/h za 9,8 sekundy, dosáhne maximální rychlosti 201 km/h a spotřeba paliva přitom bude činit pouze 5,5 l/100km.

Pro MINI Cooper D Clubman je samozřejmě k dispozici dieselový motor, poskytující vysoký točivý moment a nízkou úroveň emisí škodlivin. Tento motor bude prozatím v nabídce pouze pro evropské trhy. Dieselový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,6 litru dodává maximální výkon 110 koní při 4000 otáčkách za minutu. Vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 10,4 sekundy, dosáhnem maximální rychlosti 193 km/h a to při kombinované spotřebě paliva 4,1 l/100km.

MINI Cooper Clubman a MINI Cooper D Clubman budou standardně jezdit na patnáctipalcových kolech, zatímco MINI Cooper S Clubman dostane kola šestnáctipalcová, a na nich budou montovány pneumatiky runflat, umožňující jízdu umozenou rychlostí i po úniku vzduchu. Standardní výbavoiu bude elektrický posilovač řízení EPAS, který nabídne v porovnání s konvenčním hydraulickým posilovačem úsporu hmotnosti, lepší citlivost řízení a také úsporu paliva - systém je totiž aktivován pouze při otáčení volantem, tedy v případě potřeby. K bezpečnostní výbavě MINI Clubman budou dále patřit antiblokovací systém ABS, systém elektronického rozdělení brzdné síly EBD, systém pro podporu brzdění v zatáčkách CBC a systém dynamické kontroly stability vozu DSC s integrovanou funkcí rozjezdu do kopce hill start-off. Brzdový systém je navíc vybaven brzdovým asistentem BA.

MINI Cooper S Clubman, MINI Cooper Clubman a MINI Cooper D Clubman budou standardně vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou. Volitelně bude k dispozici také šestistupňový automat s funkcí ručního řazení převodových stupňů pádly pod volantem.

MINI Clubman bude také vybaven dvěma zajímavými funkcemi pro snížení spotřeby paliva. První z nich bude systém, nazvaný Brake Energy Regeneration. Půjde o to, že při brzdění (ať již motorem či provozními brzdami) bude elektrická energie pro palubní síť vyráběna nikoliv motorem (ze spalování paliva), nýbrž bude získávána právě brzděním. Naopak při plné akceleraci bude alternátor také odpojen, aby veškerá síla motoru byla využita pro zrychlování, a po tuto omezenou dobu budou elektrické spotřebiče napájeny z baterie.

Druhou novinkou je funkce Auto Start Stop u vozů s manuální převodovkou. Ta zajistí, že po zastavení vozu (například na křižovatce), zařazení neutrálu a uvolnění plynového pedálu bude motor zastaven. Po opětovném sešlápnutí plynového pedálu při rozjezdu pak bude motor opět automaticky nastartován, údajně bez znatelné časové prodlevy.Především v městském provozu by tento systém měl přinést znatelnou úsporu paliva a snížení množství produkovaných emisí.

Zdroj: Mini

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?