Společnost Rolls-Royce Motor Cars dnes oznámila, že se blíží zahájení testování jejího prvního čistě elektrického automobilu v reálném provozu. Také potvrdila, že za 9 roků nebude prodávat jediný model se spalovacím motorem a s patřičnou hrdostí vyhlíží zářivou elektrifikovanou budoucnost.
„Dnešek je nejvýznamnějším dnem v historii Rolls-Royce Motor Cars od 4. května 1904. Toho dne se naši otcové-zakladatelé, Charles Rolls a sir Henry Royce, poprvé setkali a dohodli se, že vytvoří 'nejlepší automobil na světě'. Ve společnosti Rolls-Royce již nějakou dobu experimentujeme s elektrickým pohonem. Roku 2011 jsme odhalili 102EX, plně funkční čistě elektrický Phantom. V roce 2016 jsme na něj navázali elektrickým koncepčním vozem 103EX, který představoval naši vizi značky na několik desetiletí dopředu. Dnes, po 117 letech, mohu s hrdostí oznámit, že Rolls-Royce zahájí program testování nového mimořádného vozu, který pozvedne celosvětovou revoluci čistě elektrických vozů a vytvoří první, nejlepší superluxusní produkt svého druhu. Nejedná se o prototyp. Je to skutečný vůz, který se bude testovat přímo před očima a jehož první kusy si naši klienti převezmou ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars Torsten Müller-Ötvös.
POZORUHODNÝ PROJEKT
„Proroctví Charlese Rollse a můj slib nás dovedly k zásadnímu okamžiku pro naši značku. Rolls-Royce se pustil do jedinečného historického projektu, který se dnes stává skutečností. Naši konstruktéři a inženýři neúnavně pracovali, abychom došli až sem: nyní jsme připraveni zahájit testování v běžném provozu prvního čistě elektrického vozu Rolls-Royce v historii. Tato zásadní změna v technologii našeho pohonného ústrojí vyžaduje, abychom ověřili každý jednotlivý aspekt nového produktu, než jej nabídneme nejnáročnějším jedincům na světě – zákazníkům značky Rolls-Royce. Proto jsme vymysleli nejnáročnější testovací program v historii společnosti Rolls-Royce. Najedeme 2,5 milionu kilometrů, což je simulace průměrně více než 400 let používání vozu Rolls-Royce, a procestujeme všechny kouty světa, abychom tento nový automobil posunuli na hranici možností.“
NAŠE VLASTNÍ MIMOŘÁDNĚ FLEXIBILNÍ ARCHITEKTURA
„V roce 2017 jsme představili Phantom a s ním i vlastní hliníkovou architekturu: flexibilní prostorový rám, který bude základem všech budoucích vozů Rolls-Royce. Tato jedinečná technologie vyvinutá vlastními silami výhradně pro vozy Rolls-Royce byla vytvořena tak, aby představovala základ nejen různých modelů se spalovacími motory, jako je tomu nyní u modelů Cullinan a Ghost, ale i modelů se zcela odlišnými druhy pohonu. Proto i náš připravovaný elektrický model využívá naši hliníkovou architekturu, což je zárukou, že poskytne při jízdě mimořádné zážitky ve stylu Rolls-Royce. Bez jakékoliv strategie sdílení koncernových platforem jsme mohli své plány na elektrické pohonné ústrojí začlenit do původního návrhu architektury a zajistit, aby tento výjimečný nový produkt splnil mimořádně vysoká očekávání našich klientů.“
NOVÉ JMÉNO: NOVÝ ODKAZ
„Tento Rolls-Royce je začátkem nového odkazu naší značky. V tomto duchu jsme se rozhodli pro zcela nové jméno tohoto vozu. Jméno, které je stejně silné a sugestivní jako jména, která nám tak dokonale sloužila v minulém století – Phantom, Ghost či Wraith. Nové jméno dokonale zapadá do éterického a nadpozemského prostředí, v němž se naše produkty pohybují, je to jméno, které jsme si vyhradili speciálně pro tento okamžik: Spectre. Spectre (přízrak) je označení pro nadpozemské bytosti, které jsou synonymem velké moci a zjevení; bytosti z alternativní říše, které dávají najevo svou přítomnost prostřednictvím prchavých projevů. Přízrak nutí svět zastavit se. Ovládá prostor, který zaujímá. Pak se stejně rychle, jako se objeví, rozplyne a zanechá po sobě vzrušení a energii.“
VÝJIMEČNÁ BUDOUCNOST
„Tímto novým produktem jsme se zavázali k úplné elektrifikaci celého našeho produktového portfolia do roku 2030. Od toho roku Rolls-Royce již nebude vyrábět ani prodávat žádné výrobky se spalovacími motory. Spectre je živým naplněním proroctví Charlese Rollse. Současně je splněním mého slibu daného jménem společnosti Rolls-Royce Motor Cars. Je také fascinujícím projektem. Jsem hrdý na to, že budeme i nadále vozit nejpokrokovější a nejvlivnější ženy a muže světa do zářivé elektrifikované budoucnosti.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?