Dnes představa, že by Peugeot koupil licenci na nový model od Bugatti, zní doslova jako sci-fi, v ranném období obou firem se však přesně toto odehrálo. Bugatti Type 19, vyráběné v licenci Peugeotu, se dokonce stalo tím nejprodávanějším Bugatti všech dob.
Bugatti bylo po většinu své existence známo pro rychlé a exkluzivní vozy, které vyhrávaly závody po celém světě. Nejinak tomu je i u moderní reinkarnace značky, která nabízí jedny z nejrychlejších a nejdražších vozů světa. Už v počátcích se italským konstruktérem Ettore Bugattim založená francouzská automobilka soustředila na vývoj sportovních vozů, samotný Ettore Bugatti však pracoval i na vývoji vozů pro jiné automobilky. Už první model, Bugatti Type 1, vznikl u italské firmy Prinetti & Stucchi. Bugatti Type 2 zase zaujal majitele automobilky De Dietrich natolik, že pro něj Bugatti vyvinul následující modely De Dietrich-Bugatti 3 až 7. Následující Type 8 a 9 zase vznikaly u německé automobilky Deutz. Ještě v době u Deutz vznikl i prototyp Type 10, který dal základ pozdějšímu Type 13, prvnímu opravdovému Bugatti.
Ani po rozjetí vlastní automobilky, produkující vozy pod jeho jménem, se však Ettore Bugatti zcela nevzdal prací pro jiné firmy. V roce 1911 navrhl malý lidový vůz pro německou automobilku Wanderer a prototyp dostal označení Bugatti Type 19. Vůz patřil do tehdy populární kategorie cyklovozů, těch nejjednodušších a nejlevnějších automobilů. Oproti konkurenci, které většinou disponovaly jedno nebo dvouválcovými motory, nabídl Bugatti vodou chlazený čtyřválec.
Wanderer však nakonec Bugattiho design odmítnul a začal s vývojem vlastního vozidla, modelu Wanderer W1 5/12 PS, který se ale Type 19 dost podobal. Poté byl ale model nabídnut francouzskému Peugeotu, který o výrobu projevil zájem. Nový vůz se představil na Pařížském autosalonu v roce 1912 pod názvem Peugeot Type BP1 Bébé. Oproti originálu se vůz na pohled lišil zejména změnou tvaru chladiče, oproti typické podkově na Type 19 se Bébé ukázalo se zaoblenou horní stranou chladiče a chromovaným logem Peugeot.
Peugeot už tou dobou nabízel celou modelovou řadu vozů, od malých rodinných vozů po velké sportovní modely jako byl například Peugeot Type 147. Kromě toho se pod značkou Lion-Peugeot nabízely menší lidové vozy od této původně nezávislé značky, kterou Peugeot převzal v roce 1910. Všechny modely obou značek do té doby prodávaly jen stovky kusů s nejprodávanějšími modely kolem tisíce vyrobených kusů.
Nový Peugeot Type BP1 Bébé se stal nejmenším modelem v tehdejší nabídce Peugeotu a jménem Bébé odkazoval na dřívější model Type 69 Bébé, který se prodával jen v roce 1905. Dvoumístný model tehdy zaujal jako velmi levný, ale zároveň i moderní a robustní vůz. Se 400 vyrobenými kusy v roce 1905 představoval 80% všech toho roku vyrobených Peugeotů a kromě Francie se nabízel i v zahraničí, hlavně v Británii, jeden kus se ale dostal dokonce až do Tibetu.
Také Type BP1 Bébé se vyznačoval zaměřením na co nejnižší cenu. Vůz už oproti předchozí generaci nabídl alespoň dveře, avšak pouze na levé straně, tedy na straně spolujezdce a v interiéru se nenacházel jediný ukazatel. Oproti prototypu se kvůli snížení ceny nahradila původní čtyřrychlostní převodovka od Bugattiho novou dvourychlostní a v pozdějších modelech třírychlostní. Nahrazen byl i motor, za řadový čtyřválec o objemu 855 ccm a výkonu 10 koní. Ten dokázal poslat méně než 350 kg vážící automobil na 60 km/h. To vypadá z dnešního pohledu směšně, Peugeot Bébé se však ve své době zapojil i do několika závodů a například závod na hoře Mont Ventoux v roce 1913 ve své třídě vyhrál.
Peugeot svému novému modelu důvěřoval a dopřál mu i odpovídající reklamu. Jedna z nich ukazovala Bébé jako ideální dopravní prostředek pro vesnického doktora, protože dokázal nahradit potřebné dva koně ale jen za cenu jednoho.
V prodeji se Bébé udrželo čtyři roky, za které se prodalo 3095 kusů vozidla. To z něj udělalo do té doby nejúspěšnější vozidlo značky, ale také jde dodnes o nejprodávanější vůz s původem u Bugatti. Nejprodávanější vozidlo přímo se značkou Bugatti, Type 44, vzniklo v 1095 exemplářích.
Dodnes se dochoval dokonce i původní prototyp Bugatti Type 19, který je vystaven v Musée National de l'Automobile ve francouzském Mulhouse. Peugeot Type BP1 Bébé se vzhledem k počtu vyrobených kusů dodnes dochovalo pouze několik, které se občas objeví v aukcích. Naposledy se jeden kus z roku 1914 prodal v aukci RM Sotheby's za 1,7 milionu korun.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.