Ford Mustang Boss 302 se vyráběl pouze 2 roky, přesto se jedná o automobil, jehož reputace přetrvává i po více než 50 letech. Každý původní Boss 302 je sběratelskou záležitostí, nicméně tenhle kousek má ještě výraznější historii, díky účinkování ve filmu s Johnem Travoltou.
Ford Mustang Boss 302 se vyráběl pouze v letech 1969 a 1970 s jediným prostým účelem: homologovat upravený model pro populární závodní sérii SCCA Trans-Am, které se mohyl účastnit pouze vozy s motorem o objemu menším než 5 litrů (305 kubických palců).
Možná si říkáte, proč tolik úsilí kvůli jedinému závodu, ovšem Ford to věděl moc dobře. Hlavní soupeř Mustangu, Chevrolet Camaro, totiž tento šampionát v roce 1968 vyhrál, což vystřelilo prodejnost tohoto modelu až do nebes - samozřejmě na úkor Fordu.
Za vnikem modelu Boss 302 stojí dvojice Semon “Bunkie” Knudson a Larry Shinoda, oba přičemž oba původně pracovali pro konkurenční GM, nicméně Knudson v roce 1968 poněkud kontroverzně přestoupil k Fordu a krátce na to sebou stáhl i Shinoda, který byl velice talentovaným designérem s bohatými zkušenostmi. Pod rukami se mu zrodila například Corvetta Sting Ray z roku 1963 nebo redesignovaná Corvetta z roku 1968.
Po přechodu k Fordu se oba kolegové dostali k projektu, jehož cílem bylo postavit Mustang, který by splňoval požadavky pro šampionát Trans-Am a dokázal by zamést s Camarem. Projekt byl ale přísně utajen, takže kdykoliv se jich někdo zeptal, na jakém projektu to právě pracují, Larry vždy s úsměvem odpověděl „the Boss car". A tohle označení už modelu zůstalo, pouze ho doplnilo označení 302, které zdůrazňovalo objem motoru 4.94 litru.
V dnešní Evropě nám objem 4.9 litru přijde jako extrém, nicméně v USA to na přelomu šedesátých a sedmdesátých let nebylo nic moc. Technici z Fordu si však dali záležet, aby tenhle motor vynikal prakticky ve všem. Mezi nejvýraznější změny patřilo uchycení klikové hřídele k bloku 4 šrouby (namísto 2), instalace modifikované hlavy z 5.7 litrového motoru, unikátní vačky, kliková hřídel z kované oceli, výkonný karburátor, speciální přivod vzduchu a dvojité koncovky výfuku.
Ve výsledku tak nový motor dokázal točit více než 8000 otáček za minutu, což bylo samozřejmě nebezpečné pro jeho životnost. Automobilka proto instalovala omezovač, který ručičku otáčkoměru zastavil u 6 250 otáček.
Nebyl to však jen motor, který se dočkal úprav. Přepracovaný byl i podvozek, který dostal odolnější tlumiče, silnější zadní listové pružiny nebo silnější stabilizátory. Mimo to přibyl posilovač pro přední kotoučové a zadní bubnové brzdy, díky čemuž se řízení mnohonásobně zlepšilo a brzdy dokázaly reagovat téměř okamžitě.
1970 FORD MUSTANG BOSS 302
Tenhle bílý kousek s černými pruhy a červeným interiérem je ale obzvláště ceněný exemplář. Zahrál si totiž po boku Johna Travolty a zpěvačky Shanii Twain ve filmu Trading Paint, který by se měl v amerických kinech objevit již v tomto roce. Jeho příběh pak IMDB popisuje jako souboj otce a syna, kteří spolu bojují na závodní trati i v rámci rodiny.
Vůz bohužel není úplný originál, neboť jeho motor byl vyměněn v roce 1975 za nový. Všechno ostatní, včetně přívodu vzduchu, výfuků, omezovače otáček a přepracovaných svodů bylo zachováno a upraveno pro nový motor.
Vůz jsme objevili v nabídce aukční společnosti RM Sotheby's, podle které je součástí i řada originálních dokumentů. Nový šťastný majitel si tak bude moci prolistovat v záruce na vozidlo, nebo v původním uživatelském manuálu. Navíc je k vozu i ručně psaný čtyřstránkový dopis, který v roce 2010 sepsal jeho původní vlastník.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?