Tanky Cromwell patřily na konci druhé světové války mezi nejrozšířenější britské obrněnce. Vyrobilo se jich přes 4.000 kusů a mezi vojáky si získaly skvělou pověst pro svou spolehlivost, rychlost a přesnost. Několika těmito tanky disponovala i Československá samostatná obrněná brigáda, která na nich v květnu 1945 dorazila do Plzně.
Tank Cromwell vzešel z neúspěchů britských tankových vojsk během obranných bojů ve Francii a bojů v severní Africe. Britské tankové síly byly totiž budovány podle koncepce, která vycházela ještě z první světové války. U křižníkových tanků tak byl kladen důraz na rychlost a schopnost zasadit překvapivý úder do týlu nepřítele podobně, jako kdysi jízda.
To si však vybralo svou daň na síle pancéřování a výzbroji. Po prvních střetech s mnohem pokročilejšími tanky německé armády bylo rozhodnuto o vývoji nových tanků, které by se těm německým vyrovnaly. Na konci vývoje stál právě Tank Cromwell, který patřil svou spolehlivostí, pancéřováním i rychlostí k tomu lepšímu, čím britská armáda disponovala. Do bojů byl ale nasazen až v roce 1944, kdy už Němci používali tanky Tiger a Panter, kterým se Cromwell nemohl rovnat.
Posádku tanku tvořil velitel, řidič, radista, střelec a nabíječ. Tank byl nejčastěji vybaven kanónem ráže 75 mm s drážkovanou hlavní a úsťovou rychlostí až 619 m/s. Další výzbroj tanku tvořily dva kulomety Besa 7,92 a granátomet. Bezpečí posádky zajišťoval silnější pancíř, který dosahoval tloušťky 32 až 76 mm.
O pohon se staral zážehový dvanáctiválec Rolls-Royce Meteor o výkonu 447 Kw (600 koní), jenž se vyznačoval svou vysokou spolehlivostí a tank díky němu dosahoval rychlosti 64 km/h. Byl však poměrně žíznivý. Se spotřebou dosahující 280-420 l/100 km na silnici a 420-560 l/100 km v terénu dokázal svou 527 litrovou nádrž vyprázdnit poměrně rychle. Další nevýhodou bylo časté vzplanutí těchto motorů po zásahu.
Tank zasáhl do bojů až po vylodění ve Francii roku 1944. Zde se však střetl s mnohem silnějšími tanky Tiger a Panter, proti kterým neměl šanci. Velitelé tak svým mužům doporučovali, aby využívali rychlost a manévrovací schopnosti svých tanků a ze soubojů se silnějším nepřítelem raději ustoupili. Se slabšími tanky si ale Cromwelly poradili bravurně. Posádky si je navíc rychle oblíbily. Cromwelly byly totiž na britské tanky až nevídaně spolehlivé a jejich kanóny přesné.
Tanky Cromwell byly přiděleny i k Československé samostatné obrněné brigádě. Ta kvůli nízkým stavům zasáhla do války až v roce 1944 během obléhání přístavu Dunkrerque, kde se opevnilo přes 12.000 německých vojáků. Přístav se sice dobít nepovedlo, ale díky jeho obklíčení bylo zabráněno vpádu početné německé posádky do týlu spojeneckých vojsk. Obránci Dunkerque se vzdali generálu Liškovi až 9. května 1945.
Během obléhání francouzského přístavu byla menší skupina vojáků odvelena, aby se mohla alespoň symbolicky zúčastnit osvobození Československa. Tito vojáci dorazili na svých tancích Cromwell do osvobozené Plzně teprve 9. května.
Tanky Cromwell se vyráběly až do roku 1950. Po druhé světové válce se účastnily bojů v První arabsko-izraelské válce, Korejské války a v menších počtech i občanské války v Řecku.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.