Na americké autoshow v Detroitu (NAIAS) představilo Porsche poprvé veřejnosti novou generaci Porsche Cayenne. Druhá generace tohoto sportovního SUV dostává do vínku ještě více výkonu.
Zcela v souladu se všeobecným očekáváním nové Porsche Cayenne nejen výkonněji vypadá, ale výkonnější skutečně je. Motor tohoto vozu dává výkon až 500 koní a automobil disponuje novými dynamickými technologiemi, které umožňují tomuto SUV chování, srovnatelné s obratnými sportovními vozy, přestože Cayenne je schopné přepravit plnohodnotně pět pasažérů, táhnout rozměrný přívěs a jet lehkým terénem nebo se prokousávat nevlídným počasím.
Nové modely Porsche Cayenne, Porsche Cayenne S a Porsche Cayenne Turbo byly představeny ne tiskové konferenci společnosti Porsche. Na stánku pak byly k vidění nejen tyto nové modely, ale i další vozy značky Porsche, včetně zcela nové verze Porsche 911 Targa 4S, sportovní verze Porsche 911 GT3 a kompletní rodiny dalších modelů Porsche 911, Porsche Cayman, Porsche Boxster a vítězného vozu americké série LeMans 2006 (ALMS) v kategorii LMP2, modelu Porsche RS Spyder.
Nové Cayenne má nápadnou novou tvář, která zahrnuje nová, dramaticky vyhlížející světla a širokou a svalnatou stavbu karoserie, zdůrazněnou výraznými blatníky. Nově tvarovaná karoserie Porsche Cayenne působí svěžím dojmem, podrthujíce vylepšené technické schopnosti a výbavu vozu.
Všechny modely Porsche Cayenne jsou vybaveny, v porovnání se svými předchůdci, většími a výkonnějšími motory, které se nyní poprvé mohou pyšnit využitím technologie přímého vstřiku paliva. Díky této technologii bylo dosaženo nejen navýšení výkonu, ale také zlepšení hospodárnosti motorů v provozu. Pro model Porsche Cayenne (základní cena na americkém trhu 43400 dolarů) je určen šestiválec V6 o objemu 3,6 litru, který dává výkon 290 koní a točivý moment 391 Nm. U Porsche Cayenne S (základní cena na americkém trhu 57900 dolarů) najdeme pod kapotou osmiválec V8 o objemu 4,8 litru, jenž dává maximální výkon 385 koní a točivý moment, vrcholící na hodnotě 510 Nm. Nejvýkonnější model Porsche Cayenne Turbo (základní cena na americkém trhu 93700 dolarů) je poháněn osmiválcem V8 s dvojitým přeplňování, objemem 4.8 litru, výkonem 500 koní a točivým momentem 713 Nm. S tímto motorem zrychlí uvedené pětimístné SUV z klidu na 100 km/h za pouhých 5 sekund a maximální rychlost dosahuje 275 km/h. Navzdory zvýšenému výkonu však motor díky vylepšené technologii vstřikováni paliva a vůz díky vylepšené aerodynamice dosahují podle interních testů Porsche znatelně nižší kombinované spotřeby.
Přímé vstřikování paliva je však pouze jednou z nových technologií, kterými disponuje druhá generace Porsche Cayenne. Toto SUV může být volitelně vybaveno systémem dynamického nastavení podvozku Porsche Dynamic Chassis Control. Tento systém je založen na aktivních tlumičích, které v maximální míře potlačují naklánění karoserie v zatáčkách, zlepšují ovladatelnost, komfort a aktivní bezpečnost na cestách, a současně nabízejí vylepšenou trakci při jízdě terénem.
Novou funkcí jsou také naklápěcí světla Dynamic Curve Lights (standardně pro Cayenne Turbo, volitelně pro ostatní modely), která zlepšují výhled řidiče do zatáček za zhoršeních světelných podmínek. Standardním vybavením nového Cayenne se stává systém kontroly stability Porsche Stability Management (PSM), jenž je doplněn o nové funkce, jako například přerozdělení brzdné síly mezi jednotlivými koly v případě potřeby, systém kontroly stability přívěsu Trailer Stability Control, nebo protiblokovací systém ABS, fungující správně i v při jízdě po nezpevněných cestách nebo v terénu.
Poprvé přichází Porsche Cayenne se senzorem, detekujícím hrozící převrácení vozu. V takovém případě jsou do pohotovosti uvedeny předpínače bezpečnostních pásů a hlavové airbagy, což napomáhá omezení rizika úrazu všech pasažérů v případě, že se vůz skutečně převrátí. Spolu se standardní výbavou Porsche Cayenne šesti airbagy tak zmíněný systém staví toto SUV na vrchol v oblasti bezpečnosti a ochrany přepravovaných osob.
Mezi další nové funkce patří přepínač, umožňující volit mezi standardním a sportovním režimem pro všechny motory modelu Cayenne, standardní elektrické zadní výklopné dveře, volitelná kola o průměru 21 palců, systém umožňující vytváření přihrádek v zavazadlovém prostoru a satelitní rádio XM.
Foto: Porsche
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?