Fiat Punto předposlední generace se, zdá se, dočká opravdu dlouhého života. Jak jinak si vysvětlit náběh jeho produkce v bývalé Jugoslávii?
Zastava je poměrně stará jugoslávská, dnes již srbská automobilka, jejich továrna se nachází v Kragujevacu, což je město asi 140 kilometrů jihovýchodně od metropole Bělehradu. Její automobilová historie se píše někdy od třicátých let minulého století, opravdovou sériovou výrobu však v tehdejší Jugoslávii zahájili v roce 1953. Tehdy se začal licenčně vyrábět slavný Fiat 600. Díky trvalé spolupráci s Fiatem automobilka dále vzkvétala, až v dobách své největší slávy, na sklonku 80. let, produkovala téměř čtvrt milionu automobilů ročně.
Ozbrojený konflikt, sankce na Miloševičův režim a následné nálety NATO však poničily nejen tamní ekonomiku, ale i Zastavu. Ta je sice stále jedním z nejvýznamnějších podniků v Srbsku, ale potýká se s hospodářskými problémy a především nemilosrdným zastaráváním jak závodu, tak i svých modelů. Vždyť většina z nich má původ právě v dobách onoho rozkvětu, v 80 a 90. letech a už tehdy to byly jen licenční Fiaty. Dnes Zastava prodává a vyrábí jen asi 10% z toho, co vyráběla v 80 letech.
Nejnovější model se bude jmenovat Zastava 10. Není to nic jiného, než notoricky známý Fiat Punto předposlední generace, který se u nás stále prodává jako Punto Classic. Do automobilky bylo na zmodernizování výroby nalito 15 milionů euro a počítá se, že 4 000 zaměstnanců stihne vyrobit asi 16 000 „desítek“ ročně.
Zastava bude vyrábět výhradně pětidveřový hachback s jediným motorem – 1,2 benzín. Ten splňuje emisní normu Euro 4 a produkuje 136 g CO2 /km. Jeho výkon je 60 koní a Zastava 10 s ním na stovku zrychlí za 14,3 sekundy. Maximální rychlost je 155 km/h. Převodovka je pětistupňová a na kolech jsou nazuty čtrnáctky. V základní výbavě bude dvojice airbagů, elektricky ovládaná okna a klimatizace. Cena vozu, který se začne vyrábět již v tomto týdnu, je stanovena na rovných 8 tisíc euro (225 tisícc Kč) a počítá se i s tím, že časem bude výběr pohonných jednotek rozšířen i o diesel 1,9 Multijet.. Doufejme, že tento model pomůže kdysi slavné automobilce vstát z bájného popela.
zdroj: Zastava
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?