Již tento víkend odstartuje v pořadí už třináctá sezona od znovuobnovení mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC. Oproti předchozím rokům však letos budeme jen horko těžko hledat hlavního favorita.
V minulosti, tedy v posledních třech sezonách, to nebylo tak těžké. Tovární tým Citröen ovládl všechno, co mohl a z José Marii Lópeze se stal král cestovních vozů. Mimochodem žádnému jinému jezdci se nepodařilo vyhrát šampionát hned ve své první sezoně a pak tohle vítězství ještě dvakrát obhájit.
Hattrick Andyho Priaulxe počítat nemůžeme, jelikož ten zvítězil i v poslední sezoně FIA ETCC, nicméně o rok dříve byl "až" třetí.
I v letošní sezoně se na startu sejdou vozy pěti automobilek, nicméně pouze dvě značky disponují továrními týmy.
HondaPrvním z nich je právě Honda, která by si po odchodu Citröenu ráda odlepila nálepku věčně druhých. Japonci již sice mají titul z roku 2013, nicméně ruku na srdce. Proti Ladě to tehdy neměli moc složité. Jezdecký titul jim však stále uniká. A je otázkou, jak dlouho ještě bude.
Z týmu totiž odešel Rob Huff, o kterém se říká, že zajede i na vratech od stodoly. Mnoho jezdců favorizuje Norberta Michelisze, nicméně maďarský oblíbenec Norbi ještě nikdy nebyl v situaci, kdy by bojoval o titul. Jeho týmového kolegu Monteira čeká již jedenáctá sezona. Největším úspěchem skončila pro portugalského jezdce právě loňská sezona, kdy o bod porazil Michelisze a bral třetí místo.
Třetím jezdcem Hondy bude letos Rio Michigami. Čtyřiačtyřicetiletý jezdec sice za sebou má slušné úspěchy v Super GT, nicméně se obávám, že jeho angažování bylo od Hondy krátkozraké.
Z táboru Hondy se sice ozývají zprávy o tom, jak přes zimu neskutečně zrychlili, nicméně to už je taková klasika týmu JAS Motorsport. Nechci továrnu Honda zbytečně podcenit, ale myslím, že jí i letos zůstane nálepka věčně druhých.
I letos pak budeme vídat Civic v privátních rukou a i letos tím týmem bude Zengö Motorsport. Zatímco Norbert Nagy v týmu Zoltána Zengä zůstává Ferencze Ficzu nahradil Aurélien Panis.
VolvoŠvédská automobilka byla velkým otazníkem již před loňskou sezonou a letos je snad ještě větším. Není pochyb o tom, že se Polestar Cyan Racing vloni závod od závodu zlepšoval. Není pochyb ani o tom, že další zlepšení přišlo během zimní přestávky a nedá se pochybovat ani o jezdecké sestavě.
Tu Volvo rozšířilo a výrazně posílilo. Rychlého Theda Björka tak doplnil jezdecký "univerzál" Nicky Catsburg a Argentinec Néstor Girolami. K tomu všemu přišel do týmu Yvan Muller, který zde působí jako vývojový jezdec a poradce. Prakticky skvělá kombinace.
O tom, že Volvo během zimy udělalo velký kus práce není pochyb. Otázkou je však jak velký kus práce je to oproti ostatním? To nejspíš neví ani ve Volvu, i když během testů na Monze svou opravdovou rychlost tajemně maskovali.
Pro mě rozhodně jedni z aspirantů na nejvyšší příčky. Girolami s Catsburgem budou velmi rychlí .
CitroënDalším z aspirantů na příčky nejvyšší, a pro mě i favorit číslo jedna, je rozhodně Rob Huff. A není to jen tím, že Huff dominoval předsezónním testům, ale především proto, že i po odchodu Citroënu jsou vozy C-Elysée stále měřítkem rychlosti.
Není tu ale pouze Huff. V týmu Sébastiena Loeba totiž budou pokračovat i letos Mehdi Bennani a Tom Chilton, kteří díky rychlým Citroënům dokážou vystrčit růžky. Tuto britsko-marockou dvojici pak doplní John Filippi, jenž strávil předchozí dvě sezony za volantem Chevroletu. Ačkoliv Korsičan neudělal svými výsledky příliš díru do světa, dá se očekávat, že díky změně závodní techniky opět o něco povyroste.
ChevroletNebudou chybět ani stárnoucí Chevrolety. Nebo spíš přestárlé? Ono je to vcelku jedno, i tak se stále najdou jezdci, kteří dokážou s těmito speciály zajet velké věci. A tím nemyslím Toma Coronela, který bude i letos s tímto vozem pokračovat, ale především Estebana Guerrieriho, jenž dokázal vloni s Chevroletem získat na domácí půdě v Argentině pole position. Guerrieri sice zatím nemá jistou kompletní sezonu, ale pracuje na tom, aby se tak stalo.
LadaAni po odchodu továrního týmu Lada Sport Rosneft se vozy Vesta TC1 nevytratí z WTCC. Francouzský tým RC Motorsport disponuje dvěma těmito vozy a v jednom z nich nastoupí synovec legendárního Yvana Mullera Yann Ehrlacher. Ten sice zazářil během předsezónních testů, nicméně od tohoto francouzského jezdce asi nemůžeme během jeho první sezony ve WTCC očekávat velké věci. Druhý jezdec dosud nebyl oznámen a ani se nedá očekávat, že se tak v blízké budoucnosti stane.
První závodní víkend odstartuje již tento týden v Maroku. Závody jsou naplánovány na nedělní podvečer a můžete je sledovat živě na Eurosportu. První jízda začíná v 17:30, druhá začíná o hodinu později.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.