REDAKČNÍ TEST: Před dvěma lety nahradil v nabídce Kawasaki oblíbenou pětistovku ER-5 nástupce s podobným názvem, Kawasaki ER-6. Ten se vyrábí ve dvou provedeních - N jako klasický naháč a F s celokapotáží. Protože klasický model ER-5 byl také naháč,
zvolili jsme pro test jaho nástupce právě verzi ER-6N.
Koncepce motoru je stále stejná - jde o řadový dvouválec, který vyniká silným zátahem od nízkých otáček a přitom kultivovaným chodem. Zdvihový objem motoru ale z hodnoty 499ccm narostl na 649ccm a tomu odpovídá i nárůst výkonu - zatímco ER-5 dosahovala výkonu 50 k, ER-6 již disponuje výkonem 72 k.
Motor je stále spřažen s šestirychlostní převodovkou a zadní kolo je poháněno řetězem. K výrazným změnám však došlo na výfukovém systému a podvozku. ER-6 totiž nemá klasický tubus výfuku jako její předchůdce, ale konstruktérům se podařilo opticky schovat výfuk pod motor a rám, takže nyní končí v ose kol pod nastavitelnou centální tlimucí a pružicí jednotkou.
A právě ta je druhou zásadní změnou - zastaralou klasickou jednoduchou koncepci dvou pružin a tlumičů, které umožňovaly pouze ruční změnu předpětí pružin, nahradila právě centrální pružicí a tlumicí jednotka, umístěná pod sedlem na pravé straně kyvné vidlice.
Suchá hmotnost 174 kg i nízké sedlo (výška 785mm) přímo předurčují motocykl jezdcům a pilotkám nižších postav a také začátečníkům. Tomu nahrávají rovněž skvělé jízdní vlastnosti, a to ať již při překlápění v zatáčkách, jistotě držení jízdní stopy v táhlých obloucích i při jízdě rovně, ale i neutrální chování při brzdění. To se mimochodem také zlepšilo montáží předního dvoukotouče.
ER-6 však nelze brát jen jako motorku pro začátečníky - i zkušeným jezdcům nabízí dostatek výkonu a umožňuje vychutnávat si jízdu především na zatáčkovitých silnicích. Za plynem jde dvouválec skvěle, a přitom ho není nutné permanentně vytáčet - již okolo 4000 otáček má dostatek síly na plynulé zrychlování. To se také projevuje ve vynikající spotřebě paliva okolo 5 litrů naturalu na 100 kilometrů jízdy.
Co nelze zapomenout je design. Ten je výrazně avantgardní - přední maska obsahuje dvě nad sebou umístěné paraboly pro potkávací i dálkové světlo, přední blinkry jsou integrovány do rohů krytu motoru a chladiče, palubní ukazatel disponuje analogovým atáčkoměrem a digitálním rychloměrem.
Motorka budí oprávněný zájem a líbí se na první pohled - zvláště v typické zelené barvě Kawasaki.
Co říci závěrem? Kawasaki ER-6 má nepochybný potenciál stát se legendou. Výkonný a kultivovaný motor, plnící emisní normu Euro III, s příjemným, lehce agresivním zvukem, vynikající jízdní vlastnosti, skvělou ergonomii, nízkou výšku a hmotnost a osloví tak širokou škálu zájemců. A přitom je nabízen za opravdu nízkou cenu - pouhých 169 tisíc korun.
Za laskavé zapůjčení děkujeme brněnskému zastoupení Kawasaki, společnosti ASKO KC s.r.o.
Zdroj: www.moto365.cz
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?