U našich západních sousedů proběhla včera v Berlíně významná valná hromada akcionářů koncernu DaimlerChrysler. Kritika fůze německé ikony s americkou automobilkou roste přímo úměrně času a vedení začalo nahlas mluvit o možnosti prodeje ztrátového Chrysleru.
Informaci přinesly Hospodářské noviny, které se dnes věnovaly mimo jiné i tématu nenaplněných představ před devíti roky oslavované fůze dvou ohromných automobilek. Hans-Richard Schmitz ze společnosti pro ochranu akcionářů (DSW) byl pro agenturu DPA hodně kritický a americkou automobilku přirovnal k mlýnskému kameni na krku koncernu, který ji rok co rok táhne dolů. Jediným řešením podle něj i dalších zastánců tohoto názoru je co nejrychlejší prodej.
Nejvyšší šéf DaimlerChrysler Dieter Zetsche hovořil před akcionáři zklamanými z poklesu ceny akcií o 30% o možném řešení, i když představit konkrétní varianty zatím nechtěl. Přestože prodej nepotvrdil, připustil tuto možnost za jednu ze zvažovaných. Američané přes nejasnou budoucnost nadále dramaticky redukují náklady a během dvou let by měli zrušit 13 000 pracovních míst a přehoupnout se do černých čísel.
Při takové zprávě se okamžitě objevují jména případných zájemců a skloňovány jsou finanční skupiny Blackstone a Cerberus, což ovšem odmítají zástupci koncernu i německé odborové organizace IG Metall. V případě těchto společností jde totiž především o prodej ziskových a rušení neziskových skupin. Větší šance se proto dávají kanadské výrobní společnosti Magna, jež by se snažila udržet výrobu a dokončit ozdravný proces.
foto: www.annimages.com
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.