Hans Ledwinka stojí na prahu síně slávy

ar1, 18. května 2005, 16:46 Google+

Geniální konstruktér Tatry Kopřivnice Hans Ledwinka (1878-1967) se jako první osobnost české automobilky může stát členem síně slávy automobilismu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hans Ledwinka

Hans Ledwinka | foto: AUTO forum

Sdílejte článek

Do boje za jeho povýšení mezi elitu se paradoxně nepustili Češi, ale nizozemští příznivci tatrovek. Okamžitě se ale připojilo kopřivnické muzeum Tatry.

Pokud by Ledwinka uspěl, dostane se do společnosti legend Henryho Forda, Rudolfa Diesela, Enza Ferrariho, Ferdinanda Porsche, Ettore Bugattiho nebo Armanda Peugeota.

Více na serveru Novinky.cz http://www.novinky.cz/05/66/43.html

Zdroj: Josef Gabzdyl, Právo

Miniportrét:
Ledwinka Hans (1878)

Konstruktér převážně československých automobilů, narozený v rakouském Klosterneuburgu, nedosáhl sice popularity svého krajana Ferdinanda Porsche, ale odborný svět ho cení neméně vysoko pro bohatství nápadů a mnoha jeho vynálezům přiznává prioritu. Milníky v historii automobilu se staly zejména jeho bezrámový podvozek s centrální troubou, bezkloubová kyvadlová náprava, vzduchem chlazený motor s protilehlými válci uložený v zádi vozu či proudnicová karoserie bez stupaček. Všechny tyto nápady realizoval ve dvacátých a třicátých letech jako technický ředitel kopřivnické automobilky Tatra. S ní, tehdy ještě "Kopřivnickou vozovkou", se seznámil již v r. 1897 jako vyučený mistr v kovárně. Od r. 1905 zde byl šéfkonstruktérem a mj. zavedl mezi lety 1911 a 1914 jako první do sériové výroby brzdy na všech kolech. Pak na čas přešel k rakouské firmě Steyr, v r. 1921 se ale vrátil do Kopřivnice. Přestože se významně zasloužil o světovou pověst značky Tatra, strávil po válce od roku 1945 šest let v československém vězení, ač mu bylo již bezmála 70 let a byl čestným doktorem vídeňské univerzity. Konec života prožil jako odborný technický poradce v Mnichově.

Foto: Tatra
Vytisknout

Diskuze: Hans Ledwinka stojí na prahu síně slávy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Q7

Audi Q7: Nové fotografie

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud