Čas od času se na americkém aukčním portálu eBay objeví opravdový poklad, který má obrovskou historickou, sběratelskou i finanční hodnotu. Jedním takovým je i Ford model T z roku 1909, který hledá nového majitele.
Tenhle konkrétní Ford Model T, který na eBay nabízí společnost F40 Motorsports, byl vyroben v roce 1909. Ačkoliv se Model T vyráběl již od roku 1908, tento kousek patří podle inzerátu k jedněm z prvních vyrobených v následujícím roce, tudíž jeho historická i sběratelská hodnota je nepochybně vysoká.
Co se jeho stavu týče, do dnešních dnů si automobil zachoval originální podvozek, motor i kabinu. Motor a podvozek prošly v roce 1990 důkladnou ale citlivou rekonstrukcí, ovšem kabina je stále původní, včetně originální barvy, čalounění nebo střechy. Pokud ale budoucí majitel chce s veteránem oslňovat na přehlídkách, zřejmě bude muset do renovace interiéru brzy zainvestovat.
Motor pod kapotou patří k jedné z nejstarších používaných verzí, která se v průběhu času jen velmi málo změnila. Největší změnou bylo odstranění vodního čerpadla, které dostalo jen pár-set první kusů. Jeho odstraněním se motor zjednodušil a byl ještě levnější na výrobu. Chlazení pak probíhalo na principu konvekce (šíření tepla prouděním).
Pokud jste s vozem najeli na opravdu rovnou silnici bez zatáček, výmolů či hrbolů, dokázalo dvacet koní pod kapotou rozjet vůz až k rychlosti 64 km/h a spotřeba na 100 kilometrů se pohybovala okolo 9,4 litrů benzínu, ethanolu nebo kerosinu.
Že se podobný automobil draží přes eBay je poměrně nezvyklé. Majitel totiž má o hodnotě vozu svou představu, k té se ale zatím ani poslední příhoz ve výši 24,100 dolarů (570,000 Kč) nepřiblížil. I tak se ale jedná o dost vysokou částku, přihlédneme li k tomu, že jde o internetový prodej.
Pokud by vzal prodejce tento vůz na speciální dražbu zaměřenou čistě na historické a vzácné automobily, pravděpodobně by utržil víc. Takhle nezbývá než čekat, kam se částka nakonec vyšplhá.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.