Vůz, který světu jako první představil hybridní pohon, dostal novou, ještě výraznější tvář. Toyota Prius představuje svoji pátou generaci. Vybavena plug-in hybridním systémem, vyšším výkonem i vyšší kapacitou baterie dorazí na evropský trh na jaře 2023.
Nový Prius disponuje výkonnějším motorgenerátorem a dvoulitrovým spalovacím motorem o celkovém výkonu 223 koní (164 kW) pro spolehlivé a agilní zrychlování. Přepracovaná karoserie s vylepšenou aerodynamikou optimalizuje proudění vzduchu, což se promítá do efektivní spotřeby paliva, jízdního chování i stability.
Nižší hmotnost, vyšší výkon, větší radostVýrazné stylistické ztvárnění, které je pro Prius typické, se posouvá na ještě dynamičtější úroveň díky siluetě připomínající kupé a evokující ještě silnější emoce. Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování.
Prostorná kabina se nese ve znamení radosti za volantem, kdy využívá novou „ostrovní architekturu“, jejímž cílem je nekomplikovaný prostorný interiér. Nižší jízdní pozice řidiče je sportovnější, zatímco k pohodlnému používání napomáhá způsob uspořádání displejů a ovládacích prvků.
Jízdní schopnostiNová generace hybridního systému pohonu pro Toyotu Prius znamená komplexní zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby. Spalovací motor 2,0 litru pro platformu TNGA disponuje výkonem 148 koní (111 kW) a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW). Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) tak nová generace přináší velmi robustní a dynamické zrychlování.
Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 procent delší. Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.
Solární panely na střešeSnahu o maximální hospodárnost dokládá i skutečnost, že čistou energii lze v některých stupních výbavy získávat prostřednictvím fotovoltaických článků na střeše vozidla.
Ikonický klínový tvar karoserie, podle něhož poznáte Toyotu Prius už od druhé generace, po stylistických úpravách zaujme elegantními a moderními křivkami. Uhlazená a elegantní silueta karoserie je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu. Vůz obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19″.
Designéři odstranili všechny zbytné tvary a křivky, kdy ponechali pouze jednoduchý a čistý celkový design, jehož předobrazem bylo přirozené proudění vzduchu. K markantnímu tvaru přispívá i rozvor, který se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm.
Prostor a elegance uvnitřVzhledem k rozšíření karoserie o 22 mm se nový Prius chlubí sportovnějším postojem. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou elegantně začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.
Interiér vozu, postavený převážně na černé barvě, rozděluje zmíněná ostrovní architektura do tří zón: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel. Okolní prostředí celé posádky se vyznačuje prostorností a stylovými hodnotnými materiály, které jsou dále vylepšeny harmonickými akcenty s poukazem na sportovní atmosféru a účelnost. Modulu řidiče dominuje 7″ obrazovka typu TFT přímo v zorném poli pro maximální bezpečnost bez odklánění zraku od vozovky.
Nově koncipovaný přístrojový panel klade důraz na pohodlí v kabině, čisté uspořádání s co nejmenším blokováním výhledu řidiče směrem vpřed, využitelnost a celkový vzhled. Součástí panelu je přirozeně umístěná centrální obrazovka ve spodní části a subtilní ovladače klimatizace. Osvětlení přístrojového štítu je propojeno s oznámeními bezpečnostního systému Toyota Safety Sense včetně zobrazování výstrah formou úpravy barev.
Automobilová ikonaModel Prius od svého uvedení v roce 1997 zanechal v rámci značky Toyota i celosvětového trhu výrazný otisk. Dokázal se etablovat jako originální automobilová ikona spojovaná s elektrifikací a odvážným určováním budoucích trendů. Další krok na této cestě přináší nová generace modelu.
Toyota se zasazuje o prosazování uhlíkové neutrality, přičemž její hybridní technologie, se kterou jako první přišel právě Prius, i nadále výrazně podporuje přechod k bezemisní dopravě. Nový plug-in hybridní Prius znamená další posílení multi-technologické strategie pohonů Toyota, která dále zahrnuje bateriové elektromobily (BEV) a pohony na bázi palivových článků (FCEV), neboť přináší ještě efektivnější provoz a dostupnou cestu ke snižování emisí.
Nová generace navazuje na tradici inovací, která se začala psát již před 25 lety, ať již z pohledu neočekávaných jízdních schopnosti, vyšší hospodárnosti nebo elegantního a sportovního designu uvnitř i zvenčí. Nová kapitola jedinečného příběhu Toyoty Prius se začne psát na jaře 2023 s uvedením páté generace tohoto modelu na evropské trhy, kdy Prius opět nastolí nová měřítka technologií, hospodárnosti a pocitu bezpečí.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?