Zcela nový model Honda Civic byl navržen tak, aby jeho hnací ústrojí e:HEV (plně hybridní vůz), řízení a zavěšení kol poskytovaly podmanivou úroveň výkonu, dynamickou odezvu a zpětnou vazbu, jež byly vždy hlavním rysem přitažlivosti modelu Civic. Výsledkem je vůz spojující jedinečný zážitek z jízdy v kombinaci nízkou spotřebou paliva a emisemi.
Honda Civic 11. generace, která bude k dispozici koncem roku 2022, je po vozech CR-V, Honda e, Jazz, Crosstar a HR-V posledním z hlavních modelů Honda, který prošel elektrifikací. Vůz bude vybaven nejpokročilejší verzí oceňované plně hybridní hnací jednotky Honda e:HEV. Kombinuje lithium-iontový akumulátor s vysokou hustotou energie a dva kompaktní, výkonné elektromotory s nově vyvinutým 2litrovým zážehovým motorem s Atkinsononovým cyklem. Ten dosahuje špičkové 41% tepelné účinnosti a je vybaven systémem přímého vstřikování paliva optimalizovaným pro rychlejší a účinnější spalování a vyšší točivý moment. Kromě systému přímého vstřikování přispívá ke snížení spotřeby paliva při současném dosažení specifického výkonu řada technologií, jako je nízkoteplotní aktivní katalyzátor a upravená konstrukce sacích kanálů.
Výsledkem těchto technologických vylepšení je hodnota „kombinovaných“ emisí CO2 pouhých 108 g/km (WLTP) se stejně působivou spotřebou paliva 4,7 l/100 km. Tuto výjimečnou účinnost doplňuje maximální výkon 135 kW a maximální točivý moment 315 Nm, díky čemuž je zcela nový model Civic působivým vozem pro řidiče v segmentu C.
Této vynikající účinnosti a řízení energií bylo dosaženo použitím nových inovativních technologií. Například nejnovější verze inteligentní napájecí jednotky (IPU) společnosti Honda je o 23 mm nižší a o 1 kg lehčí než předchozí verze. Tenká jednotka IPU je umístěna pod zadními sedadly, což maximalizuje prostor interiéru a užitné vlastnosti.
Nová řídicí jednotka pohonu (PCU) umístěná pod kapotou umožňuje rychlejší nabíjení a vybíjení elektřiny, což přispívá k dalšímu 12% zvýšení výstupního výkonu oproti předchozím systémům e:HEV. Zvýšení hustoty energie a výkonu PCU přineslo vyšší elektrický výkon, což dovoluje v elektrickém režimu pohonu větší zátěž. Systém využívá nové vysokonapěťové kabelové rozvody s hliníkovým jádrem. Hliníkové kabelové rozvody přispívají ke 40% snížení hmotnosti oproti běžným měděným rozvodům.
Vyspělé hnací ústrojí plynule přepíná mezi elektrickým, hybridním a konvenčním pohonem bez jakéhokoliv zásahu řidiče. Řidič si může zvolit mezi čtyřmi jízdními režimy – Eco, Normal, Sport a novým individuálním režimem, a přizpůsobit tak odezvu vozidla v oblasti hnacího ústrojí, řízení a zobrazení informací.
Tuto poutavou flexibilitu podporuje výjimečná úroveň kultivovanosti, kdy byla maximální pozornost věnována odstranění nežádoucího hluku a vibrací. Sekundární vyvažovací hřídel a klikový hřídel s vysokou tuhostí ve spalovacím motoru zajišťují hladký chod, zatímco nežádoucí hluk motoru byl omezen zvýšenou izolací na sacím potrubí a krytu motoru. Kromě těchto kroků veškeré zvuky, které by mohly rezonovat v kabině, dále omezuje důmyslná aplikace systému aktivního potlačení hluku (ANC), zatímco systém aktivního ovládání zvuku (ASC) zesiluje sportovní tóny spalovací jednotky.
Výjimečné výkony doplňuje konstrukce podvozku. Model Civic e:HEV byl vyvinut se zvláštním zaměřením na odezvu řízení a zpětnou vazbu tak umocňuje pocit propojení s vozem při řízení. Vylepšení stability vozu při jízdě v přímém směru a na nerovném povrchu vozovky bylo dosaženo díky o 35 mm delšímu rozvoru a o 18 mm širšímu rozchodu zadních kol ve srovnání s předchůdcem tohoto modelu. Stabilita v zatáčkách a celková odezva na vstupy byly dále vylepšeny zvýšenou tuhostí karoserie a použitím kulových čepů s nízkým třením a přepracovanými předními tlumiči. Tato kombinace posiluje pocit dynamické jízdy.
Nová logika řízení spalovacího motoru pro „ovládání v zatáčkách“ má za cíl zlepšit požitek z jízdy a odezvu vozu při jízdě na klikatých cestách. Ta umožňuje vozu okamžitě zrychlit a poskytnout skutečně dynamický pocit při zrychlování. Na dálnici systém přidává dodatečný točivý moment a elektrický pohon poskytuje dostatečné zrychlení při předjíždění ve vysokých rychlostech. Pro klidnou jízdu na dlouhé vzdálenosti je však snížen hluk z motoru.
„Toto je nejnovější generace naší špičkové technologie e:HEV, která je sama o sobě završením více než 20 let zkušeností s navrhováním, stavbou a vylepšováním hybridních pohonných systémů,” říká Tomoyuki Yamagami, hlavní konstruktér zcela nového modelu Civic e:HEV. „Díky pečlivému posouzení široké škály případů použití a provozních prostředí jsme se mohli řídit přístupem „vůz jako celek“. Vytvořili jsme tak pro řidiče zábavný, velmi působivý a poutavý hybridní vůz.”
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.