Zastava 10 – prodloužení pro Punto

Tiguan R line
Tiguan R line, foto: Zastava
Marek Litzman 17. července 2007 11:40
Sdílej:

Fiat Punto předposlední generace se, zdá se, dočká opravdu dlouhého života. Jak jinak si vysvětlit náběh jeho produkce v bývalé Jugoslávii?

Zastava je poměrně stará jugoslávská, dnes již srbská automobilka, jejich továrna se nachází v Kragujevacu, což je město asi 140 kilometrů jihovýchodně od metropole Bělehradu. Její automobilová historie se píše někdy od třicátých let minulého století, opravdovou sériovou výrobu však v tehdejší Jugoslávii zahájili v roce 1953. Tehdy se začal licenčně vyrábět slavný Fiat 600. Díky trvalé spolupráci s Fiatem automobilka dále vzkvétala, až v dobách své největší slávy, na sklonku 80. let, produkovala téměř čtvrt milionu automobilů ročně.

Ozbrojený konflikt, sankce na Miloševičův režim a následné nálety NATO však poničily nejen tamní ekonomiku, ale i Zastavu. Ta je sice stále jedním z nejvýznamnějších podniků v Srbsku, ale potýká se s hospodářskými problémy a především nemilosrdným zastaráváním jak závodu, tak i svých modelů. Vždyť většina z nich má původ právě v dobách onoho rozkvětu, v 80 a 90. letech a už tehdy to byly jen licenční Fiaty. Dnes Zastava prodává a vyrábí jen asi 10% z toho, co vyráběla v 80 letech.

Nejnovější model se bude jmenovat Zastava 10. Není to nic jiného, než notoricky známý Fiat Punto předposlední generace, který se u nás stále prodává jako Punto Classic. Do automobilky bylo na zmodernizování výroby nalito 15 milionů euro a počítá se, že 4 000 zaměstnanců stihne vyrobit asi 16 000 „desítek“ ročně.

Zastava bude vyrábět výhradně pětidveřový hachback s jediným motorem – 1,2 benzín. Ten splňuje emisní normu Euro 4 a produkuje 136 g CO2 /km. Jeho výkon je 60 koní a Zastava 10 s ním na stovku zrychlí za 14,3 sekundy. Maximální rychlost je 155 km/h. Převodovka je pětistupňová a na kolech jsou nazuty čtrnáctky. V základní výbavě bude dvojice airbagů, elektricky ovládaná okna a klimatizace. Cena vozu, který se začne vyrábět již v tomto týdnu, je stanovena na rovných 8 tisíc euro (225 tisícc Kč) a počítá se i s tím, že časem bude výběr pohonných jednotek rozšířen i o diesel 1,9 Multijet.. Doufejme, že tento model pomůže kdysi slavné automobilce vstát z bájného popela.

 

zdroj: Zastava

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?