Na americké autoshow v Detroitu (NAIAS) představilo Porsche poprvé veřejnosti novou generaci Porsche Cayenne. Druhá generace tohoto sportovního SUV dostává do vínku ještě více výkonu.
Zcela v souladu se všeobecným očekáváním nové Porsche Cayenne nejen výkonněji vypadá, ale výkonnější skutečně je. Motor tohoto vozu dává výkon až 500 koní a automobil disponuje novými dynamickými technologiemi, které umožňují tomuto SUV chování, srovnatelné s obratnými sportovními vozy, přestože Cayenne je schopné přepravit plnohodnotně pět pasažérů, táhnout rozměrný přívěs a jet lehkým terénem nebo se prokousávat nevlídným počasím.
Nové modely Porsche Cayenne, Porsche Cayenne S a Porsche Cayenne Turbo byly představeny ne tiskové konferenci společnosti Porsche. Na stánku pak byly k vidění nejen tyto nové modely, ale i další vozy značky Porsche, včetně zcela nové verze Porsche 911 Targa 4S, sportovní verze Porsche 911 GT3 a kompletní rodiny dalších modelů Porsche 911, Porsche Cayman, Porsche Boxster a vítězného vozu americké série LeMans 2006 (ALMS) v kategorii LMP2, modelu Porsche RS Spyder.
Nové Cayenne má nápadnou novou tvář, která zahrnuje nová, dramaticky vyhlížející světla a širokou a svalnatou stavbu karoserie, zdůrazněnou výraznými blatníky. Nově tvarovaná karoserie Porsche Cayenne působí svěžím dojmem, podrthujíce vylepšené technické schopnosti a výbavu vozu.
Všechny modely Porsche Cayenne jsou vybaveny, v porovnání se svými předchůdci, většími a výkonnějšími motory, které se nyní poprvé mohou pyšnit využitím technologie přímého vstřiku paliva. Díky této technologii bylo dosaženo nejen navýšení výkonu, ale také zlepšení hospodárnosti motorů v provozu. Pro model Porsche Cayenne (základní cena na americkém trhu 43400 dolarů) je určen šestiválec V6 o objemu 3,6 litru, který dává výkon 290 koní a točivý moment 391 Nm. U Porsche Cayenne S (základní cena na americkém trhu 57900 dolarů) najdeme pod kapotou osmiválec V8 o objemu 4,8 litru, jenž dává maximální výkon 385 koní a točivý moment, vrcholící na hodnotě 510 Nm. Nejvýkonnější model Porsche Cayenne Turbo (základní cena na americkém trhu 93700 dolarů) je poháněn osmiválcem V8 s dvojitým přeplňování, objemem 4.8 litru, výkonem 500 koní a točivým momentem 713 Nm. S tímto motorem zrychlí uvedené pětimístné SUV z klidu na 100 km/h za pouhých 5 sekund a maximální rychlost dosahuje 275 km/h. Navzdory zvýšenému výkonu však motor díky vylepšené technologii vstřikováni paliva a vůz díky vylepšené aerodynamice dosahují podle interních testů Porsche znatelně nižší kombinované spotřeby.
Přímé vstřikování paliva je však pouze jednou z nových technologií, kterými disponuje druhá generace Porsche Cayenne. Toto SUV může být volitelně vybaveno systémem dynamického nastavení podvozku Porsche Dynamic Chassis Control. Tento systém je založen na aktivních tlumičích, které v maximální míře potlačují naklánění karoserie v zatáčkách, zlepšují ovladatelnost, komfort a aktivní bezpečnost na cestách, a současně nabízejí vylepšenou trakci při jízdě terénem.
Novou funkcí jsou také naklápěcí světla Dynamic Curve Lights (standardně pro Cayenne Turbo, volitelně pro ostatní modely), která zlepšují výhled řidiče do zatáček za zhoršeních světelných podmínek. Standardním vybavením nového Cayenne se stává systém kontroly stability Porsche Stability Management (PSM), jenž je doplněn o nové funkce, jako například přerozdělení brzdné síly mezi jednotlivými koly v případě potřeby, systém kontroly stability přívěsu Trailer Stability Control, nebo protiblokovací systém ABS, fungující správně i v při jízdě po nezpevněných cestách nebo v terénu.
Poprvé přichází Porsche Cayenne se senzorem, detekujícím hrozící převrácení vozu. V takovém případě jsou do pohotovosti uvedeny předpínače bezpečnostních pásů a hlavové airbagy, což napomáhá omezení rizika úrazu všech pasažérů v případě, že se vůz skutečně převrátí. Spolu se standardní výbavou Porsche Cayenne šesti airbagy tak zmíněný systém staví toto SUV na vrchol v oblasti bezpečnosti a ochrany přepravovaných osob.
Mezi další nové funkce patří přepínač, umožňující volit mezi standardním a sportovním režimem pro všechny motory modelu Cayenne, standardní elektrické zadní výklopné dveře, volitelná kola o průměru 21 palců, systém umožňující vytváření přihrádek v zavazadlovém prostoru a satelitní rádio XM.
Foto: Porsche
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.