Společnost Rolls-Royce Motor Cars dnes oznámila, že se blíží zahájení testování jejího prvního čistě elektrického automobilu v reálném provozu. Také potvrdila, že za 9 roků nebude prodávat jediný model se spalovacím motorem a s patřičnou hrdostí vyhlíží zářivou elektrifikovanou budoucnost.
„Dnešek je nejvýznamnějším dnem v historii Rolls-Royce Motor Cars od 4. května 1904. Toho dne se naši otcové-zakladatelé, Charles Rolls a sir Henry Royce, poprvé setkali a dohodli se, že vytvoří 'nejlepší automobil na světě'. Ve společnosti Rolls-Royce již nějakou dobu experimentujeme s elektrickým pohonem. Roku 2011 jsme odhalili 102EX, plně funkční čistě elektrický Phantom. V roce 2016 jsme na něj navázali elektrickým koncepčním vozem 103EX, který představoval naši vizi značky na několik desetiletí dopředu. Dnes, po 117 letech, mohu s hrdostí oznámit, že Rolls-Royce zahájí program testování nového mimořádného vozu, který pozvedne celosvětovou revoluci čistě elektrických vozů a vytvoří první, nejlepší superluxusní produkt svého druhu. Nejedná se o prototyp. Je to skutečný vůz, který se bude testovat přímo před očima a jehož první kusy si naši klienti převezmou ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars Torsten Müller-Ötvös.
POZORUHODNÝ PROJEKT
„Proroctví Charlese Rollse a můj slib nás dovedly k zásadnímu okamžiku pro naši značku. Rolls-Royce se pustil do jedinečného historického projektu, který se dnes stává skutečností. Naši konstruktéři a inženýři neúnavně pracovali, abychom došli až sem: nyní jsme připraveni zahájit testování v běžném provozu prvního čistě elektrického vozu Rolls-Royce v historii. Tato zásadní změna v technologii našeho pohonného ústrojí vyžaduje, abychom ověřili každý jednotlivý aspekt nového produktu, než jej nabídneme nejnáročnějším jedincům na světě – zákazníkům značky Rolls-Royce. Proto jsme vymysleli nejnáročnější testovací program v historii společnosti Rolls-Royce. Najedeme 2,5 milionu kilometrů, což je simulace průměrně více než 400 let používání vozu Rolls-Royce, a procestujeme všechny kouty světa, abychom tento nový automobil posunuli na hranici možností.“
NAŠE VLASTNÍ MIMOŘÁDNĚ FLEXIBILNÍ ARCHITEKTURA
„V roce 2017 jsme představili Phantom a s ním i vlastní hliníkovou architekturu: flexibilní prostorový rám, který bude základem všech budoucích vozů Rolls-Royce. Tato jedinečná technologie vyvinutá vlastními silami výhradně pro vozy Rolls-Royce byla vytvořena tak, aby představovala základ nejen různých modelů se spalovacími motory, jako je tomu nyní u modelů Cullinan a Ghost, ale i modelů se zcela odlišnými druhy pohonu. Proto i náš připravovaný elektrický model využívá naši hliníkovou architekturu, což je zárukou, že poskytne při jízdě mimořádné zážitky ve stylu Rolls-Royce. Bez jakékoliv strategie sdílení koncernových platforem jsme mohli své plány na elektrické pohonné ústrojí začlenit do původního návrhu architektury a zajistit, aby tento výjimečný nový produkt splnil mimořádně vysoká očekávání našich klientů.“
NOVÉ JMÉNO: NOVÝ ODKAZ
„Tento Rolls-Royce je začátkem nového odkazu naší značky. V tomto duchu jsme se rozhodli pro zcela nové jméno tohoto vozu. Jméno, které je stejně silné a sugestivní jako jména, která nám tak dokonale sloužila v minulém století – Phantom, Ghost či Wraith. Nové jméno dokonale zapadá do éterického a nadpozemského prostředí, v němž se naše produkty pohybují, je to jméno, které jsme si vyhradili speciálně pro tento okamžik: Spectre. Spectre (přízrak) je označení pro nadpozemské bytosti, které jsou synonymem velké moci a zjevení; bytosti z alternativní říše, které dávají najevo svou přítomnost prostřednictvím prchavých projevů. Přízrak nutí svět zastavit se. Ovládá prostor, který zaujímá. Pak se stejně rychle, jako se objeví, rozplyne a zanechá po sobě vzrušení a energii.“
VÝJIMEČNÁ BUDOUCNOST
„Tímto novým produktem jsme se zavázali k úplné elektrifikaci celého našeho produktového portfolia do roku 2030. Od toho roku Rolls-Royce již nebude vyrábět ani prodávat žádné výrobky se spalovacími motory. Spectre je živým naplněním proroctví Charlese Rollse. Současně je splněním mého slibu daného jménem společnosti Rolls-Royce Motor Cars. Je také fascinujícím projektem. Jsem hrdý na to, že budeme i nadále vozit nejpokrokovější a nejvlivnější ženy a muže světa do zářivé elektrifikované budoucnosti.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.