Zbrusu nová Toyota Corolla Cross přináší do celosvětově nejprodávanější modelové řady prostornost, mimořádnou praktičnost a robustní design SUV automobilového segmentu C. Nové SUV rozšiřuje paletu karosářských variant Toyoty Corolla (vedle hatchbacku, kombi Touring Sports a sedanu) a současně doplňuje modelovou nabídku SUV značky.
Corolla Cross staví na podvozkové platformě TNGA od Toyoty, konkrétně nejnovější vývojové variantě platformy GA-C, která je přínosem z pohledu stylistického ztvárnění, obestavění prostoru, technologií i jízdní dynamiky vozidla.
Design a karoserie
Pro evropský trh bylo speciálně upraveno i efektní a robustní stylistické ztvárnění nového SUV od Toyoty, které přináší jedinečnou kombinaci světlometů a zadních skupinových svítilen sladěných s přední maskou v podobě dvojitého lichoběžníku, vymodelovanými blatníky s vytaženými lemy a zkosenou kabinou SUV pro náročné podmínky dnešních měst.
Corolla Cross měří na délku 4460 mm, je 1825 mm široká, 1620 mm vysoká a používá rozvor 2640 mm. Je zařazena mezi modely Toyota C-HR a RAV4 uprostřed vysoce konkurenčního evropského trhu SUV nižší střední třídy a nabízí pohodlí, praktičnost a všestrannost požadovanou aktivními rodinami s menšími dětmi.
Interiér
Interiér vozu nabízí vynikající výhled ven pro celou posádku, velkorysou nabídku místa pro hlavu i nohy v obou řadách sedadel, velké otvory zadních dveří, jakož i prosvětlený interiér, a ještě vzdušnější atmosféru zprostředkovanou panoramatickým střešním oknem. Zavazadlový prostor garantuje snadný přístup díky nízké nakládací hraně a širokému otvoru výklopné zádě pro snadné nakládání velkých předmětů, jako např. kočárků nebo jízdních kol.
Nový hybridní systém 5. generace
Corolla Cross je prvním globálním modelem od Toyoty těžícím z výhod nového hybridního systému páté generace.
Plně hybridní systém páté generace s autonomním dobíjením, sloužící k pohonu předních (FWD) nebo všech kol (AWD-i), navazuje na předchozí provedení s nabídkou vyššího točivého momentu, většího zapojení elektřiny, ještě hospodárnějšího chodu a větší radosti z jízdy.
Přepracována byla převodovka společně s použitím nového systému mazání a rozvodu oleje, kde se uplatnil olej s nízkou viskozitou. To se pak odráží v provozní hospodárnosti a navýšení výkonu díky menším elektrickým i mechanickým ztrátám.
Nový bateriový modul využívá nejnovějších výsledků vývoje lithium-iontových baterií, a je tak výkonnější a o 40 % lehčí než doposud.
Navýšením výkonu elektromotoru i spalovacího motoru vzrostl celkový systémový výkon o více než 8 %.
Hybridní pohon FWD 2,0 litru produkuje 146 kW (197 k) a uděluje vozu zrychlení z místa na 100 km/h za 8,1 sekundy.
Varianta s pohonem AWD-i využívá další elektromotor na zadní nápravě s pozoruhodným výkonem 30,6 kW.
Zadní elektromotor se připojuje automaticky ve prospěch lepších záběrových vlastností, jistoty za volantem a pocitu bezpečí na površích se zhoršenou přilnavostí.
Parametry zrychlení Corolly Cross AWD-i jsou stejné jako v případě provedení FWD.
Hybridní systém 5. generace přináší i další zlepšení jízdních vlastností. Systém pohonu nyní vykazuje ještě lineárnější charakter a vyšší předvídatelnost i regulovatelnost při zrychlování, kdy je rychlost vozidla lépe sladěna s otáčkami spalovacího motoru ve prospěch intuitivního a přirozeného chování vozu.
Za tímto účelem byla upravena kalibrace určující skutečnou odezvu hnacího ústrojí na pokyny od akceleračního pedálu.
Vyspělé technologie
Kromě mnoha moderních technologií přichází nová Corolla Cross s modernizovaným ovládacím rozhraním, které přináší nejmodernější multimediální technologie. Součástí přístrojové desky ve speciálním uspořádání pro evropský trh je zbrusu nový digitální přístrojový štít o velikosti 12,3" s podporou nejrůznějších konfigurací, jakož i 10,5" centrální displej multimediální soustavy.
Digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3" je vybaven zbrusu novým hardwarem i softwarem. Největší displej v této třídě nabízí nejvíce místa pro zobrazování informací, mimořádnou flexibilitu a možnosti uživatelských nastavení např. pro zobrazování spotřeby paliva, hybridního systému nebo navigace.
Nejnovější multimediální systém s novým rychlejším procesorem a 10,5" dotykovým displejem s jemnou grafikou podporuje bezdrátové připojení přes Apple CarPlay, resp. kabelové připojení prostřednictvím Android Auto; jeho součástí je i paket služeb Toyota Smart Connect.
Zákazníci se mohou těšit na praktickou a pohodlnou navigaci na bázi cloudu, informace o situaci na trase, hlasového agenta a on-line aktualizace systému na dálku. Krom toho je k dispozici sestava online služeb přes mobilní aplikaci MyT vč. analyzování jízd nebo zjišťování polohy vozidla, či dokonce funkcí dálkového ovládání, např. programování systému klimatizace nebo zamykání dveří.
Bezpečnost
Nová Corolla Cross je v neposlední řadě vybavena systémem T-Mate, který kombinuje nejnovější bezpečnostní paket Toyota Safety Sense s dalšími aktivními asistenčními systémy řízení a parkování s cílem nejen usnadnit řízení a zvýšit jeho bezpečnost, ale též ochránit celou posádku vozidla i ostatní účastníky silničního provozu za nejrůznějších situací.
Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) poprvé nabízí funkci zamezující nechtěnému zrychlení (Acceleration Suppression) za nízkých rychlostí jízdy, dopravní asistent pro zařazování na křižovatkách, jakož i vylepšené rozpoznávání protijedoucích vozidel a asistent pro odbočování na křižovatkách.
Z dalších nových funkcí Toyota Safety Sense jmenujme asistenční systém řidiče pro nouzové zastavení vozidla (EDSS) a dálkové on-line aktualizace (OTA) pro spolehlivou aktualizaci a přidávání dalších funkcí během celé životnosti vozidla. Vylepšení se dotkla i adaptivního tempomatu s plným rychlostním rozsahem (FSR ACC) a asistenta pro udržení v jízdním pruhu (LTA) i systému rozpoznávání dopravních značek (RSA).
T-Mate pomáhá řidiči prostřednictvím sledování slepého úhlu (BSM) s asistenty pro bezpečné opuštění vozidla (SEA), automatické ovládání dálkových světel (AHB) a parkovacích asistentů vč. systému pokročilého poloautonomního parkování Toyota Teammate, panoramatického zobrazování okolí vozu (PVM), systému monitorování provozu za vozidlem s automatickým brzděním (RCTAB) a inteligentního ultrazvukového lokátoru (ICS).
Úroveň pasivní bezpečnosti nové Corolly Cross zvyšuje mimořádně tuhá podvozková platforma GA-C; nový středový boční airbag pro přední sedadla pomáhá zabránit vzájemnému střetu předních pasažérů v případě nárazu do vozidla z boku.
Od uvedení modelu v roce 1966 se celosvětově prodalo přes 50 milionů vozidel s označením Corolla. Nová Corolla Cross ještě posílí zastoupení značky Toyota v automobilovém segmentu C (nižší střední třída) a podpoří cíl společnosti prodávat do roku 2025 na 400 tisíc vozidel, což odpovídá 9% podílu v mimořádně konkurenční oblasti evropského trhu.
Zcela nová Corolla Cross přináší praktičnost prostorného SUV, dynamiku nejpokrokovější hybridní technologie, konektivitu i bezpečnostní systémy, a pomáhá tak všem moderním rodinám bravurně zvládat každodenní výzvy života.
Dodávky vozidel zákazníkům budou zahájeny na podzim 2022.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.