Fiat Punto předposlední generace se, zdá se, dočká opravdu dlouhého života. Jak jinak si vysvětlit náběh jeho produkce v bývalé Jugoslávii?
Zastava je poměrně stará jugoslávská, dnes již srbská automobilka, jejich továrna se nachází v Kragujevacu, což je město asi 140 kilometrů jihovýchodně od metropole Bělehradu. Její automobilová historie se píše někdy od třicátých let minulého století, opravdovou sériovou výrobu však v tehdejší Jugoslávii zahájili v roce 1953. Tehdy se začal licenčně vyrábět slavný Fiat 600. Díky trvalé spolupráci s Fiatem automobilka dále vzkvétala, až v dobách své největší slávy, na sklonku 80. let, produkovala téměř čtvrt milionu automobilů ročně.
Ozbrojený konflikt, sankce na Miloševičův režim a následné nálety NATO však poničily nejen tamní ekonomiku, ale i Zastavu. Ta je sice stále jedním z nejvýznamnějších podniků v Srbsku, ale potýká se s hospodářskými problémy a především nemilosrdným zastaráváním jak závodu, tak i svých modelů. Vždyť většina z nich má původ právě v dobách onoho rozkvětu, v 80 a 90. letech a už tehdy to byly jen licenční Fiaty. Dnes Zastava prodává a vyrábí jen asi 10% z toho, co vyráběla v 80 letech.
Nejnovější model se bude jmenovat Zastava 10. Není to nic jiného, než notoricky známý Fiat Punto předposlední generace, který se u nás stále prodává jako Punto Classic. Do automobilky bylo na zmodernizování výroby nalito 15 milionů euro a počítá se, že 4 000 zaměstnanců stihne vyrobit asi 16 000 „desítek“ ročně.
Zastava bude vyrábět výhradně pětidveřový hachback s jediným motorem – 1,2 benzín. Ten splňuje emisní normu Euro 4 a produkuje 136 g CO2 /km. Jeho výkon je 60 koní a Zastava 10 s ním na stovku zrychlí za 14,3 sekundy. Maximální rychlost je 155 km/h. Převodovka je pětistupňová a na kolech jsou nazuty čtrnáctky. V základní výbavě bude dvojice airbagů, elektricky ovládaná okna a klimatizace. Cena vozu, který se začne vyrábět již v tomto týdnu, je stanovena na rovných 8 tisíc euro (225 tisícc Kč) a počítá se i s tím, že časem bude výběr pohonných jednotek rozšířen i o diesel 1,9 Multijet.. Doufejme, že tento model pomůže kdysi slavné automobilce vstát z bájného popela.
zdroj: Zastava
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.