Dnes představa, že by Peugeot koupil licenci na nový model od Bugatti, zní doslova jako sci-fi, v ranném období obou firem se však přesně toto odehrálo. Bugatti Type 19, vyráběné v licenci Peugeotu, se dokonce stalo tím nejprodávanějším Bugatti všech dob.
Bugatti bylo po většinu své existence známo pro rychlé a exkluzivní vozy, které vyhrávaly závody po celém světě. Nejinak tomu je i u moderní reinkarnace značky, která nabízí jedny z nejrychlejších a nejdražších vozů světa. Už v počátcích se italským konstruktérem Ettore Bugattim založená francouzská automobilka soustředila na vývoj sportovních vozů, samotný Ettore Bugatti však pracoval i na vývoji vozů pro jiné automobilky. Už první model, Bugatti Type 1, vznikl u italské firmy Prinetti & Stucchi. Bugatti Type 2 zase zaujal majitele automobilky De Dietrich natolik, že pro něj Bugatti vyvinul následující modely De Dietrich-Bugatti 3 až 7. Následující Type 8 a 9 zase vznikaly u německé automobilky Deutz. Ještě v době u Deutz vznikl i prototyp Type 10, který dal základ pozdějšímu Type 13, prvnímu opravdovému Bugatti.
Ani po rozjetí vlastní automobilky, produkující vozy pod jeho jménem, se však Ettore Bugatti zcela nevzdal prací pro jiné firmy. V roce 1911 navrhl malý lidový vůz pro německou automobilku Wanderer a prototyp dostal označení Bugatti Type 19. Vůz patřil do tehdy populární kategorie cyklovozů, těch nejjednodušších a nejlevnějších automobilů. Oproti konkurenci, které většinou disponovaly jedno nebo dvouválcovými motory, nabídl Bugatti vodou chlazený čtyřválec.
Wanderer však nakonec Bugattiho design odmítnul a začal s vývojem vlastního vozidla, modelu Wanderer W1 5/12 PS, který se ale Type 19 dost podobal. Poté byl ale model nabídnut francouzskému Peugeotu, který o výrobu projevil zájem. Nový vůz se představil na Pařížském autosalonu v roce 1912 pod názvem Peugeot Type BP1 Bébé. Oproti originálu se vůz na pohled lišil zejména změnou tvaru chladiče, oproti typické podkově na Type 19 se Bébé ukázalo se zaoblenou horní stranou chladiče a chromovaným logem Peugeot.
Peugeot už tou dobou nabízel celou modelovou řadu vozů, od malých rodinných vozů po velké sportovní modely jako byl například Peugeot Type 147. Kromě toho se pod značkou Lion-Peugeot nabízely menší lidové vozy od této původně nezávislé značky, kterou Peugeot převzal v roce 1910. Všechny modely obou značek do té doby prodávaly jen stovky kusů s nejprodávanějšími modely kolem tisíce vyrobených kusů.
Nový Peugeot Type BP1 Bébé se stal nejmenším modelem v tehdejší nabídce Peugeotu a jménem Bébé odkazoval na dřívější model Type 69 Bébé, který se prodával jen v roce 1905. Dvoumístný model tehdy zaujal jako velmi levný, ale zároveň i moderní a robustní vůz. Se 400 vyrobenými kusy v roce 1905 představoval 80% všech toho roku vyrobených Peugeotů a kromě Francie se nabízel i v zahraničí, hlavně v Británii, jeden kus se ale dostal dokonce až do Tibetu.
Také Type BP1 Bébé se vyznačoval zaměřením na co nejnižší cenu. Vůz už oproti předchozí generaci nabídl alespoň dveře, avšak pouze na levé straně, tedy na straně spolujezdce a v interiéru se nenacházel jediný ukazatel. Oproti prototypu se kvůli snížení ceny nahradila původní čtyřrychlostní převodovka od Bugattiho novou dvourychlostní a v pozdějších modelech třírychlostní. Nahrazen byl i motor, za řadový čtyřválec o objemu 855 ccm a výkonu 10 koní. Ten dokázal poslat méně než 350 kg vážící automobil na 60 km/h. To vypadá z dnešního pohledu směšně, Peugeot Bébé se však ve své době zapojil i do několika závodů a například závod na hoře Mont Ventoux v roce 1913 ve své třídě vyhrál.
Peugeot svému novému modelu důvěřoval a dopřál mu i odpovídající reklamu. Jedna z nich ukazovala Bébé jako ideální dopravní prostředek pro vesnického doktora, protože dokázal nahradit potřebné dva koně ale jen za cenu jednoho.
V prodeji se Bébé udrželo čtyři roky, za které se prodalo 3095 kusů vozidla. To z něj udělalo do té doby nejúspěšnější vozidlo značky, ale také jde dodnes o nejprodávanější vůz s původem u Bugatti. Nejprodávanější vozidlo přímo se značkou Bugatti, Type 44, vzniklo v 1095 exemplářích.
Dodnes se dochoval dokonce i původní prototyp Bugatti Type 19, který je vystaven v Musée National de l'Automobile ve francouzském Mulhouse. Peugeot Type BP1 Bébé se vzhledem k počtu vyrobených kusů dodnes dochovalo pouze několik, které se občas objeví v aukcích. Naposledy se jeden kus z roku 1914 prodal v aukci RM Sotheby's za 1,7 milionu korun.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.