Nákladní automobily Škoda? Legenda, kterou nezlikvidovali nacisté ani komunisté

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 27. července 2018, 13:07 Aktualizováno 27.7.2018, 13:16 Google+

Nákladní automobily Škoda 706 R vyrazily na silnice již krátce po druhé světové válce a velkou měrou se podílely na rekonstrukci republiky i na následujícím vzniku a rozvoji automobilky Liaz. Minulost tohoto oblíbeného náklaďáku však sahá až do let předválečných a válečných, kdy museli mladoboleslavští inženýři improvizovat a doslova riskovat životy pro poválečné blaho.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
škoda 706 R

škoda 706 R | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Škoda 706 R, která vyrazila na silnice již v roce 1945, totiž vycházela ze staršího modelu 706, který mladoboleslavská automobilka začala vyrábět již v roce 1939. Nový těžký náklaďák měl nahradit dvojici do té doby využívaných menší a lehčí nákladní automobil Škoda 606 vyráběný mezi lety 1930 až 1940.

Nový nákladní automobil, jehož číselné označení znamenalo sedmitunový šestiválec, se chlubil vznětovým motorem o objemu 8.5 litru s výkonem 81 kW, tedy cca 110 koní. Produkce zahájená v roce 1939 však nebyla snadné a  trvala pouze do roku 1943, kdy byla na pokyn německé armády zcela zastavena. Na tom měl největší podíl nedostatek materiálu a samozřejmě důležitější válečná výroba.

Mladoboleslavští technici, v jejichž čele stál Ing. Oldřich Meduna, se však škodováckého náklaďáku nechtěli vzdát. Za nejvyššího utajení tak začaly práce na novém modelu, který měl být připraven pro poválečnou rekonstrukci republiky.

Meduna se navíc nechtěl spokojit s obnovením výroby předválečného modelu a trval na inovacích. K těm měl patřit silnější motor ale i podvozek, který by mohl zvládnout i vyšší zatížení. Z toho ale nakonec sešlo a zůstalo u sedmituny. Pouze u některých modelů, zejména hasičských, pak docházelo k vyztužení šasi pro zvýšení nosnosti. To už ale předbíháme.

Ještě za války tak začal vývoj nového motoru i šasi, který byl však smrtelně nebezpečný. Pokud by nacisté zjistili, že výrobní či vývojové kapacity a finance směřují kamkoliv jinam než do válečné výroby, zřejmě by neváhali rozdávat ty nejtěžší tresty - tedy popravy. Technici proto údajně maskovali vývoj výkonnějšího motoru pracemi na německé technice a zkušební jízdy prototypu měly být maskovány převozem materiálů.

img-responsive

škoda 706 R | foto: wheelsage.org

Nový model 706 R, kdy písmenko R označuje Rekonstruovaný) tedy vznikal za války s představou, že jeho výroba bude zahájena ihned po válce. Tyto plány však zhatil nálet, který v posledních měsících války zasáhl mladoboleslavskou továrnu. Z trosek se sice podařilo sestavit několik prvních modelů 706 R, ty však byly nekompletní. Během plánů na rekonstrukci automobilky pak bylo rozhodnuto, že se výroba nákladních vozidel oddělení od výroby vozidel osobních.

A zatímco osobní vozy měly být i nadále vyráběny „Akciovou společností pro automobilový průmysl" v Mladé Boleslavi, výroba v té chvíli důležitějších nákladních vozidel a později i autobusů byla převedena do pražské Avie sídlící v Letňanech, která tou dobou pod ASNP, tedy dnešní Škodu, spadala. S výrobou letadel se totiž po válce příliš nepočítalo a navíc nebyly závody poničeny bombardováním.

Prezentace vozu 706 ROK určeného ke svozu odpadu. Jeho přední kabina pocházela z autobusu | zdroj: youtube.com

Základem nového stroje, který byl určen výhradně k silniční přepravě, byl lisovaný rám se třemi příčkami a zadní křížovou výztuhou. Obě nápravy byly uhé a o odprušení se staraly poloeliptická listová pera. Pod protáhlou kapotou se ukrýval řadový kapalinou chlazený šestiválec s rozvodem OHV.

Škoda 706 R dostala nový vznětový motor o objemu 11 782 ccm s výkonem 135 koní (99 kW), který byl skrze pětistupňovou manuální převodovku (+ jedna rychlost pro couvání) posílán na zadní kola.  Převodovka byla stále bez synchronů a tak se řidiči neobešli bez umění dvojitého vyšlapování spojky a meziplynů. Na zadní nápravě byl i redukční převod a u žádného modelu nesměla chybět dvojmontáž zadních pneumatik.

img-responsive

škoda 706 R | foto: wheelsage.org

Ještě v roce 1945 se tak k nelibosti tehdejších zaměstnanců Avie, kteří byli do té doby zvyklí pracovat na sofistikovaných letadlech, přesunula výroba náklaďáků a autobusů do pražských Letňan.

V padesátých letech však nastal další zvrat - komunistické vedení totiž rozhodlo o obnově výroby letadel v Avii a výroba nákladních Škodovek se tak znovu stěhovala - tentokrát do Libereckého kraje. Zde se o výrobu nejprve komponent a následně celých autobusů i nákladních vozidel staralo od roku 1951 několik podniků spadajících samostatně tou dobou již pod AZNP. Roku 1953 pak byla oficiálně založena automobilka LIAZ, jejímž prvním produktem byla právě Škoda 706 R a autobusy 706 RO.

img-responsive

Věrná replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO, foto: ČSAP Nymburk | foto: ČSAP Nymburk

V LIAZu pak probíhal další vývoj těchto náklaďáků, na jehož konci byly nákladní automobily 706 RT (Rekonstruovaný Trambusový) a oblíbené autobusy Škoda 706 RTO (rámový trambusový osobní). Více už by ale souviselo se samostatnou výrobou LIAZU, kterou jsme rozebírali nedávno.

Vytisknout

Diskuze: Nákladní automobily Škoda? Legenda, kterou nezlikvidovali nacisté ani komunisté

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Aukce filmových aut nabídne řadu skvostů ze sbírky George Barrise

Největší dražba filmových aut roku? Prodávat se bude KITT, Flintmobile,…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud