Český jezdec Karel Abraham obsadil v sobotní kvalifikaci na Velkou cenu Španělska silničních motocyklů šestnácté místo ve třídě MotoGP a do nedělního závodu odstartuje ze šesté řady. Pole position si zajistil časem 1:38,757 vítěz předchozí Velké ceny Kataru Casey Stoner z Austrálie.
Abraham zaostal za Stonerem, který se podobně jako další jezdci nevyhnul pádu, o téměř dvě vteřiny a horší, zato výrazně, byl už jen Španěl Toni Elias. "Vzhledem k výkonům, jaké jsme předváděli ve volných trénincích, pro nás kvalifikace mohla dopadnout lépe," konstatoval Abraham na svých webových stránkách.
Stejně jako v trénincích i v kvalifikaci neustále zrychloval a dosáhl maxima v hodnotě 1.40,601. "Zlepšili jsme se, ale evidentně ne dostatečně," poznamenal Abraham, který se opět potýkal s technickými problémy. "Stále máme potíže s přední částí motocyklu, a to jak v rychlejších, tak pomalejších zatáčkách," uvedl Abraham, jenž v polovině kvalifikace upadl. "Jednalo se o stejný pád jako včera," dodal s tím, že jeho příčinou byla opět nedostatečná přilnavost přední pneumatiky. "V zítřejším warm-upu se ještě pokusíme zlepšit nastavení motocyklu a uvidíme, jestli to vyjde, nebo ne," naznačil Abraham.
Spolu se Stonerem vyrazí z první řady vítěz dvou posledních tréninků Dani Pedrosa ze Španělska a jeho krajan a obhájce prvenství v seriálu Jorge Lorenzo. Oba od sebe v kvalifikaci dělily pouhé tři tisíciny sekundy.
Nezdarem skončila kvalifikace pro sedminásobného šampiona MotoGP Valentina Rossiho, který v Jerezu vyhrál celkem šestkrát. Ital ztratil na začátku sobotního měření sil kontrolu nad svým Ducati a následně zajel jen 12. nejlepší čas.
Ve třídě do 125 kubických centimetrů obsadil 16. místo Jakub Kornfeil na Aprilii. Nejrychlejší byl vítěz dopoledního tréninku Sandro Cortese z Německa, vedle něj se na startovním roštu postaví španělský suverén předchozí Velké ceny Kataru Nicolas Terol a další domácí jezdec Hector Faubel.
Kvalifikaci kategorie Moto2 opanoval Němec Stefan Bradl, který zvítězil už v dopoledním tréninku. Druhý skončil Japonec Juki Takahaši a třetí čas předvedl Thomas Lüthi ze Švýcarska.
Velká cena Španělska silničních motocyklů se jede v neděli.
Velká cena Španělska (Jerez) - kvalifikace:MotoGP: 1. Stoner (Aust./Honda) 1:38,757, 2. Pedrosa (Šp./Honda) +0,158, 3. Lorenzo (Šp./Yamaha) +0,161, 4. Spies (USA/Yamaha) +0,663, 5. Simoncelli (It./Honda) +0,729, 6. Dovizioso (It./Honda) +0,952, ...16. ABRAHAM (ČR/Ducati) +1,844.Moto2: 1. Bradl (Něm./Kalex) 1:42,706, 2. Takahaši (Jap./Moriwaki) +0,282, 3. Lüthi (Švýc./Suter) +0,582, 4. Márquez (Šp./Suter) +0,626, 5. Smith (Brit./Tech 3) +0,794, 6. De Angelis (San. Mar./Motobi) +0,907.Do 125 ccm: 1. Cortese (Něm./Aprilia) 1:47,399, 2. Terol (Šp./Aprilia) +0,209, 3. Faubel (Šp./Aprilia) +0,570, 4. Vázquez (Šp./Derbi) +1,014, 5. Zarco (Fr./Derbi) +1,202, 6. Salom (Šp./Aprilia) +1,392, ...16. KORNFEIL (ČR/Aprilia) +2,626.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.