Do 88. ročníku legendárního francouzského závodu na dráze Circuit de la Sarthe naposledy nasadí své vozy TS050 HYBRID, které se již stihly zapsat do historie motorsportu.
Monopostu TS050 HYBRID s pohonem všech kol a výkonem 1 000 koní při premiéře v roce 2016 uteklo vítězství jen o dvě kola, avšak po návratu na Le Mans zde v letech 2018 i 2019 zvítězil. Nyní se chopí výzvy naposledy v samotném závěru epochy LMP1 a bude usilovat o hattrick, který by zároveň znamenal, že tým TOYOTA GAZOO Racing převezme současnou trofej pro vítěze již natrvalo.
Speciál TS050 HYBRID se do historie zapsal nejen jako první vítězný vůz Toyota na Le Mans a historicky nejrychlejší vůz na dráze Circuit de la Sarthe (s Kamuim Kobajašim při výjezdu z první startovní pozice v roce 2017), ale i model nastolující nová měřítka z pohledu spotřeby.
Vůz je při brzdění schopen rekuperovat úctyhodných 60 % kinetické energie, kterou během 24 hodin dokáže proměnit v cca 3 000 MJ hybridní posily – to od roku 2012 znamená nárůst o plných 150 %. Souběžně s tím v letech 2012 až 2019 došlo ke snížení spotřeby paliva o 35 % a během téhož období se časy na kolo zlepšily přibližně o 10 sekund.
Dva monoposty TS050 HYBRID se na startovním roštu s 60 vozy postaví čtyřem dalším strojům z kategorie LMP1, rovněž usilujícím o titul světového šampiona vytrvalostních soutěží FIA (WEC).
Le Mans je předposledním kolem sezóny WEC 2019-2020, v níž posádka vozu TS050 HYBRID č. 7 ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López (vítězové závodu ve Spa minulý měsíc) vede v celkovém žebříčku o 12 bodů. Druzí jsou Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima, vítězové posledních dvou ročníků závodu Le Mans, společně se stájovým kolegou Brendonem Hartleyem – příští víkend se však utkají o dalších 51 bodů.
Letos je to teprve počtvrté v 97leté historii závodu 24 hodin Le Mans, kdy se podnik koná v jiném měsíci než červnu; úplně první závod v roce 1923 se pořádal v květnu, zatímco ročník 1956 se jel v červenci, resp. kvůli vnitrostátní situaci ve Francii se soutěž v roce 1968 přesunula na září. Je to však vůbec poprvé, kdy na okruh nebudou moci zavítat diváci, což podnik připravuje o jedinečnou atmosféru, kterou tradičně vytváří přes 250 tisíc fanoušků vytrvalostních soutěží.
Tradice Le Mans však letos bude porušena i jinak. Konat se nebude oblíbená prohlídka speciálů v centru města ani spanilá jízda pilotů. Rovněž samotné závodění pojede podle upraveného harmonogramu. Z pohledu jezdců i dalších členů týmu bude zřejmě velmi náročný čtvrtek 17. září, na nějž připadá bezmála 11 hodin tréninkových jízd a kvalifikací. V návaznosti na hodinovou tréninkovou jízdu v pátek dopoledne se pořadí na startovním roštu rozhodne v nové soutěži hyperpole, kdy se o první startovní pozici utká vždy nejlepších šest vozů z každé kategorie.
TOYOTA bude usilovat o historicky šestou pole position, která je současně čtvrtou v řadě, čímž by se v dosavadním žebříčku rekordů mohla srovnat s Peugeotem na třetím místě a současně získat ideální startovní pozici pro nedělní závod, jenž začíná ve 14:30 a pojede za tmy po téměř polovinu času z celkových 24 hodin.
Hisatake Murata, prezident týmu: „Závod 24 hodin Le Mans je zlatým hřebem celého roku. Je to hlavní cíl a vždy ta největší výzva. Jsme hrdí na to, že se na tento závod připravujeme jako dvojnásobní vítězové a děláme vše pro to, abychom Le Mans vyhráli již potřetí za sebou. Naši pracovníci v Japonsku a Německu společně pracovali a pracují na maximum jako jeden tým, abychom tohoto snu dosáhli. Právě tento duch, jeden za všechny a všichni za jednoho, je ke zvládnutí specifických nároků Le Mans velmi důležitý. Za obvyklých okolností se těšíme na to, až budeme moci sdílet tuto výzvu přímo na okruhu s fanoušky, kteří vytvářejí jedinečnou atmosféru svým nadšením pro vytrvalostní soutěže. Letos nám budou chybět, takže to bude velmi zvláštní ročník, ale i tak jsme vděčni pořadatelům z ACO, že nám přes obtížné okolnosti dali možnost Le Mans opět zažít. Přestože se k nám fanoušci nemohou připojit v místě konání, doufáme, že jim doma připravíme pamětihodný závod 24 hodin Le Mans.“ Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Jsem již unavený z druhých míst na Le Mans. Skončil jsem takto již třikrát, takže jediným cílem vozu č. 7 je letos vyhrát. Le Mans je s ohledem na všechnu tu historii a obtížnost zisku vítězství skutečně mimořádným závodem. Koná se pouze jednou za rok a také je prioritou konstruktérů při navrhování vozu. Takže vše se dělá pro Le Mans a po celou sezónu jej nepouštíme z hlavy. Vloni jsme měli smůlu, ale tuto sezónu máme opět velkou šanci. TS050 HYBRID je skvělý vůz se dvěma skvělými jezdeckými sestavami. Jako vždy musíme v závodu odvést práci a udělat ta správná rozhodnutí.“
Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „V posledních dvou ročnících mohla naše sedmička na Le Mans zvítězit, ale bohužel nám to vždy uteklo, takže tentokrát opravdu chceme vyhrát. Věřím, že jednoho dnes se to stane – a doufám, že tomu bude letos, zejména proto, že pro TS050 HYBRID je to poslední účast na Le Mans. Je škoda, že s tímto úžasným vozem se nebudou moci rozloučit žádní diváci podél trati, ale doufám, že fanoušci budou sledovat závod v televizi a podpoří nás alespoň na dálku.“
José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Mám sice tři tituly mistra světa, ale Le Mans vždy byl pouze mým snem; vítězství v tomto závodu by bylo vyvrcholením mé soutěžní kariéry. Jsem v nejlepším týmu, TS050 HYBRID je neuvěřitelný stroj a mám ty nejlepší stájové kolegy, takže cíl je jednoznačně uprostřed stupňů pro vítěze. Ale Le Mans je nesmírně náročný a existuje spousta jezdců, kteří byli mnohokrát již blízko, ale nikdy nevyhráli. Mám štěstí, že jsem zde s TOYOTOU GAZOO Racing a mám příležitost bojovat o vítězství, takže do toho dám vše, abych tuto šanci využil.“
Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Je to největší závod roku, na nějž jsme čekali déle než obvykle. Měl jsem štěstí, že jsem se mohl jako jezdec zúčastnit několika úžasných ročníků historie Le Mans, a nyní chceme pro TOYOTU GAZOO Racing a pro TS050 HYBRID dosáhnout něčeho obzvláště mimořádného. Na Le Mans jsme s tímto vozem zvítězili dvakrát po sobě. Letošním cílem je vyhrát potřetí, a tak pro to uděláme vše. Bez fanoušků kolem trati bude letošní ročník dost nezvyklý a my se musíme této situaci přizpůsobit. Nijak to však neovlivni naši koncentraci a odhodlání; do bojů o vítězství dáme vše, co je v našich silách.“
Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Le Mans pro mne hodně znamená, je to skutečně mimořádný a jedinečný závod. Od mé první tamější účasti v roce 2012 bylo mým největším cílem vyhrát 24 hodin Le Mans, což se nezměnilo ani po dvou vítězstvích v uplynulých dvou letech. Všichni tam vyrážíme s jediným cílem. Je samozřejmě čest dvakrát Le Mans vyhrát a také se stát prvním japonským jezdcem, kterému se to podařilo, ale věřím, že tím to nekončí. Uvědomujeme si, jak těžké je tento závod vyhrát, protože pokazit se může cokoli, takže se plně koncentrujeme na svou práci.“
Brendon Hartley (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Le Mans je závod, který všichni toužíme vyhrát. Sníme o tom, že se vyšplháme až na nejvyšší stupínek pro vítěze. Letos to samozřejmě bez diváků bude hodně odlišné, ale bojovná atmosféra a výzva, kterou je k vítězství nutné překonat, bude stejná. Existuje ohromné množství proměnných, takže všichni musíme svoji práci odvést co nejdokonaleji, každý jeden v týmu musí spolupracovat jako jeden muž. Je to tak dlouhý a těžký závod, že se může stát cokoli, takže musíme být připraveni.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.