Welcome 500, pětistovka oficiálně představena

500
500, foto: Fiat Group
Marek Litzman 5. července 2007 00:51
Sdílej:

Fiat ví, jak na sebe upozornit. Přesně v 00:00, 5.7.2007 byla představena nová verze slavné pětistovky. Příchod nového retra byl uveden ve velkém stylu a celá show měla být on-line přenášena po internetu. /+ VIDEO/

Chtěl jsem vám, čtenářům, přinést reportáž z italského Turína, kde byl veřejnosti představen Fiat 500. Ačkoliv tvary, interiér a motory už známe, vůz stále nebyl představen. To se mělo stát dnes. Proto jsem seděl v 23:50 s očima nalepenýma na displeji svého notebooku a se sluchátkama na uších čekal co se bude dít.

Připomeňme si ale nejdřív, jak to vlastně s pětistovkou bylo. Fiat 500, dnes už bychom měli říct první generace, se začal vyrábět v roce 1957, tedy přesně před padesáti lety. Byl to jeden z vozů, které pomohly motorizovat Evropu. Bylo to malé městské vozítko s motorem o objemu kolem půl litru a výkonu mezi 13-22 koni (10-16 kW). Dodnes jsou ceněné především za to, že je možné je řídit i se skupinou B1, tedy už od 17 let.

Historie druhé generace, té dnes představované, se začala psát představením konceptu Trepiúno v Ženevě roku 2004. Dnes můžeme říct, že na veletrhu byla představena po stránce designu finální verze. Bylo také uvolněno několik informací o motorech. Koncept si získal mnoho příznivců a ti netrpělivě čekali na uvedení novinky na trh. Netrpělivost ještě podpořilo otevření webu, na kterém se postupně Trepiúno odhalovalo a odhalovalo i detaily o sobě. Odpočítával se tam i čas do oficiální premiéry vozu, web byl totiž otevřel přesně pět set dní před oficiálním zahájením prodejů.

Dnes již víme, že od začátku bude Fiat 500 poháněn trojicí motorů, 1,2 8v o výkonu 69 koní (50 kW), 1,4 o výkonu 100 koní (74 kW) a pětasedmdesátikoňový diesel 1,3 JTD (55kW). Všechny plní emisní normu Euro 5. Samotný vůz měří na délku 355 cm, široký je 163 cm a vysoký 1,5 metru. Po vzoru první generace se tak jedná o opravdového prcka.

V budoucnu by se měl objevit ještě přeplňovaný dvouválec 0,9 litru o výkonu téměř 100 koní a ostrá verze Abarth s výkonem 150 koní.

No a jak to dopadlo s oficiální show? Od 23:50 jsem se kochal nádhernými ohňostroji a hudbou, ve vzduchu viselo logo s číslicí 500, na zemi několik nových pětistovek. Show už byla v plném proudu, ale představení mělo teprve přijít. Přesně úderem půlnoci ohňostroj skončil a čekalo se na další pokračování. Ve sluchátkách jsem uslyšel nějaký hlas a začínající zpěv, v obrazovce chvíli záběr na na pětistovku...a tma. Obraz vypadl. V uších stále slyším hudbu, ale i ta za chvíli vypíná. Asi 20 minut se snažím resuscitovat online přenos, ale všechny pokusy jsou marné. Exitus.

Vypadá to tak, že se všichni budeme muset podívat na záznam, který by se měl na webu www.fiat500.com objevit po skončení show. Pokud ovšem nenastala potíž i se záznamovou technikou, kamera totiž vypadla, jak se dívám, nejen mně. VIDEO: Fiat 500 na silnicích

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?