Audi představilo nejen nové kupé A5, ale také jeho sportovní verzi, typicky nazvanou Audi S5. Tento vůz se jistě stane významnou konkurencí v segmentu výkonných kupé, a to díky kombinaci osmiválcového motoru V8 s technologií přímého vstřiku benzínu FSI, a stálému pohonu všech kol quattro.
Použitý osmiválcový motor nejen poskytuje vysoký výkon, ale především se pyšní takřka ideálním průběhem křivek točivého momentu i výkonu. Motoru pak zdařile sekundují speciálně naladěný sportovní podvozek a vysoce výkonné brzdy. Subtilní a čisté designové prvky, použité jak uvnitř, tak vně vozu, pomáhají odlišit toto kupé od jeho konkurentů. Vůz díky nim působí jako rychlý atlet, který patří do zcela samostatné vlastní ligy. Audi S5 se do prodeje dostane současně s modelem Audi A5.
Motor a pohon
Již suchá řeč čísel napoví, že se jedná o nevšední vůz. Avšak čísla jsou jen náznakem toho, jak působivý zážitek čeká řidiče Audi S5. Osmiválcový motor dává výkon 260 kW (354 koní). Točivý moment motoru vrcholí na hodnotě 440 Nm, a to již v 3500 otáčkách. Audi S5 zrychlí z klidu na rychlost 100 km/h za pouhých 5,1 sekundy. Žádná čísla však nemohou popsat vynikající charakter motoru, který se radostně žene do otáček, jenž má naprosto spontánní odezvu na pokyny plynového pedálu, který má tak lineární nárůst výkonu, a který každý pozná díky vzrušujícímu zvuku výkonného vidlicového osmiválce. Motor V8 samozřejmě získává výkonový potenciál díky inovativní technologii přímého vstřiku benzínu FSI, která umožňuje využít vysokého kompresního poměru a optimálního a homogenního rozvrstvení paliva ve válci.
Audi S5 je vybaveno šestistupňovou manuální převodovkou s velmi přesnými a krátkými dráhami řadicí páky, díky čemuž je řazení jednotlivých rychlostních stupňů doslova požitkem. Vůz je vybaven stálým pohonem všech kol quattro, který umožňuje vynikající trakci a proměnný přenos točivého momentu od základního rozdělení, kdy 40% točivého momentu je přenášeno na přední nápravu a 60% procent na zadní nápravu. V případě potřeby je však tento poměr ve zlomku sekundy dynamicky změněn. Pohonný systém se totiž přizpůsobuje aktuálním jízdním podmínkám a neustále rozděluje točivý moment mezi obě nápravy tak, aby trakce byla co nejlepší.
Sportovní podvozek Audi S5 je naladěn tak, aby dále zlepšil výkon tohoto kupé ve smyslu přesnosti jízdní stopy při dynamické jízdě. Vůz je také vybaven speciálními vysoce výkonnými brzdami, které lze rozeznat podle černého lakování brzdových třemnů. Tyto brzdy vždy zaručí precizní zpomalení nebo zastavení vozu. A nakonec, vůz je vybaven elektronickým stabilizačním systémem ESP, který lze deaktivovat ve dvou úrovních, a to vždy, když si řidič přeje plně využít potenciál Audi S5 například na okruhu.
Design a interiér
Sportovní estetika s jasnou funkčností Zatímco design Audi A5 představuje vyváženou systézu sportovnosti a elegance, Audi S5 dává na odiv silové vlastnosti robustního atleta. Mřížka chladiče má specifický vzhled modelu Audi S - je lakována v platinově šedé barvě a doplněna vertikálními chromovými sloupky. Přední a zadní nárazník mají agresivnější tvar a robustnější vstupy pro vzduch. Kryty vnějších zpětných zrcátek mají barvu hliníku á vyvolávají sportovní dojem, stejně jako dvojitý výfukový systém se čtyřmi oválnými koncovkami. Přesto mají všechny sportovní atributy vozu vždy i funkční aspekt - například zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru generuje přídavnou přítlačnou sílu.
Skutečná síla vychází z interiéru vozu a jeho designu Audi S5 důkladně podtrhuje svůj atletický charakter. Uvnitř vozu najdeme sportovní sedačky, sportovní volant, přístroje s šedým podkreslením nebo hliníkové kryty prahů. To vše vytváří dynamickou a vytříbenou atmosféru. Samozřejmě lze vyhovět široké škále individuálních požadavků na design interiéru: doplňky například mohou být karbonové, hliníkové, z nerezové oceli nebo ze dřeva. Díky tomu všemu by Audi S5 mělo perfektně plnit jakákoliv přání a očekávání jeho majitele.
Kromě osmnáctipalcových kol v novém S designu, která jsou osazena pneumatikami o rozměru 245/40 R18, jsou standardní výbavou Audi S5 prvky jako xenonová světla Plus s integrovanými působivými světly pro denní svícení v podobě pásku z LED diod, nebo elektricky nastavitelné sportovní sedačky.
Foto: Audi
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?