Společnost Rolls-Royce Motor Cars dnes oznámila, že se blíží zahájení testování jejího prvního čistě elektrického automobilu v reálném provozu. Také potvrdila, že za 9 roků nebude prodávat jediný model se spalovacím motorem a s patřičnou hrdostí vyhlíží zářivou elektrifikovanou budoucnost.
„Dnešek je nejvýznamnějším dnem v historii Rolls-Royce Motor Cars od 4. května 1904. Toho dne se naši otcové-zakladatelé, Charles Rolls a sir Henry Royce, poprvé setkali a dohodli se, že vytvoří 'nejlepší automobil na světě'. Ve společnosti Rolls-Royce již nějakou dobu experimentujeme s elektrickým pohonem. Roku 2011 jsme odhalili 102EX, plně funkční čistě elektrický Phantom. V roce 2016 jsme na něj navázali elektrickým koncepčním vozem 103EX, který představoval naši vizi značky na několik desetiletí dopředu. Dnes, po 117 letech, mohu s hrdostí oznámit, že Rolls-Royce zahájí program testování nového mimořádného vozu, který pozvedne celosvětovou revoluci čistě elektrických vozů a vytvoří první, nejlepší superluxusní produkt svého druhu. Nejedná se o prototyp. Je to skutečný vůz, který se bude testovat přímo před očima a jehož první kusy si naši klienti převezmou ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars Torsten Müller-Ötvös.
POZORUHODNÝ PROJEKT
„Proroctví Charlese Rollse a můj slib nás dovedly k zásadnímu okamžiku pro naši značku. Rolls-Royce se pustil do jedinečného historického projektu, který se dnes stává skutečností. Naši konstruktéři a inženýři neúnavně pracovali, abychom došli až sem: nyní jsme připraveni zahájit testování v běžném provozu prvního čistě elektrického vozu Rolls-Royce v historii. Tato zásadní změna v technologii našeho pohonného ústrojí vyžaduje, abychom ověřili každý jednotlivý aspekt nového produktu, než jej nabídneme nejnáročnějším jedincům na světě – zákazníkům značky Rolls-Royce. Proto jsme vymysleli nejnáročnější testovací program v historii společnosti Rolls-Royce. Najedeme 2,5 milionu kilometrů, což je simulace průměrně více než 400 let používání vozu Rolls-Royce, a procestujeme všechny kouty světa, abychom tento nový automobil posunuli na hranici možností.“
NAŠE VLASTNÍ MIMOŘÁDNĚ FLEXIBILNÍ ARCHITEKTURA
„V roce 2017 jsme představili Phantom a s ním i vlastní hliníkovou architekturu: flexibilní prostorový rám, který bude základem všech budoucích vozů Rolls-Royce. Tato jedinečná technologie vyvinutá vlastními silami výhradně pro vozy Rolls-Royce byla vytvořena tak, aby představovala základ nejen různých modelů se spalovacími motory, jako je tomu nyní u modelů Cullinan a Ghost, ale i modelů se zcela odlišnými druhy pohonu. Proto i náš připravovaný elektrický model využívá naši hliníkovou architekturu, což je zárukou, že poskytne při jízdě mimořádné zážitky ve stylu Rolls-Royce. Bez jakékoliv strategie sdílení koncernových platforem jsme mohli své plány na elektrické pohonné ústrojí začlenit do původního návrhu architektury a zajistit, aby tento výjimečný nový produkt splnil mimořádně vysoká očekávání našich klientů.“
NOVÉ JMÉNO: NOVÝ ODKAZ
„Tento Rolls-Royce je začátkem nového odkazu naší značky. V tomto duchu jsme se rozhodli pro zcela nové jméno tohoto vozu. Jméno, které je stejně silné a sugestivní jako jména, která nám tak dokonale sloužila v minulém století – Phantom, Ghost či Wraith. Nové jméno dokonale zapadá do éterického a nadpozemského prostředí, v němž se naše produkty pohybují, je to jméno, které jsme si vyhradili speciálně pro tento okamžik: Spectre. Spectre (přízrak) je označení pro nadpozemské bytosti, které jsou synonymem velké moci a zjevení; bytosti z alternativní říše, které dávají najevo svou přítomnost prostřednictvím prchavých projevů. Přízrak nutí svět zastavit se. Ovládá prostor, který zaujímá. Pak se stejně rychle, jako se objeví, rozplyne a zanechá po sobě vzrušení a energii.“
VÝJIMEČNÁ BUDOUCNOST
„Tímto novým produktem jsme se zavázali k úplné elektrifikaci celého našeho produktového portfolia do roku 2030. Od toho roku Rolls-Royce již nebude vyrábět ani prodávat žádné výrobky se spalovacími motory. Spectre je živým naplněním proroctví Charlese Rollse. Současně je splněním mého slibu daného jménem společnosti Rolls-Royce Motor Cars. Je také fascinujícím projektem. Jsem hrdý na to, že budeme i nadále vozit nejpokrokovější a nejvlivnější ženy a muže světa do zářivé elektrifikované budoucnosti.“
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?