Legenda se vrací: Toyota Prius páté generace

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 21. listopadu 2022, 23:42 Google+

Vůz, který světu jako první představil hybridní pohon, dostal novou, ještě výraznější tvář. Toyota Prius představuje svoji pátou generaci. Vybavena plug-in hybridním systémem, vyšším výkonem i vyšší kapacitou baterie dorazí na evropský trh na jaře 2023.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Prius páté generace

Toyota Prius páté generace | foto: Toyota

Sdílejte článek

Nový Prius disponuje výkonnějším motorgenerátorem a dvoulitrovým spalovacím motorem o celkovém výkonu 223 koní (164 kW) pro spolehlivé a agilní zrychlování. Přepracovaná karoserie s vylepšenou aerodynamikou optimalizuje proudění vzduchu, což se promítá do efektivní spotřeby paliva, jízdního chování i stability.

Nižší hmotnost, vyšší výkon, větší radost
Výrazné stylistické ztvárnění, které je pro Prius typické, se posouvá na ještě dynamičtější úroveň díky siluetě připomínající kupé a evokující ještě silnější emoce. Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování.

Prostorná kabina se nese ve znamení radosti za volantem, kdy využívá novou „ostrovní architekturu“, jejímž cílem je nekomplikovaný prostorný interiér. Nižší jízdní pozice řidiče je sportovnější, zatímco k pohodlnému používání napomáhá způsob uspořádání displejů a ovládacích prvků.

img-responsive

Toyota Prius páté generace | foto: Toyota

Jízdní schopnosti
Nová generace hybridního systému pohonu pro Toyotu Prius znamená komplexní zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby. Spalovací motor 2,0 litru pro platformu TNGA disponuje výkonem 148 koní (111 kW) a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW). Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) tak nová generace přináší velmi robustní a dynamické zrychlování.

Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 procent delší. Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.

img-responsive

Toyota Prius páté generace | foto: Toyota

Solární panely na střeše
Snahu o maximální hospodárnost dokládá i skutečnost, že čistou energii lze v některých stupních výbavy získávat prostřednictvím fotovoltaických článků na střeše vozidla.

Ikonický klínový tvar karoserie, podle něhož poznáte Toyotu Prius už od druhé generace, po stylistických úpravách zaujme elegantními a moderními křivkami. Uhlazená a elegantní silueta karoserie je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu. Vůz obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19″.

Designéři odstranili všechny zbytné tvary a křivky, kdy ponechali pouze jednoduchý a čistý celkový design, jehož předobrazem bylo přirozené proudění vzduchu. K markantnímu tvaru přispívá i rozvor, který se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm.

img-responsive

Toyota Prius páté generace | foto: Toyota

Prostor a elegance uvnitř
Vzhledem k rozšíření karoserie o 22 mm se nový Prius chlubí sportovnějším postojem. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou elegantně začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.

Interiér vozu, postavený převážně na černé barvě, rozděluje zmíněná ostrovní architektura do tří zón: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel. Okolní prostředí celé posádky se vyznačuje prostorností a stylovými hodnotnými materiály, které jsou dále vylepšeny harmonickými akcenty s poukazem na sportovní atmosféru a účelnost. Modulu řidiče dominuje 7″ obrazovka typu TFT přímo v zorném poli pro maximální bezpečnost bez odklánění zraku od vozovky.

Nově koncipovaný přístrojový panel klade důraz na pohodlí v kabině, čisté uspořádání s co nejmenším blokováním výhledu řidiče směrem vpřed, využitelnost a celkový vzhled. Součástí panelu je přirozeně umístěná centrální obrazovka ve spodní části a subtilní ovladače klimatizace. Osvětlení přístrojového štítu je propojeno s oznámeními bezpečnostního systému Toyota Safety Sense včetně zobrazování výstrah formou úpravy barev.

img-responsive

Toyota Prius páté generace | foto: Toyota

Automobilová ikona
Model Prius od svého uvedení v roce 1997 zanechal v rámci značky Toyota i celosvětového trhu výrazný otisk. Dokázal se etablovat jako originální automobilová ikona spojovaná s elektrifikací a odvážným určováním budoucích trendů. Další krok na této cestě přináší nová generace modelu.

Toyota se zasazuje o prosazování uhlíkové neutrality, přičemž její hybridní technologie, se kterou jako první přišel právě Prius, i nadále výrazně podporuje přechod k bezemisní dopravě. Nový plug-in hybridní Prius znamená další posílení multi-technologické strategie pohonů Toyota, která dále zahrnuje bateriové elektromobily (BEV) a pohony na bázi palivových článků (FCEV), neboť přináší ještě efektivnější provoz a dostupnou cestu ke snižování emisí.

Nová generace navazuje na tradici inovací, která se začala psát již před 25 lety, ať již z pohledu neočekávaných jízdních schopnosti, vyšší hospodárnosti nebo elegantního a sportovního designu uvnitř i zvenčí. Nová kapitola jedinečného příběhu Toyoty Prius se začne psát na jaře 2023 s uvedením páté generace tohoto modelu na evropské trhy, kdy Prius opět nastolí nová měřítka technologií, hospodárnosti a pocitu bezpečí.

Vytisknout

Diskuze: Legenda se vrací: Toyota Prius páté generace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Čím dál víc lidí hledá ojeté vozy jako alternativu k autům novým

1 z 9 aut v České republice má stočené kilometry. Co ještě ukázal průzkum?

Kia Stinger GT v bílé barvě míří na evropské trhy.

Zbydou slzy, Kia Stinger GT končí, nastupuje EV6 GT na baterky

Mercedes-AMG S63 E Performance

Mercedes-AMG S63 E Performance, luxusní sedan s dynamikou super sportů

Volkswagen představí na jaře 2023 veřejnosti nový model ID.3

Nový Volkswagen ID.3 na skicách

Ilustrační foto

Snižování spotřeby energií? Riziko s tím spojené je vysoké

Toyota vvyvíjí vodíkový Hilux

Toyota vyvíjí vodíkový Hilux

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Hattrick pro značku ŠKODA: ENYAQ COUPÉ RS iV má ocenění „Nejoblíbenější auto roku 2023 ve Švýcarsku"

De Tomaso P900

De Tomaso P900, hypersport s V12, který umí točit až 12 300 ot./min

Ilustrační foto

McLaren musel prodat část vzácných veteránů, důvod prozradil

Ford Kuga 1.5 EcoBoost

TEST: Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-line X – stačí základní benzinový motor na větší SUV?

ford ranger

Nejprodávanější evropský pick-up - Ford Ranger přijíždí v nové luxusní výbavě Platinum

Ilustrační foto

Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

Nokian se ve střední Evropě zaměřuje na nabídku celoročních pnaumatik

Češi začínají hledat úspory, tahle volba nemusí být šťastnou

V rámci programu WheelSwap si cyklisté a kamioňáci vyzkoušeli jiný úhel pohledu na britské silnice

S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

on-line prodej

Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

reklama

Doporučujeme

Toyota

Toyoty v příkopu a jeden mrtvý. Cvičení v Kolíně bylo až příliš realistické

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. De Tomaso P900, hypersport s V12, který umí točit až 12 300 ot./min

  2. McLaren musel prodat část vzácných veteránů, důvod prozradil

  3. Hattrick pro značku ŠKODA: ENYAQ COUPÉ RS iV má ocenění „Nejoblíbenější auto roku 2023 ve Švýcarsku"

  4. Toyota vyvíjí vodíkový Hilux

  5. Nový Volkswagen ID.3 na skicách

  6. Snižování spotřeby energií? Riziko s tím spojené je vysoké

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud