Nákladní automobily Škoda 706 R vyrazily na silnice již krátce po druhé světové válce a velkou měrou se podílely na rekonstrukci republiky i na následujícím vzniku a rozvoji automobilky Liaz. Minulost tohoto oblíbeného náklaďáku však sahá až do let předválečných a válečných, kdy museli mladoboleslavští inženýři improvizovat a doslova riskovat životy pro poválečné blaho.
Škoda 706 R, která vyrazila na silnice již v roce 1945, totiž vycházela ze staršího modelu 706, který mladoboleslavská automobilka začala vyrábět již v roce 1939. Nový těžký náklaďák měl nahradit dvojici do té doby využívaných menší a lehčí nákladní automobil Škoda 606 vyráběný mezi lety 1930 až 1940.
Nový nákladní automobil, jehož číselné označení znamenalo sedmitunový šestiválec, se chlubil vznětovým motorem o objemu 8.5 litru s výkonem 81 kW, tedy cca 110 koní. Produkce zahájená v roce 1939 však nebyla snadné a trvala pouze do roku 1943, kdy byla na pokyn německé armády zcela zastavena. Na tom měl největší podíl nedostatek materiálu a samozřejmě důležitější válečná výroba.
Mladoboleslavští technici, v jejichž čele stál Ing. Oldřich Meduna, se však škodováckého náklaďáku nechtěli vzdát. Za nejvyššího utajení tak začaly práce na novém modelu, který měl být připraven pro poválečnou rekonstrukci republiky.
Meduna se navíc nechtěl spokojit s obnovením výroby předválečného modelu a trval na inovacích. K těm měl patřit silnější motor ale i podvozek, který by mohl zvládnout i vyšší zatížení. Z toho ale nakonec sešlo a zůstalo u sedmituny. Pouze u některých modelů, zejména hasičských, pak docházelo k vyztužení šasi pro zvýšení nosnosti. To už ale předbíháme.
Ještě za války tak začal vývoj nového motoru i šasi, který byl však smrtelně nebezpečný. Pokud by nacisté zjistili, že výrobní či vývojové kapacity a finance směřují kamkoliv jinam než do válečné výroby, zřejmě by neváhali rozdávat ty nejtěžší tresty - tedy popravy. Technici proto údajně maskovali vývoj výkonnějšího motoru pracemi na německé technice a zkušební jízdy prototypu měly být maskovány převozem materiálů.
Nový model 706 R, kdy písmenko R označuje Rekonstruovaný) tedy vznikal za války s představou, že jeho výroba bude zahájena ihned po válce. Tyto plány však zhatil nálet, který v posledních měsících války zasáhl mladoboleslavskou továrnu. Z trosek se sice podařilo sestavit několik prvních modelů 706 R, ty však byly nekompletní. Během plánů na rekonstrukci automobilky pak bylo rozhodnuto, že se výroba nákladních vozidel oddělení od výroby vozidel osobních.
A zatímco osobní vozy měly být i nadále vyráběny „Akciovou společností pro automobilový průmysl" v Mladé Boleslavi, výroba v té chvíli důležitějších nákladních vozidel a později i autobusů byla převedena do pražské Avie sídlící v Letňanech, která tou dobou pod ASNP, tedy dnešní Škodu, spadala. S výrobou letadel se totiž po válce příliš nepočítalo a navíc nebyly závody poničeny bombardováním.
Základem nového stroje, který byl určen výhradně k silniční přepravě, byl lisovaný rám se třemi příčkami a zadní křížovou výztuhou. Obě nápravy byly uhé a o odprušení se staraly poloeliptická listová pera. Pod protáhlou kapotou se ukrýval řadový kapalinou chlazený šestiválec s rozvodem OHV.
Škoda 706 R dostala nový vznětový motor o objemu 11 782 ccm s výkonem 135 koní (99 kW), který byl skrze pětistupňovou manuální převodovku (+ jedna rychlost pro couvání) posílán na zadní kola. Převodovka byla stále bez synchronů a tak se řidiči neobešli bez umění dvojitého vyšlapování spojky a meziplynů. Na zadní nápravě byl i redukční převod a u žádného modelu nesměla chybět dvojmontáž zadních pneumatik.
Ještě v roce 1945 se tak k nelibosti tehdejších zaměstnanců Avie, kteří byli do té doby zvyklí pracovat na sofistikovaných letadlech, přesunula výroba náklaďáků a autobusů do pražských Letňan.
V padesátých letech však nastal další zvrat - komunistické vedení totiž rozhodlo o obnově výroby letadel v Avii a výroba nákladních Škodovek se tak znovu stěhovala - tentokrát do Libereckého kraje. Zde se o výrobu nejprve komponent a následně celých autobusů i nákladních vozidel staralo od roku 1951 několik podniků spadajících samostatně tou dobou již pod AZNP. Roku 1953 pak byla oficiálně založena automobilka LIAZ, jejímž prvním produktem byla právě Škoda 706 R a autobusy 706 RO.
V LIAZu pak probíhal další vývoj těchto náklaďáků, na jehož konci byly nákladní automobily 706 RT (Rekonstruovaný Trambusový) a oblíbené autobusy Škoda 706 RTO (rámový trambusový osobní). Více už by ale souviselo se samostatnou výrobou LIAZU, kterou jsme rozebírali nedávno.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.