Rolls-Royce Motor Cars odhaluje zakázkový model Ghost Amber Roads (Jantarová stezka). Vůz byl inspirován jantarem – „zlatem severu“ – a historickými obchodními cestami spojujícími Baltské a Středozemní moře, které vedly i přes území České republiky. K představení došlo na pobřeží Baltského moře v blízkosti města Kaltene v Lotyšsku, kde lze na pobřeží dodnes nalézt jantar vyplavený po bouřích. V sídle značky Rolls-Royce v Goodwoodu vznikne pouze 12 ručně vyrobených vozů kolektivem oddělení Bespoke, všechny jsou určeny evropským zákazníkům.
Návrháři, konstruktéři i umělečtí řemeslníci z divize Rolls-Royce Bespoke se nechali inspirovat barvami, texturami i pocity z tohoto vzácného přírodního materiálu a vytvořili sérii Ghost Amber Roads. Pro exteriér vozu vyvinuli dvě nové barvy programu Bespoke, které zachycují hřejivý a lesklý charakter jantaru – měděnou Lyrical Copper a bílo-bronzovou Cornish White over Bronze ve dvoubarevném provedení.
Při otevření protisměrných dveří vozu přivítají cestující prahové lišty s decentním jantarovým osvětlením. Interiér je pojat v odstínu Dark Spice nebo Seashell s obšitím Armagnac a Mandarin. Leštěný jantar je kvůli hmatovému zážitku zasazen i do otočného ovladače na středovém tunelu.
Vozy mají také osobité řešení stropního obložení formou hvězdné oblohy Starlight Headliner, která v tomto případě zobrazuje historické obchodní cesty, spojující sever a jih Evropy. Ty jsou vyobrazeny prostřednictvím bílých a jantarových „hvězd“ z optických vláken. Výhradně ruční výroba prosvětleného stropního obložení trvá minimálně 18 hodin. Jantarové cesty jsou rovněž jemně vyobrazeny na osvětleném panelu palubní desky.
Nicholas Rhodes, návrhář programu Bespoke, při této příležitosti zdůraznil: „Jantar je pozoruhodný materiál. Na rozdíl od většiny ostatních drahých kamenů je to fosilie, takže poskytuje skutečné spojení s dávným životem na Zemi. Díky svému minimalistickému charakteru poskytl Ghost dokonale čisté plátno, na kterém bylo možné zachytit tento pocit nadčasovosti, minimalismu a věčné krásy. Jsem potěšen tím, že tato mistrovská díla programu Bespoke jejich majitelům udělají radost pokaždé, když si budou užívat jízdu napříč evropským kontinentem.“
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?