Na americké autoshow v Detroitu (NAIAS) představilo Porsche poprvé veřejnosti novou generaci Porsche Cayenne. Druhá generace tohoto sportovního SUV dostává do vínku ještě více výkonu.
Zcela v souladu se všeobecným očekáváním nové Porsche Cayenne nejen výkonněji vypadá, ale výkonnější skutečně je. Motor tohoto vozu dává výkon až 500 koní a automobil disponuje novými dynamickými technologiemi, které umožňují tomuto SUV chování, srovnatelné s obratnými sportovními vozy, přestože Cayenne je schopné přepravit plnohodnotně pět pasažérů, táhnout rozměrný přívěs a jet lehkým terénem nebo se prokousávat nevlídným počasím.
Nové modely Porsche Cayenne, Porsche Cayenne S a Porsche Cayenne Turbo byly představeny ne tiskové konferenci společnosti Porsche. Na stánku pak byly k vidění nejen tyto nové modely, ale i další vozy značky Porsche, včetně zcela nové verze Porsche 911 Targa 4S, sportovní verze Porsche 911 GT3 a kompletní rodiny dalších modelů Porsche 911, Porsche Cayman, Porsche Boxster a vítězného vozu americké série LeMans 2006 (ALMS) v kategorii LMP2, modelu Porsche RS Spyder.
Nové Cayenne má nápadnou novou tvář, která zahrnuje nová, dramaticky vyhlížející světla a širokou a svalnatou stavbu karoserie, zdůrazněnou výraznými blatníky. Nově tvarovaná karoserie Porsche Cayenne působí svěžím dojmem, podrthujíce vylepšené technické schopnosti a výbavu vozu.
Všechny modely Porsche Cayenne jsou vybaveny, v porovnání se svými předchůdci, většími a výkonnějšími motory, které se nyní poprvé mohou pyšnit využitím technologie přímého vstřiku paliva. Díky této technologii bylo dosaženo nejen navýšení výkonu, ale také zlepšení hospodárnosti motorů v provozu. Pro model Porsche Cayenne (základní cena na americkém trhu 43400 dolarů) je určen šestiválec V6 o objemu 3,6 litru, který dává výkon 290 koní a točivý moment 391 Nm. U Porsche Cayenne S (základní cena na americkém trhu 57900 dolarů) najdeme pod kapotou osmiválec V8 o objemu 4,8 litru, jenž dává maximální výkon 385 koní a točivý moment, vrcholící na hodnotě 510 Nm. Nejvýkonnější model Porsche Cayenne Turbo (základní cena na americkém trhu 93700 dolarů) je poháněn osmiválcem V8 s dvojitým přeplňování, objemem 4.8 litru, výkonem 500 koní a točivým momentem 713 Nm. S tímto motorem zrychlí uvedené pětimístné SUV z klidu na 100 km/h za pouhých 5 sekund a maximální rychlost dosahuje 275 km/h. Navzdory zvýšenému výkonu však motor díky vylepšené technologii vstřikováni paliva a vůz díky vylepšené aerodynamice dosahují podle interních testů Porsche znatelně nižší kombinované spotřeby.
Přímé vstřikování paliva je však pouze jednou z nových technologií, kterými disponuje druhá generace Porsche Cayenne. Toto SUV může být volitelně vybaveno systémem dynamického nastavení podvozku Porsche Dynamic Chassis Control. Tento systém je založen na aktivních tlumičích, které v maximální míře potlačují naklánění karoserie v zatáčkách, zlepšují ovladatelnost, komfort a aktivní bezpečnost na cestách, a současně nabízejí vylepšenou trakci při jízdě terénem.
Novou funkcí jsou také naklápěcí světla Dynamic Curve Lights (standardně pro Cayenne Turbo, volitelně pro ostatní modely), která zlepšují výhled řidiče do zatáček za zhoršeních světelných podmínek. Standardním vybavením nového Cayenne se stává systém kontroly stability Porsche Stability Management (PSM), jenž je doplněn o nové funkce, jako například přerozdělení brzdné síly mezi jednotlivými koly v případě potřeby, systém kontroly stability přívěsu Trailer Stability Control, nebo protiblokovací systém ABS, fungující správně i v při jízdě po nezpevněných cestách nebo v terénu.
Poprvé přichází Porsche Cayenne se senzorem, detekujícím hrozící převrácení vozu. V takovém případě jsou do pohotovosti uvedeny předpínače bezpečnostních pásů a hlavové airbagy, což napomáhá omezení rizika úrazu všech pasažérů v případě, že se vůz skutečně převrátí. Spolu se standardní výbavou Porsche Cayenne šesti airbagy tak zmíněný systém staví toto SUV na vrchol v oblasti bezpečnosti a ochrany přepravovaných osob.
Mezi další nové funkce patří přepínač, umožňující volit mezi standardním a sportovním režimem pro všechny motory modelu Cayenne, standardní elektrické zadní výklopné dveře, volitelná kola o průměru 21 palců, systém umožňující vytváření přihrádek v zavazadlovém prostoru a satelitní rádio XM.
Foto: Porsche
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.