S tímhle strojem řádil Lennon na svém sídle. Je v původním stavu a míří do aukce

John Lennon na svém "Monkey Bike" Honda Z50A
John Lennon na svém "Monkey Bike" Honda Z50A, foto: H&H Classics
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. února 2018 14:28 | akt. 27. února 2018 11:10
Sdílej:

John Lennon možná nebyl takový Petrolhead jako ostatní muzikanti z jeho doby, nicméně i v jeho garáži se objevilo pár zajímavých kousků. Tím nejznámější bude nejspíš jeho psychedelický Rolls-Royce a tím nejméně známým "opičí motorka" Honda Z50 A z roku 1969. A právě tahle motorka se nyní objevila a míří rovnou do aukce.

Tzv. Monkey Bikes (opičí motorky), tedy motorky ze série Honda Z, byly původně určeny jako dětské motorky do japonských zábavních parků. Zcela neplánovaně se z nich stal hit, který milovali děti i dospělí. Honda se proto rozhodla zahájit jejich sériovou výrobu a první kousky dorazily do USA a Evropy v polovině šedesátých let 20. století.

Monkey Bikes byly poháněny vzduchem chlazeným čtyřtaktním motorem o objemu 49 ccm, který měl jeden válec, jeden karburátor a jeden výfuk. Jejich hlavním benefitem však byla jejich kompaktnost a naprostá nezdolnost. Díky své pověstné odolnosti mohly převážet i dospělé, ačkoliv jen v relativně nízkých rychlostech.

Díky své velikosti se také staly součástí mnoha závodních okruhů a rozsáhlých areálů, kde sloužily jako rychlý a mrštný přepravní prostředek, který lidem šetřil námahu i čas. Navíc mohly být snadno naloženy do kufru auta a přepraveny jinam.

John Lennon si Hondu Z50 A pořídil v roce 1969 a jezdil s ní převážně po rozlehlém areálu svého sídla Tittenhurst Park, které mělo rozlohu cca 28,3 hektarů. Častou cestou mělo být především vyzvedávání pošty a novin od přední brány. Jedna z fotografií však zachycuje Lennona jak na motocyklu cestuje se synem Julianem.

Motorky se Lennon zbavil spolu s nemovitostí Tittenhurst  Park. Malá Honda ovšem nebyla nikým dále využívána, místo toho ji nový majitelé uložili na pár desetiletí a zřejmě ji nechali "vydělávat." A to se jim nejspíš skutečně podařilo, neboť motorka je v naprosto původní stavu, bez renovačních zásahů a s dokonalou patinou. Je k ní i řada originálních dokumentů, které její historii potvrzují.

Pokud byste se o tomto zajímavém motocyklu chtěli dozvědět něco víc, můžete se podívat na stránky aukčního webu H&H Auctions. Vyvolávací cena je 10 000 liber (289 300 Kč), ovšem společnost odhaduje, že konečná cena by se mohla pohybovat v rozmezí 20 000 - 40 000 liber, tedy cca 578 600 Kč - 1 157 200 Kč, což by z tohoto prcka mohlo učinit vůbec nejdražší "Monkey Bike" historie.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.