Ford Mustang Boss 302, ve kterém řádil i Travolta? Tohle auto je esencí Ameriky

Ford Mustang Boss 302
Ford Mustang Boss 302, foto: Rm Auctions
Antonín Marek , AutoRoad.cz 23. března 2018 16:38
Sdílej:

Ford Mustang Boss 302 se vyráběl pouze 2 roky, přesto se jedná o automobil, jehož reputace přetrvává i po více než 50 letech. Každý původní Boss 302 je sběratelskou záležitostí, nicméně tenhle kousek má ještě výraznější historii, díky účinkování ve filmu s Johnem Travoltou.

Ford Mustang Boss 302 se vyráběl pouze v letech 1969 a 1970 s jediným prostým účelem: homologovat upravený model pro populární závodní sérii SCCA Trans-Am, které se mohyl účastnit pouze vozy s motorem o objemu menším než 5 litrů (305 kubických palců).

Možná si říkáte, proč tolik úsilí kvůli jedinému závodu, ovšem Ford to věděl moc dobře. Hlavní soupeř Mustangu, Chevrolet Camaro, totiž tento šampionát v roce 1968 vyhrál, což vystřelilo prodejnost tohoto modelu až do nebes - samozřejmě na úkor Fordu.

Za vnikem modelu Boss 302 stojí dvojice Semon “Bunkie” Knudson a Larry Shinoda, oba přičemž oba původně pracovali pro konkurenční GM, nicméně Knudson v roce 1968 poněkud kontroverzně přestoupil k Fordu a krátce na to sebou stáhl i Shinoda, který byl velice talentovaným designérem s bohatými zkušenostmi. Pod rukami se mu zrodila například Corvetta Sting Ray z roku 1963 nebo redesignovaná Corvetta z roku 1968.

Po přechodu k Fordu se oba kolegové dostali k projektu, jehož cílem bylo postavit Mustang, který by splňoval požadavky pro šampionát Trans-Am a dokázal by zamést s Camarem. Projekt byl ale přísně utajen, takže kdykoliv se jich někdo zeptal, na jakém projektu to právě pracují, Larry vždy s úsměvem odpověděl „the Boss car". A tohle označení už modelu zůstalo, pouze ho doplnilo označení 302, které zdůrazňovalo objem motoru 4.94 litru.

V dnešní Evropě nám objem 4.9 litru přijde jako extrém, nicméně v USA to na přelomu šedesátých a sedmdesátých let nebylo nic moc. Technici z Fordu si však dali záležet, aby tenhle motor vynikal prakticky ve všem. Mezi nejvýraznější změny patřilo uchycení klikové hřídele k bloku 4 šrouby (namísto 2), instalace modifikované hlavy z 5.7 litrového motoru, unikátní vačky, kliková hřídel z kované oceli, výkonný karburátor, speciální přivod vzduchu a dvojité koncovky výfuku.

Ve výsledku tak nový motor dokázal točit více než 8000 otáček za minutu, což bylo samozřejmě nebezpečné pro jeho životnost. Automobilka proto instalovala omezovač, který ručičku otáčkoměru zastavil u 6 250 otáček.

Nebyl to však jen motor, který se dočkal úprav. Přepracovaný byl i podvozek, který dostal odolnější tlumiče, silnější zadní listové pružiny nebo silnější stabilizátory. Mimo to přibyl posilovač pro přední kotoučové a zadní bubnové brzdy, díky čemuž se řízení mnohonásobně zlepšilo a brzdy dokázaly reagovat téměř okamžitě.

1970 FORD MUSTANG BOSS 302

Tenhle bílý kousek s černými pruhy a červeným interiérem je ale obzvláště ceněný exemplář. Zahrál si totiž po boku Johna Travolty a zpěvačky Shanii Twain ve filmu Trading Paint, který by se měl v amerických kinech objevit již v tomto roce. Jeho příběh pak IMDB popisuje jako souboj otce a syna, kteří spolu bojují na závodní trati i v rámci rodiny.

Vůz bohužel není úplný originál, neboť jeho motor byl vyměněn v roce 1975 za nový. Všechno ostatní, včetně přívodu vzduchu, výfuků, omezovače otáček a přepracovaných svodů bylo zachováno a upraveno pro nový motor.

Vůz jsme objevili v nabídce aukční společnosti RM Sotheby's, podle které je součástí i řada originálních dokumentů. Nový šťastný majitel si tak bude moci prolistovat v záruce na vozidlo, nebo v původním uživatelském manuálu. Navíc je k vozu i ručně psaný čtyřstránkový dopis, který v roce 2010 sepsal jeho původní vlastník.

Stalo se
Mezinárodní scéna
Aston Martin Valkyrie

Valkyrie v ikonické britské závodní zelené! Aston Martin odhalil nové barvy a jezdce pro WEC a IMSA

Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.

Novinky ze světa EV
První elektrické Ferrari s interním označením F244

POTVRZENO: První elektrické Ferrari už letos. Upozorní na sebe umělým zvukem motoru

Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Autem na lyže do Itálie? Na co si dát pozor na silnicích, ale i u výbavy vašeho vozu

Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?

Novinky ze světa EV
Toyota vyvíjí rychlé tankování vodíku. Kamion stihne za osm minut

Správný směr pro Toyotu? Vyvíjí rychlé tankování vodíku

Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.