Nákladní automobily Škoda? Legenda, kterou nezlikvidovali nacisté ani komunisté

škoda 706 R
škoda 706 R, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. července 2018 13:07 | akt. 27. července 2018 13:16
Sdílej:

Nákladní automobily Škoda 706 R vyrazily na silnice již krátce po druhé světové válce a velkou měrou se podílely na rekonstrukci republiky i na následujícím vzniku a rozvoji automobilky Liaz. Minulost tohoto oblíbeného náklaďáku však sahá až do let předválečných a válečných, kdy museli mladoboleslavští inženýři improvizovat a doslova riskovat životy pro poválečné blaho.

Škoda 706 R, která vyrazila na silnice již v roce 1945, totiž vycházela ze staršího modelu 706, který mladoboleslavská automobilka začala vyrábět již v roce 1939. Nový těžký náklaďák měl nahradit dvojici do té doby využívaných menší a lehčí nákladní automobil Škoda 606 vyráběný mezi lety 1930 až 1940.

Nový nákladní automobil, jehož číselné označení znamenalo sedmitunový šestiválec, se chlubil vznětovým motorem o objemu 8.5 litru s výkonem 81 kW, tedy cca 110 koní. Produkce zahájená v roce 1939 však nebyla snadné a  trvala pouze do roku 1943, kdy byla na pokyn německé armády zcela zastavena. Na tom měl největší podíl nedostatek materiálu a samozřejmě důležitější válečná výroba.

Mladoboleslavští technici, v jejichž čele stál Ing. Oldřich Meduna, se však škodováckého náklaďáku nechtěli vzdát. Za nejvyššího utajení tak začaly práce na novém modelu, který měl být připraven pro poválečnou rekonstrukci republiky.

Meduna se navíc nechtěl spokojit s obnovením výroby předválečného modelu a trval na inovacích. K těm měl patřit silnější motor ale i podvozek, který by mohl zvládnout i vyšší zatížení. Z toho ale nakonec sešlo a zůstalo u sedmituny. Pouze u některých modelů, zejména hasičských, pak docházelo k vyztužení šasi pro zvýšení nosnosti. To už ale předbíháme.

Ještě za války tak začal vývoj nového motoru i šasi, který byl však smrtelně nebezpečný. Pokud by nacisté zjistili, že výrobní či vývojové kapacity a finance směřují kamkoliv jinam než do válečné výroby, zřejmě by neváhali rozdávat ty nejtěžší tresty - tedy popravy. Technici proto údajně maskovali vývoj výkonnějšího motoru pracemi na německé technice a zkušební jízdy prototypu měly být maskovány převozem materiálů.

Nový model 706 R, kdy písmenko R označuje Rekonstruovaný) tedy vznikal za války s představou, že jeho výroba bude zahájena ihned po válce. Tyto plány však zhatil nálet, který v posledních měsících války zasáhl mladoboleslavskou továrnu. Z trosek se sice podařilo sestavit několik prvních modelů 706 R, ty však byly nekompletní. Během plánů na rekonstrukci automobilky pak bylo rozhodnuto, že se výroba nákladních vozidel oddělení od výroby vozidel osobních.

A zatímco osobní vozy měly být i nadále vyráběny „Akciovou společností pro automobilový průmysl" v Mladé Boleslavi, výroba v té chvíli důležitějších nákladních vozidel a později i autobusů byla převedena do pražské Avie sídlící v Letňanech, která tou dobou pod ASNP, tedy dnešní Škodu, spadala. S výrobou letadel se totiž po válce příliš nepočítalo a navíc nebyly závody poničeny bombardováním.

Základem nového stroje, který byl určen výhradně k silniční přepravě, byl lisovaný rám se třemi příčkami a zadní křížovou výztuhou. Obě nápravy byly uhé a o odprušení se staraly poloeliptická listová pera. Pod protáhlou kapotou se ukrýval řadový kapalinou chlazený šestiválec s rozvodem OHV.

Škoda 706 R dostala nový vznětový motor o objemu 11 782 ccm s výkonem 135 koní (99 kW), který byl skrze pětistupňovou manuální převodovku (+ jedna rychlost pro couvání) posílán na zadní kola.  Převodovka byla stále bez synchronů a tak se řidiči neobešli bez umění dvojitého vyšlapování spojky a meziplynů. Na zadní nápravě byl i redukční převod a u žádného modelu nesměla chybět dvojmontáž zadních pneumatik.

Ještě v roce 1945 se tak k nelibosti tehdejších zaměstnanců Avie, kteří byli do té doby zvyklí pracovat na sofistikovaných letadlech, přesunula výroba náklaďáků a autobusů do pražských Letňan.

V padesátých letech však nastal další zvrat - komunistické vedení totiž rozhodlo o obnově výroby letadel v Avii a výroba nákladních Škodovek se tak znovu stěhovala - tentokrát do Libereckého kraje. Zde se o výrobu nejprve komponent a následně celých autobusů i nákladních vozidel staralo od roku 1951 několik podniků spadajících samostatně tou dobou již pod AZNP. Roku 1953 pak byla oficiálně založena automobilka LIAZ, jejímž prvním produktem byla právě Škoda 706 R a autobusy 706 RO.

V LIAZu pak probíhal další vývoj těchto náklaďáků, na jehož konci byly nákladní automobily 706 RT (Rekonstruovaný Trambusový) a oblíbené autobusy Škoda 706 RTO (rámový trambusový osobní). Více už by ale souviselo se samostatnou výrobou LIAZU, kterou jsme rozebírali nedávno.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?