Závod v Silverstone měl být jasnou záležitostí Toyoty. Místo toho však japonský tým předvedl výkon, který jej může v konečném součtu ještě hodně mrzet.
Kvalifikace v Silverstone se stala jasnou záležitostí týmu Toyota GAZOO Racing. Zpočátku se zdálo, že si prototypy TS050 Hybrid bez problému jedou pro jasné vítězství a otázkou bylo jen v jakém pořadí projedou cílem. Koncem první hodiny závodu se na okruh sneslo pár dešťových kapek, které jakoby začaly smývat z jízdní dráhy Toyoty šťastnou stopu. U vozu #7, který v tu chvíli řídil Kamui Kobayashi se projevily problémy se stabilizátorem, japonský jezdec musel zpomalit a propadl se na čtvrté místo průběžného pořadí.
Po dvou hodinách se počasí dále zhoršilo a Porsche povolalo oba své vozy k výměně pneumatik. Naopak u Toyoty se rozhodli riskovat a ponechali své jezdce na trati. Tento risk však vedl pouze ke Kobayashimu výletu mimo trať a náskok druhého vozu TS050 Hybrid se rázem smrskl na několik sekund. Déšť ale netrval moc dlouho, trať začala znovu rychle osychat a Porsche muselo znovu k mechanikům, tentokrát pro suché slicky. Avšak vzápětí přišel další déšť, který vystavil stopku prototypu TS050 Hybrid #7. Při brždění se José María Lópezovi zablokovala zadní kola a neovladatelný prototyp se zastavil až o bezpečnostní bariéru. Náraz zdemoloval čelní partie a podepsal se i na opačné straně vozu. Na trať vyjel safety car a náskok druhé Toyoty #8 se rázem vypařil.
V poslední třetině závodu byli diváci svědky těsného souboje na čele, ve kterém zbylá Toyota tahala za kratší konec, ale štěstí se nakonec přeci jen k Toyotě obrátilo čelem. Po poslední zastávce v boxech se Porsche #2 vynořilo zpátky na druhém místě, jen několik málo sekund za Toyotou #8. V té chvíli se na okruh znovu snesla mírná aprílová sprška, ve které Sebastien Buemi zajel několik rychlých kol a uhájil první místo před zle dotírajícím soupeřem. Rozdíl v cíli činil pouhých 6,173 sec.
Havárií pochroumaná Toyota #7 se nakonec dostala do boxů, kde se ji mechanikům podařilo uvést do použitelného stavu. Oprava japonskému týmu zabrala dlouhých 66 minut, ale i tak se opravený vůz vydal zpátky na trať, aby zůstal klasifikován. V cíli to, po ztrátě 38 kol na vítěze, znamenalo 23. místo v celkovém pořadí a 4. pozici v kategorii LMP1.
Toshio Sato, president týmu: „Bylo to velmi dramatické, ale nejdůležitější je, že je José María López v pořádku. Navzdory výkonům v kvalifikaci jsme věděli, že v závodě Porsche tolik ztrácet nebude. Celý tým pracoval dobře, od začátku, až do konce. Samozřejmě je pro nás zklamání, že v cíli nejsou oba naše vozy na pódiu, ale jsem hrdý na výkon celého týmu. V prvé řadě chci vyzdvihnout výkon mechaniků, kterým se podařilo zprovoznit vůz po nehodě a vrátit jej zpátky na trať. S naší aerospcifikací pro vysoký přítlak jsem celkově spokojený, tento týden jsme předvedli velmi konkurenceschopné výkony. Nyní vše musíme doladit před dalším závodem ve SPA-Francorchamps, kde očekáváme další těsný souboj s Porsche.“
Mike Conway (Toyota TS050 Hybrid #7): „Výborný výkon #8, odvedli skvělou práci. První stint jsem měl dobrý, ale pak se objevily problémy se stabilizátorem. To výrazně ovlivnilo Kamuiovu jízdu a nakonec to vedlo k nehodě, kterou měl José María na mokru. Naštěstí to přečkal v pohodě. Mechanici odvedli senzační výkon a dostali auto zpátky na trať, za to jim patří velký dík. Byl to tvrdý víkend, měli jsme dobře připravený vůz a teď se již chystáme do SPA-Francorchamps.“
Kamui Kobayashi (Toyota TS050 Hybrid #7): „Gratuluji všem od #8 za jejich vítězství. My jsme dosáhli nejlepšího výkonu v kvalifikaci a vedli jsme i v první části závodu. Bohužel na konci Mikova prvního stintu odešel stabilizátor a to poznamenalo naši další jízdu. Auto ztratilo vyvážení a stabilitu. Je to škoda, přišli jsme o dobrý výsledek. Ukázali jsme naši výkonnost a vrátíme se v dalším závodě.“
José María López (Toyota TS050 Hybrid #7): „Závod začal dobře, ale na konci Mikova stintu nastal problém se stabilizátorem. Kamui odvedl skvělou práci, že nás udržel v závodě a já jsem si mohl vyjet ke svému stintu. Začalo pršet a já se blížil ke Copse. Myslím si, že to byla kombinace všeho, nefunkční stabilizátor, mokro a v okamžiku, kdy jsem se dotkl brzdy, škrtnul jsem kolem o obrubník a už se to vezlo. Náraz to byl pořádný, zpočátku jsem cítil i nějakou bolest, ale testy neukázaly žádný problém. Cítím se připravený na další závod.“
Sébastien Buemi (Toyota TS050 Hybrid #8): „Jsem velmi rád za toto vítězství. Od toho posledního uběhla už dlouhá doba, takže je to skvělé zahájení nové sezóny. Byl to těžký závod se šťastným koncem. Vůz byl rychlý a podařilo se nám do posledního stintu vyjet na čerstvých pneumatikách, což nám dalo rozhodující výhodu. Když jsem předjel Porsche, věděl jsem, že je to moje poslední šance. Oni byli na rovinkách rychlejší, díky aeru, takže jsem to musel zkusit a naštěstí to vyšlo.“
Anthony Davidson (Toyota TS050 Hybrid #8): „Je to úžasné, že naše posádka konečně dosáhla vítězství v závodě. Ale museli jsme si to dnes tvrdě odpracovat. Zvolili jsme správnou strategii v proměnlivých podmínkách i když jsme měli smůlu s výjezdem safety caru. Seb se na konci závodu ocitl pod velkým tlakem, ale zvládl to perfektně. Kazuki a já jsme ho podporovali z boxů a on to zajel skvěle. Nemůžeme být šťastnější.“
Kazuki Nakajima (Toyota TS050 Hybrid #8): „Jsem za toto vítězství hodně rád, protože je to s Anthonym a Sébastienem naše první společná výhra. A to spolu jezdíme už od roku 2015. Závod byl ve skutečnosti těžší, než se na první pohled mohlo zdát. Měli jsme velkou smůlu se safety carem a také na mokru to bylo velmi těžké. Měli jsme dobře připravené auto, ale u Porsche také nezaháleli a udělali nám to velmi těžké. V závěru odvedl Seb skvělou práci, věřili jsme mu, ale vůbec to nebylo snadné sledovat závěrečná kola.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.