GTI, tři magická písmena, vyzařující ryzí radost. Nyní se začíná psát další kapitola úspěšné historie sportovních kompaktních vozů Volkswagen v podobě nového modelu Polo GTI. Nejsportovnější verze poslední, šesté generace, již usedla do startovacích bloků a slibuje ryzí dynamiku. Do oblasti trojciferných čísel se ručička rychloměru přehoupne po uplynutí 6,6 sekundy, v případě potřeby se zastaví až na 237 km/h.
Polo GTI s přeplňovaným motorem o výkonu 147 kW/200 k, sportovním podvozkem, jehož světlá výška je o 15 mm nižší, a typickými vnějšími i vnitřními znaky GTI v duchu tradic je skutečným požitkem. À propos tradice: Nejen slavný „velký bratr“ Golf GTI má dlouhou historii, i Polo GTI se může ohlížet na řadu sportovních předchůdců, z nichž každý dokáže fascinovat. Přibližme si historii rychlých verzí modelu Polo, která začala již v roce 1979.
„Lehká váha“ se spoilerem: Polo I GT (1979)
Již v roce 1979 vyvolala pozdvižení varianta GT na základě první generace modelové řady Polo. Sportovní verze tehdy ještě nové modelové řady Polo se nemusela po vizuální stránce před nikým schovávat. Dynamický charakter prvního sportovního modelu Polo dávaly najevo rozmanité stylistické prvky, mezi něž patří především červený rámeček masky chladiče ve stylu modelu Golf I GTI, černo-červeně lakovaná kola, decentní přední spoiler, ozdobné lišty a loga „GT“. Pod kapotou pracoval malý atmosférický motor o objemu 1,3 litru. S výkonem 44 kW/60 k sice nebyl žádným „svalovcem“, ale pro Polo I s necelými 700 kilogramy to postačovalo k velmi dynamické jízdě.
Ve znamení „G“: Polo II GT G40 (1987)
O „malém Wolfswagenu“ – vlčím voze – hovořila tehdejší reklama na nové Polo GT G40. A rozhodně nepřeháněla. Pozoruhodný výkon 85 kW/115 k ze zdvihového objemu pouhých 1,3 litru, nejvyšší rychlost 196 km/h – to bylo v roce 1987 u malého vozu skutečně neslýchané. Za tím stálo mechanicky poháněné spirálové dmychadlo, které přivádělo do válců ochlazovaný stlačený vzduch, což vedlo k výraznému zvýšení výkonu. Označení „G40“ bylo odvozeno od tvaru dmychadla, který se podobá písmenu „G“.
Poprvé s „I“: Polo III GTI (1998)
V roce 1998 dostalo Polo poprvé dodatečné označení se „třemi magickými písmeny“: GTI. Volkswagen tehdy omezil výrobu prvního modelu Polo GTI na 3000 vozů a toto množství bylo zanedlouho vyprodáno. Nový motor 1,6 litru s výkonem 88 kW/120 k a chutí po otáčkách zrychlil Polo GTI z klidu na 100 km/h za 9,1 sekundy. Sportovní podvozek, převzatý z modelu Polo 1.6 (74 kW/100 k), měl ve variantě GTI o dalších 10 mm sníženou světlou výšku. Malý „silák“ dával však svůj potenciál najevo spíše zdrženlivě. Pouze pohledná 15“ kola BBS z lehké slitiny a ohnivě červenou barvou lakované brzdové třmeny prozrazovaly přítomnost sportovního ducha.
Působivý návrat s přeplňovaným motorem: Polo IV GTI (2006)
Po několikaleté přestávce byla v roce 2006 uvedena na trh další verze GTI modelu Polo. Motor 1,8 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, byl vyladěn na 110 kW/150 k a s vozem Polo o hmotnosti pouhých 1200 kg měl snadnou práci. Mimořádnou „lahůdkou“ byla verze „Cup Edition“ o výkonu 132 kW/180 k, jejíž vzhled připomínal závodní vozy z pohárových závodů Polo Cup. Toto Polo dokázalo ohromit zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a nejvyšší rychlostí 225 km/h.
Svalnatý malý vůz: Polo V GTI (2010)
Také předchůdce nového modelu Polo GTI se měl čím pochlubit. Jeho motor 1.4 TSI s přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem poskytoval nejvyšší výkon 132 kW/180 k a fanouškům vozů GTI snadno vlil do žil pořádnou dávku adrenalinu. Při sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu zvládl sprint z klidu na 100 km/h za 6,9 sekundy.
V roce 2014 následovalo další zvýšení dynamiky. Motor TSI poskytoval nejvyšší výkon 141 kW/192 k a umožňoval jízdu nejvyšší rychlostí až 236 km/h. A pro individualisty byl na přání k dispozici podvozek „Sport Select“ se sadou „Sport Performance Kit“ pro ještě podmanivější zážitky z dynamické jízdy.
Fanoušci modelu Polo se však již nyní mohou těšit na nové, ještě dynamičtější GTI šesté generace modelové řady Polo. Na českém trhu již v předprodeji za cenu od 569 900 Kč.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?