Hans Ledwinka stojí na prahu síně slávy

ar1, 18. května 2005, 16:46 Google+

Geniální konstruktér Tatry Kopřivnice Hans Ledwinka (1878-1967) se jako první osobnost české automobilky může stát členem síně slávy automobilismu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hans Ledwinka

Hans Ledwinka | foto: AUTO forum

Sdílejte článek

Do boje za jeho povýšení mezi elitu se paradoxně nepustili Češi, ale nizozemští příznivci tatrovek. Okamžitě se ale připojilo kopřivnické muzeum Tatry.

Pokud by Ledwinka uspěl, dostane se do společnosti legend Henryho Forda, Rudolfa Diesela, Enza Ferrariho, Ferdinanda Porsche, Ettore Bugattiho nebo Armanda Peugeota.

Více na serveru Novinky.cz http://www.novinky.cz/05/66/43.html

Zdroj: Josef Gabzdyl, Právo

Miniportrét:
Ledwinka Hans (1878)

Konstruktér převážně československých automobilů, narozený v rakouském Klosterneuburgu, nedosáhl sice popularity svého krajana Ferdinanda Porsche, ale odborný svět ho cení neméně vysoko pro bohatství nápadů a mnoha jeho vynálezům přiznává prioritu. Milníky v historii automobilu se staly zejména jeho bezrámový podvozek s centrální troubou, bezkloubová kyvadlová náprava, vzduchem chlazený motor s protilehlými válci uložený v zádi vozu či proudnicová karoserie bez stupaček. Všechny tyto nápady realizoval ve dvacátých a třicátých letech jako technický ředitel kopřivnické automobilky Tatra. S ní, tehdy ještě "Kopřivnickou vozovkou", se seznámil již v r. 1897 jako vyučený mistr v kovárně. Od r. 1905 zde byl šéfkonstruktérem a mj. zavedl mezi lety 1911 a 1914 jako první do sériové výroby brzdy na všech kolech. Pak na čas přešel k rakouské firmě Steyr, v r. 1921 se ale vrátil do Kopřivnice. Přestože se významně zasloužil o světovou pověst značky Tatra, strávil po válce od roku 1945 šest let v československém vězení, ač mu bylo již bezmála 70 let a byl čestným doktorem vídeňské univerzity. Konec života prožil jako odborný technický poradce v Mnichově.

Foto: Tatra
Vytisknout

Diskuze: Hans Ledwinka stojí na prahu síně slávy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Q7

Audi Q7: Nové fotografie

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud