Fiat Punto předposlední generace se, zdá se, dočká opravdu dlouhého života. Jak jinak si vysvětlit náběh jeho produkce v bývalé Jugoslávii?
Zastava je poměrně stará jugoslávská, dnes již srbská automobilka, jejich továrna se nachází v Kragujevacu, což je město asi 140 kilometrů jihovýchodně od metropole Bělehradu. Její automobilová historie se píše někdy od třicátých let minulého století, opravdovou sériovou výrobu však v tehdejší Jugoslávii zahájili v roce 1953. Tehdy se začal licenčně vyrábět slavný Fiat 600. Díky trvalé spolupráci s Fiatem automobilka dále vzkvétala, až v dobách své největší slávy, na sklonku 80. let, produkovala téměř čtvrt milionu automobilů ročně.
Ozbrojený konflikt, sankce na Miloševičův režim a následné nálety NATO však poničily nejen tamní ekonomiku, ale i Zastavu. Ta je sice stále jedním z nejvýznamnějších podniků v Srbsku, ale potýká se s hospodářskými problémy a především nemilosrdným zastaráváním jak závodu, tak i svých modelů. Vždyť většina z nich má původ právě v dobách onoho rozkvětu, v 80 a 90. letech a už tehdy to byly jen licenční Fiaty. Dnes Zastava prodává a vyrábí jen asi 10% z toho, co vyráběla v 80 letech.
Nejnovější model se bude jmenovat Zastava 10. Není to nic jiného, než notoricky známý Fiat Punto předposlední generace, který se u nás stále prodává jako Punto Classic. Do automobilky bylo na zmodernizování výroby nalito 15 milionů euro a počítá se, že 4 000 zaměstnanců stihne vyrobit asi 16 000 „desítek“ ročně.
Zastava bude vyrábět výhradně pětidveřový hachback s jediným motorem – 1,2 benzín. Ten splňuje emisní normu Euro 4 a produkuje 136 g CO2 /km. Jeho výkon je 60 koní a Zastava 10 s ním na stovku zrychlí za 14,3 sekundy. Maximální rychlost je 155 km/h. Převodovka je pětistupňová a na kolech jsou nazuty čtrnáctky. V základní výbavě bude dvojice airbagů, elektricky ovládaná okna a klimatizace. Cena vozu, který se začne vyrábět již v tomto týdnu, je stanovena na rovných 8 tisíc euro (225 tisícc Kč) a počítá se i s tím, že časem bude výběr pohonných jednotek rozšířen i o diesel 1,9 Multijet.. Doufejme, že tento model pomůže kdysi slavné automobilce vstát z bájného popela.
zdroj: Zastava
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.