Určitě vás překvapí, jak těžké bylo vybrat následující vozy. Pokud se podíváme do historie, úspěšných a krásných automobilů se u nás vyrobilo opravdu velké množství. Některé z nich nás ale v zahraničí nikdy proslavit nemohly, neboť z různých důvodů nikdy neopustili státní hranice či samotné brány automobilky (např. koncepty). Nakonec jsme pro vás vybrali tyto:
NW Präsident (1898)
Za vznikem prvního sériově vyráběného vozu na území našeho státu stála fabrika s názvem „Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft“. Zkráceně se označovala jako NW a důležité je, že z ní později vznikla kopřivnická Tatra. Vůz byl poháněn vzadu umístěným dvouválcovým motorem o objemu 2,7 litru a výkonu necelých 5 kW, což mu umožňovalo jízdu rychlostí kolem 30 km/h.
Tatra 87 (1937)
Tento aerodynamický vůz se světu představil v roce 1937 a navázal na předcházející kopřivnický automobil podobné konstrukce – Tatra 77, který se stal průkopníkem aerodynamických tvarů. Duchovním otcem je Hans Ledwinka, který se dokonce podílel i na výrobě předchozího automobilu NW Präsident. Dodnes je Tatra 87, zejména pro své tvary a celkovou koncepci konstrukce, obdivována na nejrůznějších veteránských přehlídkách a soutěžích. V mezinárodním měřítku jde určitě o nejvyhledávanější veteránský vůz celé československé automobilové historie. Největší ohlas však měla mezi lety 1947 až 1950, kdy s ní cestovatelská dvojice Hanzelka a Zikmund podnikla výpravy do jižní Ameriky a Afriky.
Velorex (1945)
Známý také jako hadraplán, je původně tříkolové vozítko s trubkovým rámem potaženým koženkou. Jedná se o jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě. Velorex byl původně vyráběn jako malosériová výroba bratrů Stránských, později ve velodružstvu Solnice jako vozítko pro invalidy. Po ukončení výroby tříkolových Velorexů, kterých se vyrobilo přes 15 tisíc kusů, byly vyráběny ještě čtyřkolové Velorexy. Ty však nikdy nedosáhly slávy tříkolových předchůdců. Velorexy je možné najít po celé Evropě, několik jich jezdí i v Asii, v Americe a jeden dokonce v Austrálii. Nejslavnější z Velorexů si zahrál ve filmu Vrchní, prchni!, nicméně Velorex se objevil i v zahraničí, například v nizozemském filmu Momentky či britském pořadu Top Gear.
Tatra 603 (1956)
Nebo také „šestsettrojka“ byla nástupcem Tatry 600 Tatraplan, a byla posledním vozem slavné řady s proudnicovou karoserií. Vyráběla se téměř dvacet let, během kterých vzniklo více než 20 tisíc exemplářů. Ve své době se jednalo o největší pýchu českého automobilového průmyslu, a i když o ní byl velký zájem i na západě, mimo východní blok se jich dostalo jen velmi málo. Vůz byl dlouhý pět metrů, vážil lehce pod 1,5 tuny a poháněl jej vidlicový osmiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 70 kW. Maximální rychlost byla kolem 160 km/h.
Škoda 1000/1100 MBX (1960)
Historie MBX se začala psát již v roce 1960. To okřídlený šíp vyrobil v pobočném závodě v Kvasinách dva prototypy s interním označením 990 Tudor. Oba se vyznačovaly karosérií s negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické zadní sklo, a bezrámovými okny dveří. Premiéra na ženevském autosalonu proběhla podle očekávání úspěšně, do výroby se ale tudor, s vysokým podílem ruční práce, dostal až v říjnu 1966.
Pod kapotou 1000 MBX se objevil litrový zážehový čtyřválec o výkonu 52 koní s točivým momentem 75,5 Nm. Už od listopadu 1967 byla ve výrobě dynamičtější verze 1100 MBX se zážehovou jedenáctistovkou o stejném výkonu 52 koní, avšak s točivým momentem 81,4 Nm. Provedení 1100 MBX se do roku 1969 vyrobilo 1114 kusů, celkově tak vzniklo 2517 kusů tudoru, všechny ve verzi De Luxe. Většina vyrobených kusů se prodala mimo Československo, což mimo jiné přispělo k popularizaci Škody v zahraničí.
Škoda 110 R (1970)
Elegantní sportovní kupé, nabízející nízkou váhu, aerodynamické tvary, motor vzadu a pohon zadních kol. Škoda 110 R představovala řidičům východního bloku alternativu k Porsche 911, a lidé si ji zamilovali. Pod kapotou se nacházel čtyřválcový motor o objemu 1,107 cm3. Ten produkoval až 46 kW (cca 62 koní), což dokázalo aerodynamické 880 kilogramů vážící erko rozpohybovat až k maximální rychlosti 140 km/h.
Kupé bylo vybaveno čtyřmi sedačkami, oficiálně šlo ale o vůz 2 + 2, kdy si komfortní jízdu mohli užít pouze cestující na předních sportovních sedačkách. Zadní dvě místa byla pouze nouzová. Velice významnou součástí modelu Škoda 110 R jsou jeho závodní deriváty. Jedním z nich je světoznámá Škoda 130 RS. Ta si v průběhu sedmdesátých let získala popularitu a hlavně respekt napříč celým závodním světem.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.