Vítězem nedělního závodu motocyklové Velké ceny Francie na okruhu v Le Mans se stal Španěl Jorge Lorenzo, druhý dojel Ital Valentino Rossi a třetí Australan Casey Stoner. Čech Karel Abraham ani napočtvrté do cíle závodu seriálu letošního mistrovství světa nedojel.
Hned od samého začátku šel do čela mistr světa z roku 2010 a tovární jezdec Yamahy Jorge Lorenzo, kterému ze začátku sekundoval úřadující šampion Casey Stoner, zatímco Poleman Dani Pedrosa nebyl schopen držet na mokru tempo obou dvou protagonistů.
Za vedoucím duem už ale spřádal plány Valentno Rossi. Ten se nejdříve vypořádal s Andreou Doviziosem a Calem Crutchlowem a pak si úspěšně vyšlápl i na lídra šampionátu Stonera. Lorenzo se díky druhému triumfu v právě probíhající sezoně dostal do čela průběžné klasifikace mistrovství světa.
Karel Abraham jezdil na bodovaném umístění, ale cílovou šachovnici ani ve čtvrtém letošním závodě bohužel neviděl. Závod opustil kvůli problémům s nastavením motocyklu. Jezdec týmu Cardion AB Motoracing se několik kol potýkal na mokré trati v Le Mans s klouzáním motocyklu a po třetině závodu se rozhodl odstoupit.
Velká cena Francie (Le Mans):
MotoGP: 1. Lorenzo (Šp./Yamaha Factory Racing), 2. Rossi (It./Ducati) +9,905, 3. Stoner (Aus./Repsol Honda Team) +11,298, 4. Pedrosa (Šp./Repsol Honda Team) +29,361, 5. Bradl (Něm./Honda) 32,477, 6. Hayden (USA/Ducati) +32,842, ... ABRAHAM (ČR/Cardion AB Motoracing) nedokončil.
Průběžné pořadí (po čtyřech závodech): 1. Lorenzo 90, 2. Stoner 82, 3. Pedrosa 65, 4. Crutchlow (Brit.) 45, 5. Dovizioso (It.) 44, 6. Rossi 42.Vítězem nedělního závodu Moto3 v rámci motocyklové GP Francie na okruhu v Le Mans se stal domácí Louis Rossi i díky pádům několika svých konkurentů. Čech Jakub Kornfeil držel 11 kol před koncem nadějné 3. místo, ale po pádu na mokré trati nedokončil. „Jenom jsem se vozil a na motorce jsem se cítil skvěle. Samozřejmě, na vodě to velice klouže, ale moc dobře jsem věděl, kde je ten limit, a kam až můžu jít. Bohužel jsem v jedné ze zatáček ztratil předek a odporoučel se k zemi. Za těchto podmínek je to obrovsky nevyzpytatelné a guma ujede ani nevíš jak," smutnil český závodník. V kritickém 13. kole upadl chvíli před Kornfeilem i Hector Faubel, jedoucí na prvním místě. Podobně ale skončili i další průběžní lídři Marc Oliveira a sedm kol před koncem také Maverick Viňales.
"Toho důkazem jsou pády i ostatních jezdců. Do té zatáčky jsem nenajížděl nijak agresivně, spíše naopak. Brzdil jsem úplně normálně jako každé kolo, neměl jsem se kam hnát, byl jsem za Maverickem a snažil jsem se jet si jen to svoje. Kolo nebylo přebržděné, jen prostě a jednoduše ujelo na některé z těch obrovských louží, které se tam utvořily během toho vydatného deště, který se během našeho závodu snad ztrojnásobil. Teďka už to nemůžu brát jako žádnou zkušenost a nějak se omlouvat, protože po tom, co jsem viděl na obrazovce po svém pádu, bylo zřejmé, že jsem si v klidu mohl dojet pro třetí místo a možná i pro něco víc," mrzelo však Kornfeila. Rossi si dojel pro své premiérové vítězství navzdory tomu, že startoval až z 15. místa. Druhý skončil Alberto Moncayo a třetí Alex Rins, oba ze Španělska. Vůbec první body získala česká stáj FGR zásluhou sedmého místa Nizozemce Jaspera Iwemy. Velká cena Francie (Le Mans): Moto3: 1. Rossi (Fr./FTR Honda) 49:12,390, 2. Moncayo (Šp./Kalex KTM) +27,348, 3. Rins (Šp./Suter Honda) +28,899, 4. Antonelli (It./FTR Honda) +33,195, 5. Sissis (Austr./Red Bul KTM) +36,989, 6. Cortese (Něm./TM) +45,312, 7. Iwema (Niz./FGR Honda) +58,645, ... KORNFEIL (ČR/FTR Honda) nedokončil. Průběžné pořadí MS (po čtyřech závodech): 1. Cortese 67, 2. Viňales 55, 3. Salom (Šp.) 49, 4. Fenati (It.) 45, 5. Rins 44, 6. Moncayo 33, ... 18. Iwema (Niz./FGR Honda) 9, 20. KORNFEIL (ČR/FTR Honda) 7, ...
Na okruhu v Le Mans odstartuje ve 12.20 závod Moto2 a od 14.00 je na programu závod královské kubatury MotoGP.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.