Německá společnost Vay se stala první firmou, která dostala možnost nasadit na veřejné silnice v Evropě vozidlo bez řidiče uvnitř. Firma nabízí tzv. teledriving, což znamená, že vůz je dálkově ovládán lidmi z řídících stanic vzdálených několik kilometrů. Je to mezikrok k plné autonomii, uvedla podle ČTK agentura Bloomberg.
Firma získala povolení od města Hamburk jezdit na předem určených trasách. Společnost technologii testovala v upravených elektromobilech Kia více než tři roky.
"Nyní budeme pracovat s úřady na dalších krocích, abychom mohli nabídnout tuto službu externistům," uvedl generální ředitel firmy Vay Thomas von der Ohe, který dříve pracoval ve firmě zaměřené na samořízené vozy Zoox. "Měli bychom mluvit o měsících, ne o letech," dodal.
Služba Vay spočívá v tom, že vzdálený řidič, označovaný jako teledriver, dopraví elektromobil k zákazníkovi. Ten nastoupí a sám se odveze do požadovaného cíle. Teledriver pak vozidlo převezme a dopraví jej k dalšímu zákazníkovi.
Startup Vay získal od investorů na rozvoj své technologie zhruba 100 milionů USD (2,2 miliardy Kč). Mezi jeho investory jsou bývalý finanční ředitel Googlu Patrick Pichette, firma Kinnevik a společnost rizikového kapitálu Atomico.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.