CUPRA slaví své 3. výročí odhalením modelu Formentor s pětiválcovým benzínovým motorem 2.5 TSI s výkonem 390 k a točivým momentem 480 N.m, který je pro automobilové nadšence dokonalým ztělesněním sportovních výkonů spalovacího motoru. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá pouhých 4,2 sekundy. Exkluzivní 20“ kola CUPRA z lehké slitiny ukrývají vysokovýkonné brzdy s šestipístkovými brzdovými třmeny Akebono. Vrcholné výkony spalovacího motoru ve spojení s exkluzivitou díky omezení výroby na pouhých 7000 vozů.
Světová premiéra modelu CUPRA Formentor VZ5 u příležitosti 3. výročí značky CUPRA posouvá limity modelové řady CUPRA Formentor, prvního vozidla vyvinutého exkluzivně pro značku CUPRA, na dosud nevídanou úroveň.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Srdcem vysokovýkonného CUV je pětiválec, který je zdrojem nekompromisní dynamiky. Na trhu jedinečný model CUPRA Formentor VZ5 kromě toho nabídne zákazníkům ještě více sofistikovanosti a exkluzivních zážitků.
CUPRA Formentor je dokonalým ztělesněním DNA značky CUPRA. Inovativní design a konstrukce tohoto ikonického modelu zaručuje intuitivní ovládání a nevšední zážitky z dynamické jízdy. Formentor VZ5 posouvá hranice možného ve všech ohledech.
„Formentor VZ5, který je oslavou 3. výročí značky CUPRA, nabízí vysoké výkony mimořádně oceňovaného zážehového pětiválce v kombinaci s ještě sofistikovanějším vnějším designem. V tomto vozidle naleznou automobiloví nadšenci dokonalé ztělesnění sportovních výkonů spalovacího motoru,“ říká Wayne Griffiths, předseda představenstva značky CUPRA a společnosti SEAT.
Dynamické proporce modelu CUPRA Formentor VZ5 umocňují sportovní celkové vzezření spolu s vizuálně zvýrazněnou zádí a dlouhou kapotou, pod níž je uložen pětiválcový motor TSI 2,5 litru, který poskytuje nejvyšší výkon 390 k (287 kW) a maximální točivý moment 480 N.m. Tento motor maximalizuje potěšení z jízdy.
CUPRA Formentor VZ5 je ideálním vozem pro oslavu 3. výročí samostatné značky CUPRA, která vytrvale pokračuje ve svém úsilí vyvíjet a konstruovat vozidla na základě její nezaměnitelné DNA. Vozidla CUPRA se vyznačují rozmanitostí a jsou stejně přitažlivá pro fanoušky sportovní jízdy i pro náročné řidiče hledající nevšední automobil pro každodenní provoz ve všech dopravních situacích.
CUPRA Formentor VZ5VZ je zkratkou španělského slova Veloz s významem rychlý. Je to tedy výstižné označení pro nejvýkonnější verze modelu CUPRA Formentor. Vysokovýkonnému CUV dal název mys Formentor na španělském ostrově Mallorca, který patří mezi nejkrásnější a nejdivočejší oblasti Baleár.
CUPRA Formentor VZ5 tyto atributy ještě umocňuje, a pro automobilové nadšence tak představuje dokonalé ztělesnění sportovních výkonů spalovacího motoru. S tím se pojí samozřejmě i exkluzivita, protože celková výroba této verze je omezena na 7000 vozů.
Vrcholný zážehový pětiválec o výkonu 390 k dokonale ztělesňuje DNA značky CUPRA a svými výkony otřese vnímání značky a očekávání toho, co dokáže nabídnout.
Zárukou dynamiky, emociálních zážitků a sportovních výkonů je kombinace vyspělého podvozku s nastavitelnými jízdními režimy a posuvníkem DCC, progresivního řízení, vyspělé převodovky s rychlým řazením a suverénním systémem pohonu všech kol 4Drive.
Vyspělé technologie se ukrývají pod vnějším designem, který posouvá hranice estetické vytříbenosti detaily z uhlíkových kompozitů a agresivnějším vzhledem v dokonalém souladu s charakterem verze VZ5 zaměřené na nekompromisní sportovní výkony.
Interiéru vládne moderní a sportovní atmosféra v jedinečném pojetí značky CUPRA. Mezi dominanty interiéru patří volant CUPRA, 12“ displej informačního a zábavního systému a nejvyspělejší řešení v oblasti konektivity. Celkový dojem završují zcela nová sedadla CUPBucket čalouněná kůží a poprvé představená ve verzi VZ5.
Na stále rušnějších silnicích vzrůstá rovněž význam bezpečnosti a komfortu. CUV je díky vyspělým asistenčním a bezpečnostním systémům jedním z nejbezpečnějších modelů ve svém segmentu.
„CUPRA Formentor je čistým listem papíru. To nám umožnilo vyvinout řadu vozidel, která poskytují maximální výkony a radost z jízdy a vylepšují image značky. VZ5 je z nich nejvýkonnější a nejsofistikovanější variantou, kterou jsme kdy vytvořili, a jsem přesvědčen o tom, že se díky svým exkluzivním sportovním prvkům stane snem automobilových nadšenců,“ řekl Dr. Werner Tietz, člen představenstva, odpovědný za výzkum a vývoj značek CUPRA a SEAT.
PohonIkonický přeplňovaný pětiválec TSI pod kapotou poskytuje nevšední sportovní dynamiku za burácejícího zvukového doprovodu.
Motor kombinuje přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem. Výsledkem je nejvyšší výkon 390 k (287 kW) mezi 5700 a 7000 min-1. Maximální točivý moment 480 N.m je k dispozici již od 2250 min-1. Čtyři koncovky výfukové soustavy v barvě mědi vydávají jedinečný rytmus a zvuk tohoto pětiválcového motoru.
Tento motor je automobilovým nadšencům dobře známý a má u nich skvělou pověst. Značka CUPRA se nicméně zaměřila na zdokonalení jeho chladicí soustavy. Její specifická konstrukce pro model CUPRA Formentor optimalizuje výkonovou charakteristiku.
Ohromující motor se zdvihovým objemem 2,5 litru spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která se vyznačuje rychlým řazením. CUPRA Formentor VZ5 dokáže díky tomu zrychlit z klidu na 100 km/h za pouhých 4,2 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h. To jsou čísla, z nichž bude řidiči za volantem naskakovat husí kůže.
PodvozekVysokovýkonný automobil musí mít podvozek připravený na extrémní jízdu. CUPRA Formentor VZ5 toho dosahuje dokonale integrovanými vyspělými podvozkovými technologiemi. Vozidlo má o 10 mm nižší světlou výšku než CUPRA Formentor VZ 310 k, takže na silnici vypadá ještě dynamičtěji.
Systém adaptivních tlumičů DCC nabízí 15 úrovní plynule nastavitelného tlumení, což umožňuje zvolit pro každé kolo zvlášť nejlepší charakteristiku v závislosti na provozních podmínkách a jízdním režimu zvoleném řidičem.CUPRA Formentor VZ5 nabízí různé jízdní režimy, které řidič snadno aktivuje tlačítkem voliče režimů CUPRA na volantu CUPRA. Jednotlivé režimy mění charakter vozu podle požadavků řidiče. Řídicí jednotka podvozku byla pro model CUPRA Formentor VZ5 optimalizována vzhledem k vysokému výkonu pětiválcového motoru, a ještě vyšším požadavkům na jízdní dynamiku v jakékoli jízdní situaci.
To však není všechno. K mimořádné jízdní stabilitě modelu CUPRA Formentor VZ5 přispívá také systém pohonu všech kol 4Drive, který umocňuje zážitky z mimořádně dynamické jízdy.
Při průjezdu zatáčkou je rozhodující chování vozu na vjezdu i výjezdu. CUPRA Formentor VZ5 exceluje i v tomto ohledu díky šestipístkovým brzdovým třmenům Akebono a 20“ kolům CUPRA z lehké slitiny v exkluzivním designu pro toto CUV. Řidič má při brzdění pocit naprosté jistoty v jakékoli situaci.
DesignTým designérů propůjčil modelu CUPRA Formentor VZ5 ještě sportovnější vzhled a charakter.
Dynamické proporce umocňuje vizuálně zvýrazněná záď a dlouhá kapota, která má u verze VZ5 specifický design. Její prolisy vedou pohled k metalickému logu CUPRA na černé masce chladiče s novým rámečkem v matně černém odstínu Sport. Pod ní je v nárazníku umístěna rovněž nově navržená mřížka otvoru pro přívod vzduchu.
Pod světlomety v charakteristickém stylu značky CUPRA jsou umístěny dva otvory pro přívod vzduchu, které dodávají vozu ještě agresivnější tvář. Krajní části předního spoileru z uhlíkového kompozitu usměrňují proudění vzduchu k chladičům stlačovaného vzduchu.
Profil vysokovýkonného crossoveru připomíná kupé a dává jasně najevo výkonový potenciál motoru pod kapotou i celkovou úroveň dynamiky tohoto vozu. Celkový dojem umocňují rozšířené podběhy pro broušená 20“ kola z lehké slitiny v barvě mědi, navržená exkluzivně pro verzi VZ5 s širším rozchodem kol. VZ5 vyzařuje dynamiku také brzdovou soustavou Akebono s třmeny v odstínu mědi.
Elegantním a současně výrazným designem se vyznačuje i záď vozu. CUPRA Formentor VZ5 je bezpochyby vysokovýkonným sportovním vozem a tento charakter potvrzuje pro verzi VZ5 specifický zadní difuzor z uhlíkového kompozitu ve spojení se čtyřmi koncovkami výfukové soustavy s povrchovou úpravou v odstínu mědi. CUPRA Formentor VZ5 kromě toho nese na své zádi nápis CUPRA v odstínu černého chromu a nové exkluzivní logo VZ5 se stejnou povrchovou úpravou.
Designu modelu CUPRA Formentor VZ5 dodává na intenzitě nová barva šedá Taiga. Tento jedinečný odstín byl namíchán speciálně pro tuto limitovanou edici. Kromě této nové barvy karoserie bude model CUPRA Formentor VZ5 k dispozici také v odstínu černá Midnight nebo s matnými laky šedá Magnetic Tech Matt a modrá Petrol Blue Matt.
Interiér modelu CUPRA Formentor VZ5 poskytuje ještě modernější a sportovnější atmosféru v jedinečném stylu značky CUPRA.Cestující jsou obklopeni velmi kvalitními materiály. K moderní atmosféře uvnitř vozu přispívají ozdobné prvky z tmavého kartáčovaného hliníku a mědi. Sedadla CUPBucket – s čalouněním černou kůží nebo kůží v modrém odstínu Petrol Blue – jsou uložena v nízké poloze. Cestujícím poskytují ergonomičtější a sportovnější sezení a ponechávají jim maximum prostoru. Zákazníci si mohou Formentor VZ5 objednat také s exkluzivním interiérem, který ladí s exkluzivní barvou karoserie šedá Taiga a vyznačuje se progresivními grafickými prvky z černého materiálu Dinamica s perforováním a měděným podkladem na sedadlech čalouněných hnědou kůží Nappa.
Spojení řidiče s vozem zprostředkovává skvěle tvarovaný volant, zatímco individualizovatelný digitální panel přístrojů Digital Cockpit umocňuje moderní pojetí interiéru spolu s centrálním 12“ dotykovým displejem informačního a zábavního systému, který poskytuje funkčnost a konektivitu všem cestujícím a snižuje počet tlačítek.
Bezpečnost a komfortVýbava modelu CUPRA Formentor VZ5 zahrnuje nejvyspělejší řešení v oblasti konektivity, která zachovávají pro cestující kontakt s okolním světem a umožňují jim vzít si svůj digitální život s sebou do vozidla. Systém Full Link je kompatibilní s uživatelskými rozhraními Apple CarPlay a Android Auto. Řidič nemusí díky hlasovému ovládání odvracet zrak od vozovky a k jednotlivým funkcím má přístup na základě jednoduchých povelů pronášených hovorovým jazykem.
CUPRA Formentor VZ5 patří mezi nejbezpečnější a nejkomfortnější vozidla ve svém segmentu díky širokému souboru bezpečnostních a komfortních technologií. Zmínku si zaslouží především předvídavý adaptivní tempomat ACC (Predictive Adaptive Cruise Control), asistent Travel Assist pro automatizovanou jízdu, asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist), asistent pro couvání z parkovacího místa (Exit Assist) a asistent pro stav nouze (Emergency Assist).
Model CUPRA Formentor VZ5 bude uveden na trh v posledním čtvrtletí roku 2021.
Technické údajeMotor: 2.5 TSI, 390 k (287 kW), 7stupňová převodovka DSG, 4DrivePočet válců: 5 válcůZdvihový objem: 2480 cm3Vrtání x zdvih: 82,5 x 92,8 mmKompresní poměr: 10,0:1Max. točivý moment: 480 N.m při 2250-5700 ot/minZrychlení z 0 na 100 km/h: 4,2 sekundyNejvyšší rychlost: 250 km/h (elektronicky omezená)
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.