John Lennon možná nebyl takový Petrolhead jako ostatní muzikanti z jeho doby, nicméně i v jeho garáži se objevilo pár zajímavých kousků. Tím nejznámější bude nejspíš jeho psychedelický Rolls-Royce a tím nejméně známým "opičí motorka" Honda Z50 A z roku 1969. A právě tahle motorka se nyní objevila a míří rovnou do aukce.
Tzv. Monkey Bikes (opičí motorky), tedy motorky ze série Honda Z, byly původně určeny jako dětské motorky do japonských zábavních parků. Zcela neplánovaně se z nich stal hit, který milovali děti i dospělí. Honda se proto rozhodla zahájit jejich sériovou výrobu a první kousky dorazily do USA a Evropy v polovině šedesátých let 20. století.
Monkey Bikes byly poháněny vzduchem chlazeným čtyřtaktním motorem o objemu 49 ccm, který měl jeden válec, jeden karburátor a jeden výfuk. Jejich hlavním benefitem však byla jejich kompaktnost a naprostá nezdolnost. Díky své pověstné odolnosti mohly převážet i dospělé, ačkoliv jen v relativně nízkých rychlostech.
Díky své velikosti se také staly součástí mnoha závodních okruhů a rozsáhlých areálů, kde sloužily jako rychlý a mrštný přepravní prostředek, který lidem šetřil námahu i čas. Navíc mohly být snadno naloženy do kufru auta a přepraveny jinam.
John Lennon si Hondu Z50 A pořídil v roce 1969 a jezdil s ní převážně po rozlehlém areálu svého sídla Tittenhurst Park, které mělo rozlohu cca 28,3 hektarů. Častou cestou mělo být především vyzvedávání pošty a novin od přední brány. Jedna z fotografií však zachycuje Lennona jak na motocyklu cestuje se synem Julianem.
Motorky se Lennon zbavil spolu s nemovitostí Tittenhurst Park. Malá Honda ovšem nebyla nikým dále využívána, místo toho ji nový majitelé uložili na pár desetiletí a zřejmě ji nechali "vydělávat." A to se jim nejspíš skutečně podařilo, neboť motorka je v naprosto původní stavu, bez renovačních zásahů a s dokonalou patinou. Je k ní i řada originálních dokumentů, které její historii potvrzují.
Pokud byste se o tomto zajímavém motocyklu chtěli dozvědět něco víc, můžete se podívat na stránky aukčního webu H&H Auctions. Vyvolávací cena je 10 000 liber (289 300 Kč), ovšem společnost odhaduje, že konečná cena by se mohla pohybovat v rozmezí 20 000 - 40 000 liber, tedy cca 578 600 Kč - 1 157 200 Kč, což by z tohoto prcka mohlo učinit vůbec nejdražší "Monkey Bike" historie.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.