Hans Ledwinka stojí na prahu síně slávy

ar1, 18. května 2005, 16:46 Google+

Geniální konstruktér Tatry Kopřivnice Hans Ledwinka (1878-1967) se jako první osobnost české automobilky může stát členem síně slávy automobilismu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hans Ledwinka

Hans Ledwinka | foto: AUTO forum

Sdílejte článek

Do boje za jeho povýšení mezi elitu se paradoxně nepustili Češi, ale nizozemští příznivci tatrovek. Okamžitě se ale připojilo kopřivnické muzeum Tatry.

Pokud by Ledwinka uspěl, dostane se do společnosti legend Henryho Forda, Rudolfa Diesela, Enza Ferrariho, Ferdinanda Porsche, Ettore Bugattiho nebo Armanda Peugeota.

Více na serveru Novinky.cz http://www.novinky.cz/05/66/43.html

Zdroj: Josef Gabzdyl, Právo

Miniportrét:
Ledwinka Hans (1878)

Konstruktér převážně československých automobilů, narozený v rakouském Klosterneuburgu, nedosáhl sice popularity svého krajana Ferdinanda Porsche, ale odborný svět ho cení neméně vysoko pro bohatství nápadů a mnoha jeho vynálezům přiznává prioritu. Milníky v historii automobilu se staly zejména jeho bezrámový podvozek s centrální troubou, bezkloubová kyvadlová náprava, vzduchem chlazený motor s protilehlými válci uložený v zádi vozu či proudnicová karoserie bez stupaček. Všechny tyto nápady realizoval ve dvacátých a třicátých letech jako technický ředitel kopřivnické automobilky Tatra. S ní, tehdy ještě "Kopřivnickou vozovkou", se seznámil již v r. 1897 jako vyučený mistr v kovárně. Od r. 1905 zde byl šéfkonstruktérem a mj. zavedl mezi lety 1911 a 1914 jako první do sériové výroby brzdy na všech kolech. Pak na čas přešel k rakouské firmě Steyr, v r. 1921 se ale vrátil do Kopřivnice. Přestože se významně zasloužil o světovou pověst značky Tatra, strávil po válce od roku 1945 šest let v československém vězení, ač mu bylo již bezmála 70 let a byl čestným doktorem vídeňské univerzity. Konec života prožil jako odborný technický poradce v Mnichově.

Foto: Tatra
Vytisknout

Diskuze: Hans Ledwinka stojí na prahu síně slávy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat ?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

reklama

Doporučujeme

Q7

Audi Q7: Nové fotografie

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud