Vůz, který světu jako první představil hybridní pohon, dostal novou, ještě výraznější tvář. Toyota Prius představuje svoji pátou generaci. Vybavena plug-in hybridním systémem, vyšším výkonem i vyšší kapacitou baterie dorazí na evropský trh na jaře 2023.
Nový Prius disponuje výkonnějším motorgenerátorem a dvoulitrovým spalovacím motorem o celkovém výkonu 223 koní (164 kW) pro spolehlivé a agilní zrychlování. Přepracovaná karoserie s vylepšenou aerodynamikou optimalizuje proudění vzduchu, což se promítá do efektivní spotřeby paliva, jízdního chování i stability.
Nižší hmotnost, vyšší výkon, větší radostVýrazné stylistické ztvárnění, které je pro Prius typické, se posouvá na ještě dynamičtější úroveň díky siluetě připomínající kupé a evokující ještě silnější emoce. Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování.
Prostorná kabina se nese ve znamení radosti za volantem, kdy využívá novou „ostrovní architekturu“, jejímž cílem je nekomplikovaný prostorný interiér. Nižší jízdní pozice řidiče je sportovnější, zatímco k pohodlnému používání napomáhá způsob uspořádání displejů a ovládacích prvků.
Jízdní schopnostiNová generace hybridního systému pohonu pro Toyotu Prius znamená komplexní zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby. Spalovací motor 2,0 litru pro platformu TNGA disponuje výkonem 148 koní (111 kW) a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW). Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) tak nová generace přináší velmi robustní a dynamické zrychlování.
Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 procent delší. Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.
Solární panely na střešeSnahu o maximální hospodárnost dokládá i skutečnost, že čistou energii lze v některých stupních výbavy získávat prostřednictvím fotovoltaických článků na střeše vozidla.
Ikonický klínový tvar karoserie, podle něhož poznáte Toyotu Prius už od druhé generace, po stylistických úpravách zaujme elegantními a moderními křivkami. Uhlazená a elegantní silueta karoserie je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu. Vůz obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19″.
Designéři odstranili všechny zbytné tvary a křivky, kdy ponechali pouze jednoduchý a čistý celkový design, jehož předobrazem bylo přirozené proudění vzduchu. K markantnímu tvaru přispívá i rozvor, který se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm.
Prostor a elegance uvnitřVzhledem k rozšíření karoserie o 22 mm se nový Prius chlubí sportovnějším postojem. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou elegantně začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.
Interiér vozu, postavený převážně na černé barvě, rozděluje zmíněná ostrovní architektura do tří zón: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel. Okolní prostředí celé posádky se vyznačuje prostorností a stylovými hodnotnými materiály, které jsou dále vylepšeny harmonickými akcenty s poukazem na sportovní atmosféru a účelnost. Modulu řidiče dominuje 7″ obrazovka typu TFT přímo v zorném poli pro maximální bezpečnost bez odklánění zraku od vozovky.
Nově koncipovaný přístrojový panel klade důraz na pohodlí v kabině, čisté uspořádání s co nejmenším blokováním výhledu řidiče směrem vpřed, využitelnost a celkový vzhled. Součástí panelu je přirozeně umístěná centrální obrazovka ve spodní části a subtilní ovladače klimatizace. Osvětlení přístrojového štítu je propojeno s oznámeními bezpečnostního systému Toyota Safety Sense včetně zobrazování výstrah formou úpravy barev.
Automobilová ikonaModel Prius od svého uvedení v roce 1997 zanechal v rámci značky Toyota i celosvětového trhu výrazný otisk. Dokázal se etablovat jako originální automobilová ikona spojovaná s elektrifikací a odvážným určováním budoucích trendů. Další krok na této cestě přináší nová generace modelu.
Toyota se zasazuje o prosazování uhlíkové neutrality, přičemž její hybridní technologie, se kterou jako první přišel právě Prius, i nadále výrazně podporuje přechod k bezemisní dopravě. Nový plug-in hybridní Prius znamená další posílení multi-technologické strategie pohonů Toyota, která dále zahrnuje bateriové elektromobily (BEV) a pohony na bázi palivových článků (FCEV), neboť přináší ještě efektivnější provoz a dostupnou cestu ke snižování emisí.
Nová generace navazuje na tradici inovací, která se začala psát již před 25 lety, ať již z pohledu neočekávaných jízdních schopnosti, vyšší hospodárnosti nebo elegantního a sportovního designu uvnitř i zvenčí. Nová kapitola jedinečného příběhu Toyoty Prius se začne psát na jaře 2023 s uvedením páté generace tohoto modelu na evropské trhy, kdy Prius opět nastolí nová měřítka technologií, hospodárnosti a pocitu bezpečí.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.