Nákladní automobily Škoda 706 R vyrazily na silnice již krátce po druhé světové válce a velkou měrou se podílely na rekonstrukci republiky i na následujícím vzniku a rozvoji automobilky Liaz. Minulost tohoto oblíbeného náklaďáku však sahá až do let předválečných a válečných, kdy museli mladoboleslavští inženýři improvizovat a doslova riskovat životy pro poválečné blaho.
Škoda 706 R, která vyrazila na silnice již v roce 1945, totiž vycházela ze staršího modelu 706, který mladoboleslavská automobilka začala vyrábět již v roce 1939. Nový těžký náklaďák měl nahradit dvojici do té doby využívaných menší a lehčí nákladní automobil Škoda 606 vyráběný mezi lety 1930 až 1940.
Nový nákladní automobil, jehož číselné označení znamenalo sedmitunový šestiválec, se chlubil vznětovým motorem o objemu 8.5 litru s výkonem 81 kW, tedy cca 110 koní. Produkce zahájená v roce 1939 však nebyla snadné a trvala pouze do roku 1943, kdy byla na pokyn německé armády zcela zastavena. Na tom měl největší podíl nedostatek materiálu a samozřejmě důležitější válečná výroba.
Mladoboleslavští technici, v jejichž čele stál Ing. Oldřich Meduna, se však škodováckého náklaďáku nechtěli vzdát. Za nejvyššího utajení tak začaly práce na novém modelu, který měl být připraven pro poválečnou rekonstrukci republiky.
Meduna se navíc nechtěl spokojit s obnovením výroby předválečného modelu a trval na inovacích. K těm měl patřit silnější motor ale i podvozek, který by mohl zvládnout i vyšší zatížení. Z toho ale nakonec sešlo a zůstalo u sedmituny. Pouze u některých modelů, zejména hasičských, pak docházelo k vyztužení šasi pro zvýšení nosnosti. To už ale předbíháme.
Ještě za války tak začal vývoj nového motoru i šasi, který byl však smrtelně nebezpečný. Pokud by nacisté zjistili, že výrobní či vývojové kapacity a finance směřují kamkoliv jinam než do válečné výroby, zřejmě by neváhali rozdávat ty nejtěžší tresty - tedy popravy. Technici proto údajně maskovali vývoj výkonnějšího motoru pracemi na německé technice a zkušební jízdy prototypu měly být maskovány převozem materiálů.
Nový model 706 R, kdy písmenko R označuje Rekonstruovaný) tedy vznikal za války s představou, že jeho výroba bude zahájena ihned po válce. Tyto plány však zhatil nálet, který v posledních měsících války zasáhl mladoboleslavskou továrnu. Z trosek se sice podařilo sestavit několik prvních modelů 706 R, ty však byly nekompletní. Během plánů na rekonstrukci automobilky pak bylo rozhodnuto, že se výroba nákladních vozidel oddělení od výroby vozidel osobních.
A zatímco osobní vozy měly být i nadále vyráběny „Akciovou společností pro automobilový průmysl" v Mladé Boleslavi, výroba v té chvíli důležitějších nákladních vozidel a později i autobusů byla převedena do pražské Avie sídlící v Letňanech, která tou dobou pod ASNP, tedy dnešní Škodu, spadala. S výrobou letadel se totiž po válce příliš nepočítalo a navíc nebyly závody poničeny bombardováním.
Základem nového stroje, který byl určen výhradně k silniční přepravě, byl lisovaný rám se třemi příčkami a zadní křížovou výztuhou. Obě nápravy byly uhé a o odprušení se staraly poloeliptická listová pera. Pod protáhlou kapotou se ukrýval řadový kapalinou chlazený šestiválec s rozvodem OHV.
Škoda 706 R dostala nový vznětový motor o objemu 11 782 ccm s výkonem 135 koní (99 kW), který byl skrze pětistupňovou manuální převodovku (+ jedna rychlost pro couvání) posílán na zadní kola. Převodovka byla stále bez synchronů a tak se řidiči neobešli bez umění dvojitého vyšlapování spojky a meziplynů. Na zadní nápravě byl i redukční převod a u žádného modelu nesměla chybět dvojmontáž zadních pneumatik.
Ještě v roce 1945 se tak k nelibosti tehdejších zaměstnanců Avie, kteří byli do té doby zvyklí pracovat na sofistikovaných letadlech, přesunula výroba náklaďáků a autobusů do pražských Letňan.
V padesátých letech však nastal další zvrat - komunistické vedení totiž rozhodlo o obnově výroby letadel v Avii a výroba nákladních Škodovek se tak znovu stěhovala - tentokrát do Libereckého kraje. Zde se o výrobu nejprve komponent a následně celých autobusů i nákladních vozidel staralo od roku 1951 několik podniků spadajících samostatně tou dobou již pod AZNP. Roku 1953 pak byla oficiálně založena automobilka LIAZ, jejímž prvním produktem byla právě Škoda 706 R a autobusy 706 RO.
V LIAZu pak probíhal další vývoj těchto náklaďáků, na jehož konci byly nákladní automobily 706 RT (Rekonstruovaný Trambusový) a oblíbené autobusy Škoda 706 RTO (rámový trambusový osobní). Více už by ale souviselo se samostatnou výrobou LIAZU, kterou jsme rozebírali nedávno.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?