Ford Mustang Boss 302 se vyráběl pouze 2 roky, přesto se jedná o automobil, jehož reputace přetrvává i po více než 50 letech. Každý původní Boss 302 je sběratelskou záležitostí, nicméně tenhle kousek má ještě výraznější historii, díky účinkování ve filmu s Johnem Travoltou.
Ford Mustang Boss 302 se vyráběl pouze v letech 1969 a 1970 s jediným prostým účelem: homologovat upravený model pro populární závodní sérii SCCA Trans-Am, které se mohyl účastnit pouze vozy s motorem o objemu menším než 5 litrů (305 kubických palců).
Možná si říkáte, proč tolik úsilí kvůli jedinému závodu, ovšem Ford to věděl moc dobře. Hlavní soupeř Mustangu, Chevrolet Camaro, totiž tento šampionát v roce 1968 vyhrál, což vystřelilo prodejnost tohoto modelu až do nebes - samozřejmě na úkor Fordu.
Za vnikem modelu Boss 302 stojí dvojice Semon “Bunkie” Knudson a Larry Shinoda, oba přičemž oba původně pracovali pro konkurenční GM, nicméně Knudson v roce 1968 poněkud kontroverzně přestoupil k Fordu a krátce na to sebou stáhl i Shinoda, který byl velice talentovaným designérem s bohatými zkušenostmi. Pod rukami se mu zrodila například Corvetta Sting Ray z roku 1963 nebo redesignovaná Corvetta z roku 1968.
Po přechodu k Fordu se oba kolegové dostali k projektu, jehož cílem bylo postavit Mustang, který by splňoval požadavky pro šampionát Trans-Am a dokázal by zamést s Camarem. Projekt byl ale přísně utajen, takže kdykoliv se jich někdo zeptal, na jakém projektu to právě pracují, Larry vždy s úsměvem odpověděl „the Boss car". A tohle označení už modelu zůstalo, pouze ho doplnilo označení 302, které zdůrazňovalo objem motoru 4.94 litru.
V dnešní Evropě nám objem 4.9 litru přijde jako extrém, nicméně v USA to na přelomu šedesátých a sedmdesátých let nebylo nic moc. Technici z Fordu si však dali záležet, aby tenhle motor vynikal prakticky ve všem. Mezi nejvýraznější změny patřilo uchycení klikové hřídele k bloku 4 šrouby (namísto 2), instalace modifikované hlavy z 5.7 litrového motoru, unikátní vačky, kliková hřídel z kované oceli, výkonný karburátor, speciální přivod vzduchu a dvojité koncovky výfuku.
Ve výsledku tak nový motor dokázal točit více než 8000 otáček za minutu, což bylo samozřejmě nebezpečné pro jeho životnost. Automobilka proto instalovala omezovač, který ručičku otáčkoměru zastavil u 6 250 otáček.
Nebyl to však jen motor, který se dočkal úprav. Přepracovaný byl i podvozek, který dostal odolnější tlumiče, silnější zadní listové pružiny nebo silnější stabilizátory. Mimo to přibyl posilovač pro přední kotoučové a zadní bubnové brzdy, díky čemuž se řízení mnohonásobně zlepšilo a brzdy dokázaly reagovat téměř okamžitě.
1970 FORD MUSTANG BOSS 302
Tenhle bílý kousek s černými pruhy a červeným interiérem je ale obzvláště ceněný exemplář. Zahrál si totiž po boku Johna Travolty a zpěvačky Shanii Twain ve filmu Trading Paint, který by se měl v amerických kinech objevit již v tomto roce. Jeho příběh pak IMDB popisuje jako souboj otce a syna, kteří spolu bojují na závodní trati i v rámci rodiny.
Vůz bohužel není úplný originál, neboť jeho motor byl vyměněn v roce 1975 za nový. Všechno ostatní, včetně přívodu vzduchu, výfuků, omezovače otáček a přepracovaných svodů bylo zachováno a upraveno pro nový motor.
Vůz jsme objevili v nabídce aukční společnosti RM Sotheby's, podle které je součástí i řada originálních dokumentů. Nový šťastný majitel si tak bude moci prolistovat v záruce na vozidlo, nebo v původním uživatelském manuálu. Navíc je k vozu i ručně psaný čtyřstránkový dopis, který v roce 2010 sepsal jeho původní vlastník.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?