Předchůdce vozů SUV značky Škoda slaví kulaté narozeniny: Právě před 50 lety, 2. prosince 1966, byla v novozélandském městě Otahuhu zahájena výroba vozidel Škoda Trekka. Do roku 1972 vzniklo téměř tři tisíce těchto vozů.
„Škoda se vždy snažila o řešení šitá na míru konkrétním trhům,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, a dodává: „Trekka, vůz se zvýšenou průchodností terénem, vytvořený ve spolupráci mladoboleslavské automobilky se zástupci novozélandského importéra a místních specializovaných firem, je typickým příkladem tohoto přístupu.“ Automobilka z Mladé Boleslavi novozélandský trh objevila velmi záhy: Vozy Laurin & Klement byly na Nový Zéland exportovány již před více než 100 lety. Importérem vozů značky Škoda, dodávaných na Nový Zéland z daňových a celních důvodů v demontovaném stavu (CKD – completely knocked down), byla od roku 1956 společnost Motor Industries International v Otahuhu. Vývoj „poloterénního“ vozidla pro potřeby místních farmářů, řemeslníků a obchodních zástupců probíhal ve spolupráci tamních firem se specialisty mladoboleslavské automobilky.
V letech 1965-1966 vzniklo několik návrhů a prototypů, které nesly rukopis bývalého vedoucího vývoje karoserií automobilů Škoda Josefa Velebného a novozélandského designera George Taylora. Z Mladé Boleslavi byl v rozloženém stavu dodáván podvozek na bázi vozu Škoda Octavia, lišící se především zkrácením rozvoru z 2389 mm na 2165 mm a úpravou stálého převodu nápravy z 4,78 na 5,25. Na vynikající světlé výšce 190 mm měly podíl pneumatiky s rozměrem 5,90 x 15“, nabídka výbavy na přání zahrnovala diferenciál Balanced Traction s uzávěrkou – to vše rapidně zlepšilo průchodnost vozu s pohonem zadních kol i v terénu. K výhodám vozu Trekka patřilo nezávislé zavěšení všech kol a tuhý páteřový rám podvozku. Vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3 dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti 105-110 km/h při provozním podmínkám adekvátní spotřebě 11 l na 100 km.
Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. Vozy Trekka, nabízené též pod označením Škoda Trekka, byly dlouhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Samotný vůz vážil 920-980 kg, užitečná hmotnost dosahovala 450-500 kg. V období 1966-1972 vznikly téměř tři tisíce těchto terénních vozů, zřejmě historicky prvního automobilu navrženého a vyráběného na Novém Zélandu. K exportním trhům patřila Austrálie, Fidži, Samoa a Vietnam. Podobný koncept použila československá automobilka i v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozeběhla výroba obdobného lehkého užitkového vozidla Skopak (Škoda-Pákistán). České vozy se na Novém Zélandu úspěšně prodávají i dnes, stejně jako v Austrálii a na dalších 100 světových trzích.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?