Znáte DS E-Tense Performance? Těžko, má podvozek z formule, 815 k a pohon 4x4

Prototyp DS E-Tense Performance má dva elektrické motory s kumulovaným výkonem 600 kW
Prototyp DS E-Tense Performance má dva elektrické motory s kumulovaným výkonem 600 kW, foto: DS Automobiles
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 9. února 2022 21:50
Sdílej:

Jako první prémiový výrobce zapojený do Formule E využila značka DS úspěchu v šampionátu 100% elektrických vozů k podpoře svého výzkumu a vývoje směrem k udržitelnější mobilitě.

Aby si společnost DS Automobiles udržela vedoucí pozici na trhu s elektromobily, spoléhá se na odborné znalosti své sportovní divize DS Performance, která vyvinula prototyp určený na testování různých inovací, jež budou součástí budoucích vozů značky.

„Naším cílem je uplatnit zkušenosti získané ve Formuli E a odborné znalosti, které čerpáme z našich mezinárodních ocenění, v projektu, který předznamenává vysoké výkony budoucích elektromobilů. Jde o laboratoř, která bude sloužit k analýze chování jednotlivých součástí a k jejich vývoji pro budoucí výrobu. Záměrem je také najít řešení, jak snížit náklady, usnadnit jejich výrobu a plánovat jejich využití v sériových vozech. Další generace řady E-Tense budou mít z tohoto vývoje prospěch,“ uvedl Thomas Chevaucher, ředitel DS Performance.

Prototyp DS E-Tense Performance má karbonovou karoserii s podvozkem z monopostu Formule E. Geometrie odpružení je schopna zajistit co nejlepší přilnavost na silnicích i na často hrbolatých městských vozovkách, a to za jakýchkoli povětrnostních podmínek.

Hnací ústrojí tvoří dva elektrické motory s kumulovaným výkonem 600 kW (250 kW vpředu a 350 kW vzadu), což odpovídá výkonu 815 k a točivému momentu 8 000 Nm. Tyto dva elektromotory, které přímo vzešly z vývoje DS Performance pro Formuli E, nabízejí výjimečnou účinnost. Hnací ústrojí DS E-Tense Performance s nebývalým rekuperačním výkonem 600 kW umožňuje nejlepší možné využití energie. Ačkoli si DS E-Tense Performance zachovává brzdový systém s kotouči a destičkami, v naprosté většině případů zajišťuje brzdění systém rekuperace.

Jedním ze základních prvků vysoce výkonného prototypu DS E-Tense Performance je baterie. Je kompaktní, umístěná v obale z uhlíkového kompozitu a hliníku, který vyvinul tým DS Performance, a je umístěná v zadní centrální poloze. Baterie prototypu DS E-Tense Performance, která se inspirovala závody elektromobilů, byla vyvinuta společně s TotalEnergies a její dceřinou společností Saft. Výsledkem výzkumu tohoto partnera je inovativní chemické složení se systémem ponorného chlazení článků, což je zlomový systém oproti současným technologiím, jenž přineslo na míru vytvořené řešení Quartz EV Fluid. Tato baterie umožňuje akceleraci a rekuperaci až 600 kW a otevírá nové možnosti pro budoucí generace sériových vozů.

DS E-Tense Performance, sloužící jako laboratoř pro vyvíjení vysoce výkonných řešení, je také prostorem pro výzkum designerského studia DS Design Studio Paris. Přední část prototypu nabízí novou plochu na místě masky chladiče. Toto řešení, které se již objevilo u vozu DS Aero Sport Lounge, doplňuje logo DS Automobiles o trojrozměrný efekt – jako výloha – se specifickou uvítací animací. Na obou stranách jsou umístěna světla pro denní svícení, která s nebývalou jemností kombinují technologii a styl a dodávají osvětlení široký záběr. Celý systém se skládá z 800 LED diod. Dvě kamery umístěné na místě světlometů dotvářejí vizuální identitu vozu DS E-Tense Performance a zároveň umožňují získávat užitečná data o této pojízdné laboratoři.

Aerodynamické linie podtrhuje interferenční odstín, který se leskne jako krovky brouka. V závislosti na vnějších podmínkách a úhlu pohledu se mění vnímání barvy, celek nabízí výrazný kontrastní efekt s lesklými černými plochami táhnoucími se až ke kapotě. 21palcová kola mají díky novým zabudovaným prvkům aerodynamický profil. 

Interiér byl navržen pro sběr dat. Skořepinová sedadla a volant Formule E vytvářejí atmosféru vysokého výkonu. Pohodlí a pozornost věnovaná detailům jsou podtrženy také specifickým černým koženým čalouněním.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.