Golf – nejúspěšnější evropský automobil – slaví 45 let. Dne 29. března 1974 zahájil Volkswagen v závodě Wolfsburg oficiálně výrobu budoucího bestselleru, který se stal nástupcem legendárního Brouka. Nikdo u Volkswagenu tehdy netušil, že zákazníci na celém světě koupí do dnešního dne více než 35 milionů vozů. Čistě matematicky je od zahájení výroby před 45 lety na celém světě objednáván nový vůz Golf každých 41 sekund – bez přerušení každý den. V průměru 780 000 vozidel za rok.
Ralf Brandstätter, provozní ředitel značky Volkswagen, k tomu říká: „Golf je srdcem naší značky. Jako žádný jiný automobil je ztělesněním pokroku a vyspělé techniky. Například bezpečnostní technika byla poprvé cenově dostupná pro miliony lidí až v Golfu, který tak utvářel život celých generací.“ Brandstätter dále zdůraznil: „Golf kromě toho již sedm generací přispívá k tomu, že se Volkswagen mohl jako značka i koncern vyvinout v jednoho z nejdůležitějších výrobců automobilů na světě.“
Dr. Stefan Loth, vedoucí výrobního závodu Volkswagen Wolfsburg, k tomu říká: „V roce 1974 stáli naši zaměstnanci před výzvou přechodu od Brouka ke Golfu. Od té doby jsme náš hlavní závod důsledně zdokonalovali a dnes ve Wolfsburgu vyrábíme kromě Golfu také modely e-Golf, Golf GTE, Golf Sportsvan a další tři modely.“
Golf bude jako jeden z mála univerzálních kompaktních modelů na světovém trhu i nadále nosným produktovým pilířem značky Volkswagen. Jeho nejmodernější pohony, asistenční, informační, zábavní a ovládací systémy budou zdrojem rozhodujících impulzů pro budoucnost mobility.
Důležitá data o debutu modelu Golf I:
29. 3. 1974: Z montážní linky sjel první Golf – zahájení sériové výroby 8. 7. 1974: Golf stojí v showroomech prodejců Volkswagen 5. 8. 1974: Zahájení dodávek nových vozů Golf zákazníkůmGolf I z roku 1974
Karoserie: dvoudveřová a čtyřdveřová se zadním výklopným víkem Interiér: pětimístný, objem zavazadlového prostoru 300 l, sklopná zadní sedadla Motory: zážehový čtyřválec 1,1 litru, 37 kW/50 k zážehový čtyřválec 1,5 litru, 51 kW/70 k Pohon: pohon předních kol, čtyřstupňová přímo řazená převodovka, na přání třístupňová samočinná převodovka Nejvyšší rychlost: 140 km/h (50 k, přímo řazená převodovka), 160 km/h (70 k, přímo řazená převodovka) Modely: Golf a Golf L (motor 50 k), Golf S a Golf LS (motor 70 k)BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.