Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto za první pololetí dodala zákazníkům na celém světě 360.600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Ve své zprávě to minulý týden podle ČTK uvedla mateřská skupina Volkswagen. Propad odbytu české automobilky je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje.
Skupině Volkswagen celosvětový odbyt v pololetí klesl meziročně o více než 20 procent na 3,88 milionu aut.
Za druhé čtvrtletí Škoda svým zákazníkům dodala 174.400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66.000 aut a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta.
Podle člena představenstva Škody Martina Jahna stojí za poklesem nedostatek kabelových svazků kvůli výpadku jejich výroby na Ukrajině vyvolanému válečným konfliktem a také přetrvávající nedostatek čipů z Číny po lockdownu v Šanghaji. "Poptávka po našich vozech přitom neklesá a jsme v podstatě vyprodaní na dlouho dopředu. Tomu odpovídají i dlouhé čekací lhůty na naše vozy," řekl novinářům.
Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem 26,4 procenta a společnost Scania s propadem 25,2 procenta.
Podle Evropského sdružení výrobců vozidel (ACEA) se prodej aut v EU v prvním pololetí snížil o 14 procent. "Řada známých značek měla prodej menší než 80 procent loňského roku. Nejhlubší propad mělo Volvo, Fiat a Citroën. Bohužel i Škoda ztratila skoro čtvrtinu z loňského výsledku. Je evidentní, že problémy v dodavatelských řetězcích si vybírají krutou daň, primárně mezi evropskými automobilkami. Naopak třeba Kia, ale i Dacia vyrostly dvouciferným tempem," řekl ČTK partner společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?